W internecie jest wiele artykułów poradnikowych dla studentów, jak znaleźć pierwszą pracę. Poradników dla pracodawców, jak przyciągnąć studenta do pracy, jest mniej. Ogłoszenie sformułowane w niezrozumiały sposób lub propozycja napisania aplikacji mobilnej za darmo tonie najlepsze sposoby na zachęcenie młodych ludzi do pracy. W porozumieniu ze sobą dwóch stron rynku pracy pomaga Akademickie Biuro Karier PJATK.
Akademickie Biuro Karier PJATK ma bliższy kontakt ze studentami, niż na większych uczelniach. Jego pracownicy są w stanie polecić podopiecznych z umiejętnościami, jakich oczekuje dany pracodawca.
Oprócz konsultowania CV i organizacji targów pracy na uczelni, zadaniem ABK jest kontakt z pracodawcami. Jeśli rekrutujący jest zainteresowany współpracą, a nie tylko udowodnieniem szefowi, że szukał pracowników wszędzie, uczelniani doradcy zawodowi będą partnerami do pozyskania pracowników.
Oferty dla studentów powinny być inaczej sformułowane niż oferty dla pracowników z doświadczeniem. Zwracając się do uczelnianych doradców zawodowych w ABK Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, można liczyć na konsultację ogłoszenia. –Jeśli ogłoszenie jest zbyt długie, naszpikowane specjalistycznymi terminami, to namawiam pracodawcę do jego zmiany. Tłumaczę, jak zrozumie je student –mówi Dobrosława Choryńska-Chudy, koordynator Akademickiego Biura Karier PJATK. –Kiedy zapraszam przedstawicieli firm na targi pracy, sprawdzam, czy będą mieli oferty staży i praktyk dla studentów lub w niepełnym wymiarze godzin tak, aby mogli połączyć studia z pracą i uwzględnić dojazdy z uczelni do siedziby firmy.
Pracodawcy korzystają z profili biur karier w mediach społecznościowych, które polecają oferty. Są jednak wyjątki. –Nie promujemy przedsiębiorstw, które szukają wyłącznie kandydatów z doświadczeniem zawodowym, więc nie zatrudnią programisty w trakcie studiów –zastrzega Dobrosława Choryńska-Chudy. –Jesteśmy jednak elastyczni. Przedstawicielowi firmy, który szukał studenta gotowego do napisania za darmo aplikacji, próbowaliśmy zaproponować zorganizowanie konkursu. Firmy szukają na uczelniach młodych ludzi do odbycia praktyk i staży. Formą dotarcia do studentów są także szkolenia organizowane na uczelni. Takie spotkania sprawdzają się, jeśli firma naprawdę jest zainteresowana zatrudnieniem studentów. –Nie chodzi tu o szkolenia produktowe czy marketingowe, ale takie które stanowią dla studenta wartość dodaną. Są to np. szkolenia z wytyczania ścieżki kariery testera oprogramowania albo assessment centre, czyli przedstawienie konkretnych zadań, jakich mogą się spodziewać młodzi ludzie w czasie rekrutacji. Mogą to być też wykłady, na których przekazuje się wiedzę biznesową, aby przygotować studentów do pracy –tłumaczy doradczyni z ABK PJATK.