Interdyscyplinarne Studia Podyplomowe „Twórcza Rewalidacja” to projekt, który powstał w Pedagogium Wyższej Szkole Nauk Społecznych, by pomóc przyszłym i obecnym specjalistom pracującym w środowiskowych domach samopomocy (ŚDS), domach pomocy społecznej (DPS), warsztatach terapii zajęciowej (WTZ), placówkach szkolno-wychowawczych, szkołach specjalnych, klubach absolwenta, domach seniora czy dziennych ośrodkach wsparcia dla osób starszych odkrywać twórczy potencjał osób, z którymi pracują i budować rzeczywistą integrację społeczną.
Osoby starsze i te z niepełnosprawnością intelektualną mają trudności w odnalezieniu swojego miejsca w obecnej rzeczywistości. Dlaczego tak się dzieje? W społeczeństwie doby ponowoczesności, w którym tak istotny stał się między innymi indywidualizm i samorozwój jednostki , ale także niezależność łatwiej traci się z oczu tych, którzy potrzebują wsparcia. Ale czy na pewno chodzi tylko o wsparcie? Przecież wszyscy - bez względu na wiek, czy niepełnosprawność żyją w jednym społeczeństwie i każdy ma jakieś zadanie - na miarę własnych możliwości- jako człowiek i obywatel. Nie chodzi więc o to, by w procesie rehabilitacji i rewalidacji poprzestać jedynie na skąd inąd ważnych programach pomocowych. Chodzi o to, by osoby starsze i z niepełnosprawnością intelektualną uczestniczyły w życiu społecznym nie tyle na poziomie deklaratywnym, ile faktycznym. Aby tak się stało trzeba je nie tylko wspierać w codziennych czynnościach, ale także mądrze towarzyszyć im i stwarzać warunki do dobrze pojętego samorozwoju, do którego ma prawo każdy człowiek. To mądre wsparcie i towarzyszenie odbywać się może dzięki dostrzeganiu Ról, jakie mają do spełnienia dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby starsze w normie intelektualnej w środowisku lokalnym.
Oferta dydaktyczna studiów wpisuje się w emancypacyjno-interaktywny paradygmat rewalidacji i wiąże się z zamysłem rozwijania potencjałów dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób starszych w normie intelektualnej.
Absolwenci proponowanych przez Pedagogium studiów będą awangardą przemian w polskiej pedagogice specjalnej i stworzą nową jakość twórczej aktywności zarówno pedagoga jak i ucznia/uczestnika. Studia nastawione są na kształtowanie umiejętności wydobywania, rozpoznawania i rozwijania potencjałów ludzkich. Nowatorskim przykładem będzie tworzenie platformy współpracy pomiędzy praktykami a środowiskiem naukowym.
Cele kształcenia obejmują:
TWÓRCZA REWALIDACJA - Podyplomowe Interdyscyplinarne Studia Doskonalące
Czas trwania: dwa semestry, 220 godzin zajęć dydaktycznych
Rodzaj studiów: doskonalące
Ze specjalizacją w zakresie: