IPN radzi jak uczyć najnowszej historii
O historii oczami bezpieki, o symbolice flagi narodowej i o patriotyzmie pokoleniowym była m.in. mowa podczas warsztatów, odbywających się w ramach "II Polonijnych spotkań z historią najnowszą".
Przeznaczone dla nauczycieli ze szkół polskich za granicą
warsztaty edukacyjne, trwające od 4 do 17 sierpnia, organizuje
Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej (BEP IPN) we
współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Muzeum Powstania
Warszawskiego.
Jak powiedział dr Andrzej Kunert w rozmowie, "nauczycielom
polonijnym należy pomagać ze wszystkich sił, bo są to ludzie,
którzy ogromnym nakładem i wysiłkiem robią fantastyczną robotę".
Dr Kunert podczas warsztatów wygłosił wykład o
pokoleniowym patriotyzmie Polaków pt. "Kamienie na Szaniec I i II".
Natomiast w czasie zajęć na temat "Historia oczami bezpieki",
prowadzonych przez historyka BEP IPN Jacka Pawłowicza, uczestnicy
zapoznali się z dokumentami Służby Bezpieczeństwa - m.in. z
dokumentami operacyjnymi rozpoznania, z teczką funkcjonariusza SB,
tajnego współpracownika i lokalu kontaktowego.
Jak powiedział Pawłowicz, "w ramach zajęć nauczyciele mają
okazję poznać mechanizmy funkcjonowania bezpieki, która osaczała
Polaków, żeby ich łamać; jak też działania operacyjne mające
doprowadzić do aresztowania".
Według nauczyciela historii i geografii w Polskiej Szkole
Społecznej w Brześciu na Białorusi Piotra Boronia, "zderzenie się
z dokumentacją zgromadzoną przez IPN jest bardzo cenną lekcją
poglądową, którą będzie można wykorzystać w pracy z uczniami".
Podczas kolejnych warsztatów na temat najnowszej historii Polski
od II wojny światowej do 1989 r., nauczyciele ćwiczyli scenariusz
lekcji pt. "Flaga narodowa". Jak powiedziała historyk BEP IPN
Kamila Sachnowska, flaga narodowa, prezentowana podczas rozmaitych
wydarzeń historycznych, jest dobrym pretekstem do omówienia z
uczniami tych wydarzeń.
Według Sachnowskiej, lekcje historii Polski w szkołach za granicą
powinny być krótkie, przyjemne i lekkie. Wtedy rozbudzą
zainteresowanie uczniów. Dodała, że jest to ważne, ponieważ
nauczyciele polonijni dysponują małą liczbą godzin historii w
swoich szkołach.
Jak powiedziała "nauczyciele często nie mogą pozwolić sobie
na szczegółowe omawianie m.in. wydarzeń czerwca 1956 r. czy
wydarzeń marcowych 1968 r., czyli największych "paroksyzmów PRL-u".
Zaplanowano jeszcze m.in. wykład prof. Andrzeja
Paczkowskiego o narodzinach PRL w latach 1944-1949. Zdaniem prof.
Paczkowskiego "potrzeba edukacji nauczycieli polonijnych wynika z
tego, że często nie mają oni okazji szczegółowo przerabiać
historii PRL-u".
W ramach spotkań zaplanowano jeszcze wykłady prof. Jana Żaryna,
prof. dr. hab. Jerzego Eislera, prof. Andrzeja Friszke.
Ponadto uczestnicy spotkań wezmą udział w wycieczkach
historycznych w Warszawie, Gdańsku i obozie koncentracyjnym w
Stutthof.
W warsztatach biorą udział osoby pracujące w polskich szkołach na
Białorusi, Litwie, Ukrainie, Węgrzech, w Rosji, Grecji, Czechach,
Szwajcarii, Francji, Belgii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Kanadzie
i USA.
Na zakończenie cyklu spotkań nauczyciele dostaną certyfikat
ukończenia kursu z godzinowym wyliczeniem wszystkich zajęć.
O idei Spotkań wypowiedział się rzecznik IPN Andrzej Arseniuk:
"Poza ściśle edukacyjnym celem 'Programu polonijnego...' jest
nawiązanie i rozszerzane kontaktów BEP ze środowiskami polskimi i
polonijnymi za granicą".
Jak podkreślił Arseniuk, formuła tych kontaktów będzie różnorodna
i będzie obejmowała "organizowanie warsztatów dla nauczycieli,
wystaw i lekcji muzealnych dla uczniów, udział polonijnych
placówek edukacyjnych w projektach edukacyjnych organizowanych
przez BEP a także przygotowanie konkursu historycznego,
skierowanego do uczniów polskich szkół poza granicami kraju". (PAP)
ostatnia aktualizacja: 2008-08-07