Szkolenie odbędzie się w dniach 29-30 czerwca w siedzibie Akademii Biznesu MDDP przy Al. Jana Pawła II 25 lub w Hotelu w centrum Warszawy. Godziny zajęć: 10:00 – 16:00.
Rok 2014 obfitował w rewolucyjne zmiany podatkowe w zakresie VAT i CIT, dotykające tak podstawowych zagadnień, jak moment powstawania obowiązku podatkowego, terminy i zakres odliczania VAT, zasady stosowania zwolnień podatkowych oraz metody ustalania podstawy opodatkowania. Zmiany w sposobie rozliczania podatków są jednak nie tylko konsekwencją nowelizacji przepisów, ale również pojawienia się szeregu ważnych orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz krajowych sądów administracyjnych. Całości dopełnia nowa praktyka interpretacyjna Ministra Finansów, kształtowana w ostatnich miesiącach w odpowiedzi na wnioski zdezorientowanych podatników, która nierzadko wywołuje zdumienie ekspertów i zupełnie zmienia dotychczasowe podejście organów podatkowych do tak codziennych problemów, jak zasady rozliczania refaktur oraz usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi. Co więcej, nie jest to koniec poważnych zmian w VAT i CIT, ponieważ w 2015 r. przewidziano kolejną porcję podatkowych nowości, m.in. w zakresie rozliczania usług elektronicznych, odliczania VAT od zakupów związanych ze sprzedażą nieobjętą VAT, ulgi na złe długi, odpowiedzialności solidarnej w przypadku towarów wrażliwych, mechanizmu odwrotnego obciążenia, który niebawem może objąć zupełnie nowe, niespodziewające się tego grupy przedsiębiorców, a także nowe definicje samochodów w CIT i PIT, nowe zasady ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze, zmiany w zakresie cienkiej kapitalizacji oraz doprecyzowanie przepisów w zakresie cen transferowych.
Celem szkolenia jest zrealizowanie trzech podstawowych zadań:
1. Zaprezentowanie kolejnej fali zmian w VAT i CIT, które wejdą w życie od 1 stycznia i od 1 lipca 2015 r. i będą miały wpływ na rozliczenia podatkowe podmiotów sektora medialnego.
2. Zaznajomienie z aktualnymi interpretacjami organów podatkowych oraz praktycznymi sposobami optymalizacji podatkowej w zakresie nowych regulacji.
3. Zapoznanie podatników ze zmianami przepisów obowiązującymi w 2014 r. oraz z najnowszymi orzeczeniami sądowymi istotnymi z punktu widzenia branży medialnej.
Szkolenie skierowane jest do członków zarządu, dyr. finansowych, głównych księgowych, kierowników i specjalistów działów finansowo-księgowych, komórek zajmujących się wyliczaniem zobowiązań podatkowych, jak i pozostałej kadry menedżerskiej reprezentującej branżę medialną.
DZIEŃ I
VAT w 2015 r. w branży medialnej
1. Zmiany w VAT uchwalone i planowane na 2015 r.:
a) ważne zmiany dotyczące obowiązku stosowania kas fiskalnych
b) nowa procedura małego punktu obsługi w zakresie VAT obowiązująca w Polsce i w UE od 1 stycznia 2015 r.
c) zmiany w zakresie odliczania VAT od zakupów wykorzystywanych do celów mieszanych (działalności objętej VAT oraz działalności nieobjętej VAT),
d) zmiany dotyczące ulgi na złe długi oraz zasad dokonywania korekt w przypadku, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
e) wprowadzenie limitów kwotowych w stosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia,
f) wprowadzenie informacji podsumowujących dla transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
g) rozszerzenie listy towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (telefony komórkowe, smartfony),
h) zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną za zaległości podatkowe (m.in. rozszerzenie listy towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia o komputery przenośne, tablety, konsole do gier).
2. Zmiany w zakresie odliczania VAT od zakupu samochodów oraz wydatków eksploatacyjnych związanych z ich użytkowaniem:
a) samochody osobowe, samochody ciężarowe, samochody specjalne,
b) szczególny status samochodów leasingowanych,
c) samochody wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej,
d) samochody wykorzystywane co celów związanych z działalnością oraz do celów prywatnych,
e) zasady dokumentowania użytku samochodu na potrzeby VAT,
f) ewidencja przebiegu pojazdu, zawiadomienie naczelnika US, VAT-26,
g) pojęcie "wydatków eksploatacyjnych",
h) konsekwencje zmiany przeznaczenia samochodu oraz zasady korekty podatku naliczonego,
i) zasady rozliczania użytku prywatnego pojazdów samochodowych.
3. Problemy podatników dotyczące powstawania obowiązku podatkowego (najnowsze interpretacje organów podatkowych w tym zakresie):
a) nowa zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
b) szczególne problemy wynikające ze zmiany zasad powstawania obowiązku podatkowego w branży medialnej,
c) zasady prawidłowego określania daty sprzedaży,
d) katalog czynników mających wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego (data sprzedaży, data wystawienia faktury, termin wystawienia faktury, data otrzymania zapłaty, termin płatności, upływ określonego czasu),
e) warunki dostawy towaru ustalane w kontraktach handlowych, reguły INCOTERMS i ich wpływ na moment rozliczenia VAT,
f) problematyka faktur prognozowych - obszary ryzyka,
g) nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w przypadku usług najmu, dzierżawy, leasingu,
h) zmiany w VAT a problemy przedsiębiorców działających w branży internetowej,
i) kontrowersje związane z rozliczaniem VAT od licencji,
j) pozostałe szczególne reguły powstawania obowiązku podatkowego.
4. Ważne zmiany w zakresie rozliczania podatku naliczonego (odliczania VAT):
a) nowe reguły ustalania momentu powstania prawa do odliczenia,
b) problemy techniczne z ustaleniem momentu powstania prawa do odliczenia VAT,
c) odliczanie VAT w "dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych",
d) duplikat faktury a prawo do odliczenia,
e) ważna zmiana dotycząca rozliczania podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów:
5. Problematyka fakturowania w 2014 i 2015 r.:
a) elementy konieczne faktur,
b) nowe terminy wystawiania faktur,
c) faktury wystawiana przed transakcją i po transakcji oraz przed zapłatą i po zapłacie,
d) faktury zaliczkowe i quasi-zaliczkowe,
e) zagadnienia związane z refakturowaniem (stawka, data sprzedaży, obowiązek podatkowy, marża),
f) ważna zmiana dotycząca konieczności wliczania kosztów dodatkowych transakcji, takich jak koszty transportu, załadunku, ubezpieczenia,
g) anulowanie faktury - aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych,
h) błędy na fakturach,
i) faktury korygujące a noty korygującej,
j) korekty faktury in plus i in minus,
k) faktury elektroniczne - nowe tendencje interpretacyjne organów podatkowych.
6. Transakcje międzynarodowe 2015 - najważniejsze zagadnienia:
a) zasady rozliczania importu i eksportu usług,
b) dokumenty uprawniające do stawki 0% w przypadku WDT i eksportu towarów,
c) nowe zasady rozliczania WNT,
d) obowiązek podatkowy w przypadku transakcji międzynarodowych,
e) zaliczki w transakcjach międzynarodowych (m.in. nowe zasady rozliczania zaliczek w przypadku eksportu towarów),
f) kursy przeliczeniowe dla walut obcych,
g) zasady rozliczania transakcji międzynarodowych w deklaracji VAT-7 i VAT-UE.
7. Bieżące problemy oraz aktualne orzecznictwo ETS i krajowych sądów administracyjnych dot. VAT:
a) problemy związane z refakturowaniem:
b) aktualne zagadnienia związane z korektami podatku należnego i naliczonego:
c) problemy związane z rozliczaniem premii pieniężnych - ważna uchwała NSA i jej wpływ na praktykę, pisma i interpretacje MF w sprawie premii pieniężnych,
d) kary umowne, odszkodowania i ich konsekwencje na gruncie VAT,
e) świadczenia nieodpłatne dla kontrahentów, klientów, pracowników, zasady opodatkowania paczek świątecznych, nagród jubileuszowych i innych prezentów,
f) prezenty o małej wartości, próbki, drukowane materiały reklamowe i informacyjne.
8. Pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ II
CIT w 2015 r. w branży medialnej
1. Zmiany w CIT w 2014 r. oraz zmiany w 2015 r.:
a) opodatkowanie spółek komandytowo - akcyjnych,
b) nowe definicje samochodów w CIT i PIT,
c) opodatkowanie dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC),
d) nowe zasady ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze - omówienie problematyki dywidend rzeczowych,
e) zmiany w zakresie cienkiej kapitalizacji oraz nowe zasady zaliczania odsetek do kosztów podatkowych,
f) doprecyzowanie przepisów w zakresie cen transferowych,
g) zmiany w zakresie certyfikatów rezydencji
h) inne zmiany.
2. Zasady rozpoznawania przychodów w branży medialnej:
a) zagadnienia ogólne (usługi reklamowe i medialne w radiu, telewizji, czasopismach i Internecie a przepisy podatkowe),
b) przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej,
c) zaliczki, przedpłaty a przychody podatkowe,
d) przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych,
e) długoterminowe umowy o świadczenie usług reklamy,
f) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej (zwrot zasądzonych kosztów sądowych, odszkodowania, kary umowne) - moment powstania przychodu,
g) kampania reklamowa - kiedy mamy do czynienia z momentem powstania przychodu?
h) autorskie prawa majątkowe do utworu - definicja praktyczna utworu, przeniesienie praw a rozpoznanie przychodu,
i) prenumerata - moment rozpoznania przychodu z tytułu wpłat,
j) przychody z tytułu świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo nieodpłatnych,
k) refakturowanie a moment powstania przychodu,
l) wpływ zmian w VAT na rozliczanie przychodów w CIT,
m) zasady dotyczące korygowania przychodów.
3. Koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty pośrednio związane z przychodami w branży medialnej:
a) rozliczanie kosztów w czasie (koszty ponoszone na przełomie lat podatkowych),
b) refakturowanie a moment rozpoznania kosztu,
c) dokumentowanie poniesionych wydatków w tym usług niematerialnych,
d) korygowanie kosztów,
e) nowe regulacje od 1 stycznia 2013 r.:
4. Szczególne rodzaje kosztów uzyskania przychodów na przykładzie branży medialnej:
a) koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty pośrednio związane z przychodami,
b) wypracowanie koncepcji audycji telewizyjnych - czy wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów,
c) kary umowne, odszkodowania, jako koszty uzyskania przychodów (kary i odszkodowania z tytułu wadliwie wykonanych robót oraz opóźnienia w ich realizacji),
d) wierzytelności, jako koszty uzyskania przychodów (odpisy aktualizujące, wierzytelności przedawnione, umorzone oraz odpisane, jako nieściągalne, sprzedaż wierzytelności).
5. Świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników na gruncie CIT i PIT (wynagrodzenia i składki, imprezy integracyjne i jubileuszowe, szkolenia, ubezpieczenia dodatkowe, nagrody, podróże służbowe) na przykładzie branży medialnej - omówienie skutków wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r.
6. Koszty reprezentacji, reklamy oraz działań marketingowych na gruncie CIT i PIT (konsumpcja, prezenty, organizacja i udział w wyjazdach integracyjnych /targach /szkoleniach /konferencjach) na przykładzie branży medialnej - omówienie skutków interpretacji ogólnej z dnia 25 listopada 2013 r. ze szczególnym uwzględnieniem:
a) wzajemne świadczenie usług barterowych - konsekwencje podatkowe,
b) autopromocja - skutki w CIT,
c) sponsoring.
7. Koszty eksploatacji samochodów osobowych (amortyzacja, ubezpieczenia, leasing itp.), samochody niestanowiące składnika majątku podatnika (najem, dzierżawa) - zakres "kilometrówki", samochody służbowe wykorzystywane na cele prywatne oraz samochody prywatne pracowników wykorzystywane na cele służbowe - konsekwencje w CIT i PIT, wpływ nowych regulacji w VAT na rozliczenia w CIT.
8. Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w branży medialnej:
a) zasady ustalania wartości początkowej, metody i stawki amortyzacji,
b) remont a ulepszenie oraz odłączenie i przyłączenie części składowych i peryferyjnych,
c) straty w środkach trwałych i likwidacja środków trwałych, rozliczenia dotacji i rabatów, inwestycje w obcych środkach trwałych, koszty zaniechanych inwestycji.
9. Różnice kursowe w ujęciu podatkowym a rozliczanie usług medialnych.
10. Podatek u źródła z uwzględnieniem specyfiki branży medialnej:
a) ograniczony oraz nieograniczony obowiązek podatkowy,
b) stawki podatku i przedmiot opodatkowania - odsetki / należności licencyjne / dywidendy / usługi niematerialne i inne,
c) podatek u źródła w typowych usługach medialnych:
d) artyści i sportowcy a obowiązek pobrania podatku u źródła,
e) artyści w rozumieniu prawa polskiego i umów o unikaniu podwójnego opodatkowania a agencje - ujęcie praktyczne,
f) publiczne wykonanie utworu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
g) trasa koncertowa w kilku państwach - konsekwencje podatkowe,
h) zasady poboru podatku u źródła w przypadku tzw. wynagrodzenia mieszanego,
i) rozliczenia z tzw. spółkami estradowymi - ujęcie praktyczne,
j) certyfikat rezydencji - problemy praktyczne oraz omówienie planowanych zmian na rok 2015,
k) Obliczanie i pobór podatku - informacje i zeznania (IFT - 2/2R, CIT 10 - Z).
11. Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych w zakresie CIT dot. branży medialnej.
12. Pytania i odpowiedzi.
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.
Godziny zajęć: 10:00 - 16:00
Miejsce zajęć: Biurowiec Atrium Tower, Al. Jana Pawła II 25 lub Hotel w centrum Warszawy
Więcej informacji na stronie: http://www.akademiamddp.pl/szkolenia/cit-vat-w-2015-r-w-branzy-medialnej-tv-radio-prasa-wydawnictwa-internet-zmiany-od-1-01-2015-biezace-problemy-najnowsze-orzecznictwo/