Wykład odbędzie się 11 marca 2015 roku w Psyche. Books & Cafe (zielona sala) Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31.
Pieniądze podobno szczęścia nie dają, ale z pewnością mogą szczęściu dopomóc. Wiedzą o tym zwłaszcza ci, którzy cierpią na ich deficyt i ledwo wiążą koniec z końcem. To właściwie od portfela uzależniamy doczesne dobra, począwszy od zasobów żywieniowych w lodówce - skończywszy na wysokości wkładu własnego przy zakupie mieszkania… Wykład pt. "Od szczęścia do pieniędzy - o psychologicznych uwarunkowaniach zachowań finansowych″, który odbędzie się 11 marca 2015 r. wygłosi prof. Dominika Maison - największy autorytet w dziedzinie badań rynku oraz psychologii konsumentów w Polsce. Wszystkich zainteresowanych tematyką zapraszamy na kolejne spotkanie organizowane przez Psyche Books & Cafe oraz warszawską Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej. Wstęp wolny.
Ekonomia a życiowy optymizm
W rozmowach z ekonomistami często można usłyszeć wyjaśnianie różnic w zachowaniach konsumpcyjnych ludzi ich sytuacją materialną: kto ma więcej pieniędzy, ten więcej wydaje, kupuje droższe produkty, ma więcej oszczędności. Ta z pozoru prosta relacja jest prawdziwa, gdy patrzymy na nią z makroperspektywy i obserwowanych zależności statystycznych, jednak przestaje ona być prawdziwa, gdy przyjrzymy się zagadnieniu z perspektywy indywidualnej - pojedynczych ludzi. Okazuje się wtedy często, że spośród dwóch osób dysponujących podobnymi dochodami i w podobnej sytuacji życiowej, jedna lekką ręką wydaje pieniądze, podczas gdy druga liczy się z każdą złotkówką.
Tym, co może wyjaśnić takie obserwowane różnice są czynniki o charakterze społecznym i psychologicznym, na przykład ogólne podejście do życia, poziom optymizmu, poczucie kontroli nad własnym losem, samokontrola, perspektywa czasowa, stosunek do pieniędzy, style zakupowe, czy też postrzeganie własnej sytuacji materialnej (nie to ile mamy, ale jak nam się wydaje).
Spotkanie poprowadzi
Dominika Maison - od lat łączy praktykę badań konsumenckich z pracą naukową (UW). Jest autorytetem w dziedzinie badań rynku oraz psychologii konsumentów w Polsce. Prowadzi szeroko zakrojone badania naukowe z zakresu utajonych postaw konsumenckich, postaw i zachowań finansowych oraz marketingu społecznego. Współpracuje naukowo z wieloma uczelniami na świecie, m.in. w USA, Belgii, we Włoszech i w Indonezji. Autorka i współautorka 11 książek i ponad 60 artykułów naukowych oraz wielu publikacji na temat współczesnych konsumentów (m.in. "Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumień konsumenta", "Polak w świecie finansów", czy "Psychologia konsumenta").
W latach 2003-2007 była prezesem PTBRiO, obecnie przedstawiciel ESOMAR na Polskę i członek licznych organizacji międzynarodowych (m.in. Society for Consumer Psychology, Qualitative Research Consultants Association).
Data i miejsce