W dniach 22-23 V i 28-31 V 2010 r. Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury w Warszawie oraz warszawskie kino Świt zapraszają na pełną Retrospektywę Nikity Michałkowa.
Cała
twórczość urodzonego 65 lat temu Michałkowa, nazywanego „rosyjskim
Spielbergiem” odznacza się na tle dokonań reżyserów kinematografii światowej
niezwykłą spójnością myślową i artystyczną. W jednym z wywiadów reżyser mówił: „Nie
robię filmów na zamówienie. Gdybym tak robił straciłbym szacunek do samego
siebie. Może dlatego moje filmy są tak podobne. Mam poczucie, że przez cały
czas robię jeden film ciągle o tym samym, ale za każdym razem inaczej”.
Już
w swej zrealizowanej na studiach pod kierunkiem Michaiła Romma etiudzie
"Dziewczynka i rzeczy" Michałkow zaprezentował rzadki talent
opowiadania historii bez słów, wyłącznie za pomocą obrazów i przedmiotów.
Od tego czasu rosyjski reżyser nakręcił piętnaście filmów, z których każdy
odznacza się szczególnym „michałkowowskim” piętnem. Na jego styl składają się
urzekające krajobrazy ukazujące piękno rosyjskiej ziemi, głoszenie kilku
prostych prawd życiowych, z potrzebą miłości na czele, odwoływanie się do
tradycyjnych rosyjskich wartości i w ogóle gloryfikacja Rosji, szczególnie
przedrewolucyjnej.
Jedną
z głównych idei łączących filmy Michałkowa i zarazem samą zasadą harmonii w
jego dziełach jest miłość, zarówno łącząca kobietę i mężczyznę, jak i miłość do
ojczyzny czy Boga. „Chciałbym, aby wszystkie moje filmy opierały się na
miłości, nawet jeśli nie ma w nich kobiety i mężczyzny, którzy się kochają. Bez
miłości nie ma ani życia, ani sztuki” twierdzi Nikita Michałkow.
Przed każdym filmem będzie kilkuminutowa prelekcja, na wszystkie
filmy wstęp
wolny.
Miejsce: Kino Rosja, ul.
Wysockiego 11
piątek 28.05.2010 r. g. 19.00
Bez
świadków, 1983, 95 min.
W filmie
“Bez świadków” (1983) podobnie jak we wcześniejszych “Krewniakach” Michałkow
przygląda się krytycznie współczesnej rzeczywistości. Film miał być w zamyśle
reżysera odzwierciedleniem czasów współczesnych. Jest to jeden z niewielu
filmów, w których Michałkow z taką wyrazistością wartościuje postawy etyczne
swoich bohaterów. „Jest światło i cień, zło i dobro – mówił Michałkow - i nie
są one ze sobą przemieszane”. W niezwykle ascetycznym filmie, zbliżonym bardzo
do formy teatru w ciągu kilku godzin jednej nocy w czterech ścianach
zwyczajnego mieszkania rozgrywa się, niczym w średniowiecznym moralitecie,
walka Dobra i Zła
sobota 29.05.2010
r., g. 15.00
Oczy
czarne, 1987, 120 min.
„Oczy
czarne” (1987) to kontynuacja bliskich Michałkowowi wątków czechowowskich –
film jest swobodną adaptacją „Damy z pieskiem” i wątków zapożyczonych z innych
opowiadań Czechowa. Tytułowy bohater filmu, grany przez Marcella Mastroianniego
jest człowiekiem, który przegrywa swoje życie, popadając w marazm, z którego
nie może i nie chce się wydobyć. Dokładniej mówiąc, bohater podejmuje jeden
wątły gest, aby wydobyć się z kłamstwa, w którym żyje, po czym znowu popada w
zakłamanie
g.
17.30
Autostop,
1990, 56 min.
Film
wyprodukowany został za pieniądze koncernu Fiata i miał w zamierzeniu promować
zalety Fiata Tempra, o czym widzowie nie wiedzieli. Film był rozpowszechniany
tak, jak inne filmy fabularne Michałkowa. Wymowa filmu jest prosta - w
konwencji baśni magicznej Michałkow krytykuje model kultury zachodniej, w Rosji
widząc ostoję autentycznych uczuć i głębi
g.
19.00
Urga-
ziemia miłości, 1991, 120 min.
W
kolejnym swym filmie „Urga - ziemia miłości” (1991) wraca Michałkow do
subtelnej krytyki współczesnej cywilizacji, czemu służy ukazanie nieoczekiwanej
przyjaźni mongolskiego pasterza i rosyjskiego szofera. Życie pasterza płynie od
wieków ustalonym przez tradycję i naturę rytmem (symbolem nieskażonej natury
jest step). Na tym tle życie szofera, „człowieka radzieckiego” wydaje się być
kalekie, przeszłość własnego narodu nie jest dla niego źródłem tożsamości, a on
sam jest człowiekiem pozbawionym ojczyzny. Film otrzymał nagrodę Złotego Lwa na
festiwalu filmowym w Wenecji