01 kwietnia 2010 (czwartek), godz. 19:00
"Fabryka i forma. Fotografie zakładów przemysłowych" Tadeusza Sumińskiego
Byłem fotoreporterem, a nawet fotografem mody, ale w mojej działalności fotograficznej jedynym konsekwentnym zjawiskiem jest wierność ulubionemu tematowi, jakim jest krajobraz. – tak pisał kilka lat temu w swoim credo twórczym Tadeusz Sumiński. Fotograf dość wcześnie kierując swoje upodobanie w stronę fotografii pejzażowej, zdawał się nie przywiązywać dużej wagi do zdjęć powstałych w okresie swojej działalności reporterskiej, którą szczególnie intensywnie uprawiał na początku lat 60-tych.
Zdjęcia z tamtego okresu, odnalezione w ogromnym archiwum fotografa,
stanowią niezwykle ciekawy i zaskakujący kontrast w stosunku do jego
znanej i prezentowanej na wystawach twórczości krajobrazowej. Pokaz w
galerii Asymetria ma na celu prezentację tego zapomnianego materiału.
Jako etatowy fotograf w edycji miesięcznika „Polska” („La Revue
Polonaise”, „The Polish Review”) skierowanej do krajów afrykańskich i
azjatyckich, Sumiński realizował wiele różnych tematów – od zdjęć z
wystaw, przez tematykę rolniczą i przyrodniczą, po dokumentacje spotkań z
dyplomatami i gośćmi z Afryki i Azji. Wiodącym jednak zagadnieniem,
zarówno na łamach pisma, jak i w archiwum fotografa z tego okresu, była
tematyka przemysłowa - ówczesny priorytet polityki gospodarczej państwa.
Następująca w konsekwencji wprowadzenia planu 6-letniego (1950-1955)
szybka i gwałtowana industrializacja kraju, koncentrowała się przede
wszystkim na rozwój przemysłu ciężkiego. Na przestrzeni trzech lat -
1962-1964, na łamach „afrykańskiej” „Polski”, ukazały się liczne
reportaże z fotografiami Sumińskiego z zakładów przemysłowych, w tym
m.in.: Zamech-u w Elblągu, Fabryki Zegarków w Błoniach, Polfy w
Warszawie, czy Zakładów Azotowych w Mościcach. Były to zarówno serie
zdjęć czarno-białych jak i kolorowych, bardzo często również zestawy
„mieszane”. Obok Sumińskiego w tej edycji „Polski”, tematyką przemysłową
zajmował się w tym samym okresie Leonard Dudley, a także w mniejszym
stopniu Jan Jastrzębski, Marek Holzman, Wiesław Prażuch, Jan Kosidowski,
Aleksander Jałosiński, a po odejściu Sumińskiego Antoni Ulikowski.
Na wystawie, która jest wynikiem pracy Fundacji Archeologia Fotografii
nad pierwszym fragmentem archiwum fotografa zostały zaprezentowane
wyłącznie autorskie odbitki. Wybór zdjęć jest, po części prezentacją
wyboru samego autora, który z obszernych fotoreportaży – powiększał od
kilku do kilkunastu klatek, prawdopodobnie na własny użytek, lub być
może z myślą o konkursach czy wystawach. Wybór ten był w dużym stopniu
odmienny od selekcji dokonywanej przez redakcję miesięcznika, która
najchętniej wykorzystywała ujęcia ogólne – prezentujące ludzi
pracujących przy maszynach lub hale produkcyjne, a w mniejszym stopniu
detale, czy fragmenty. Wśród odbitek robionych przez Sumińskiego
przeważają z kolei zdjęcia mające charakter formalnych poszukiwań.
Fotografie te cechuje precyzyjna kompozycja, rejestrowanie
rzeczywistości „z bliska”, wyłapywanie fascynujących detali – fragmentów
maszyn, czy produktów przemysłowych. Przypominające plaster miodu
zdjęcie papierosów w Czyżynach, stalowe elementy w zakładzie Pafawag,
czy zbliżenia części zegarków w fabryce w Błoniach, to kompozycje,
oscylujące na granicy abstrakcji. Sumiński fotografował również wycinki
architektury, podkreślając sposobem kadrowania grę kształtów stalowych
rur, elementów z betonu czy metalowych konstrukcji, wydobywając
graficzne aspekty kompozycji kontrastami czerni i bieli. Zdjęcia
zamkniętych przestrzeni, a często także ich niewielkie „wycinki”,
znacznie odbiegają od sposobu fotografowania Sumińskiego znanego z
„romantycznych” pejzaży Suwalszczyzny, czy późniejszych studiów nieba
tak charakterystycznych dla jego twórczości. Autor, który uważał się za
tradycjonalistę i nie odżegnywał od bułhakowskich korzeni, we wnętrzu
fabryki, z wykorzystaniem swojego klasycznego warsztatu, wykonał
materiał niezwykle ciekawy, będący nie tylko dziś ważnym dokumentem, ale
także przykładem twórczych poszukiwań – „ćwiczeń” formalnych fotografa.
Na wystawie obok wyboru prac z różnych wytwórni przemysłowych w Polsce,
zostaną pokazane dwie większe serie zdjęć – z Zakładu Tytoniowego w
Czyżynach oraz z Raciborskiej Fabryki Kotłów. Zaprezentowany zostanie
również niewielki wybór autorskich stykówek, dający nie tylko szansę
wglądu w warsztat Sumińskiego, ale także odsłaniający obok wybranych
przez autora prac, szerszą partię materiału wykonywanego na potrzeby „La
Revue Polonaise”.
Miejsce: Galeria Asymetria, ul. Nowogrodzka 18a
Wernisaż: 1 kwietnia, godz. 19.00, czynna do: 15 maja
ostatnia zmiana: 2010-03-26