29 marca 2010 (poniedziałek)
"Afro-Amerykanie w kinie" - przegląd w KinoLab
Kino – stanowiące swoistą kronikę afro-amerykańskiej społeczności USA, historii i kultury – wydaje się idealnym miejscem do opowiedzenia o społecznych, kulturowych i politycznych przemianach wizerunku Afro-Amerykanów. Marcowa część przeglądu została podzielona na cztery bloki tematyczne poświęconym wielkim nazwiskom w kinie afro-amerykańskim: Oscarowi Micheaux, Sidney'owi Poitier, Spike'owi Lee oraz aktorom i reżyserom nurtu Blaxploitation. Przegląd trwa do 29 marca.
Każdy z bloków pokazuje kluczowe dla afro-amerykańskiej społeczności okresy w jej dziejach. Od „renesansu” w Harlemie, przez walkę o swoje prawa, afro-amerykańską reakcję na hollywoodzkie filmy, aż po okres twórczości Spike'a Lee – ikony współczesnej kinematografii afro-amerykańskiej.
29 marca:
Afro-Ameryka. Afro-Amerykanie w kinie: Jungle Fever, USA 1991, reż. Spike Lee
Historia związku czarnego dobrze sytuowanego architekta i ojca rodziny oraz białej sekretarki. Ich płomienny romans wywołuje dramatyczne konflikty: żona, gdy dowiaduje się o romansie męża, wyrzuca go z domu. Z kolei ojciec dziewczyny (w tej roli Anthony Quinn) pełen rasistowskich uprzedzeń, gdy dowiaduje się o romansie, brutalnie bije córkę.
Kochankowie postanawiają zamieszkać razem, jednak w życiu codziennym stykają się z przejawami rasizmu i nietolerancji.
Kino – stanowiące swoistą kronikę afro-amerykańskiej społeczności USA, historii i kultury – wydaje się idealnym miejscem do opowiedzenia o społecznych, kulturowych i politycznych przemianach wizerunku Afro-Amerykanów.
Tegoroczny przegląd, będący pierwszym z cyklu organizowanego przez Fundację Afryka Inaczej, Ambasadę USA i KINO.LAB, został podzielony na cztery bloki tematyczne (Oscar Micheaux, Sidney Poitier, Blaxploitation, Spike Lee).
Pierwszy z nich poświęcony jest pionierowi afro-amerykańskiego kina – Oscarowi Micheaux. Jego nieme filmy, z udziałem takich gwiazd jak Paul Robeson, są wciąż niemal nieznane polskim widzom. Drugi blok dotyczy Sidneya Poitier, który jako pierwszy upomniał się o prawa afro-amerykańskich aktorów w filmach powstających w Hollywood. Trzeci – obrazuje zjawisko nazywane Blaxploitaition, które pojawiło się w afro-amerykańskim kinie w latach 70., a do którego zaliczane są filmy takie jak słynny „Shaft” czy kontrowersyjny „The Spook Who Sat by the Door”. Ostatni blok przypomina filmy Spike’a Lee, w których reżyser rozprawia się z wciąż żywymi wśród Amerykanów stereotypami.
Każdy z bloków pokazuje kluczowe dla afro-amerykańskiej społeczności okresy w jej dziejach. Od „renesansu” w Harlemie, przez walkę o swoje prawa, afro-amerykańską reakcję na hollywoodzkie filmy, aż po okres twórczości Spike'a Lee – ikony współczesnej kinematografii afro-amerykańskiej.
Na całość przeglądu wstęp wolny. Seanse w języku angielskim.
Gdzie
Kino LAB, ul. Jazdów 2
ostatnia zmiana: 2010-03-11