28 września 2009 (poniedziałek)
Legendarna ikona bossa-novy na jedynym koncercie ERY JAZZU
W historii muzyki rozrywkowej trzy wybitne brazylijskie wokalistki rozsławiły jazz, sambę i bossa-novę na całym świecie: Astrud Gilberto, Flora Purim oraz Tania Maria. Ta wybitna pianistka, dynamiczna wokalistka i znakomita artystka sceniczna będzie pierwszym gościem jesiennej edycji Ery Jazzu (28 września w warszawskiej Filharmonii Narodowej).
Tania Maria - rekomenduje koncert Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu - śpiewa stylem staccato łącząc go z elementami jazzowego bebopu i latynoskiej muzyki tanecznej, a całość przedstawia wyjątkowo spontanicznie.
Współpracowała z najwybitniejszymi artystami jazzu: od wokalistki Sarah Vaughan po gitarzystę Charlie'go Byrda. Uwielbiana przez fanów na całym świecie, nagradzana prestiżowymi laurami jest Tania Maria artystką niepowtarzalną i wielką estradową osobowością. Otoczona zewsząd przez muzykę młoda artystka chłonęła: sambę, pop, jazz, blues i brazylijskie chorinho i bossa novę. Choć naukę rozpoczynała od klasycznych lekcji gry na pianinie, szybko jednak zainspirowały ją dokonania nagrania jazzowe.
Idolami stali się Nat King Cole' i Oscar Peterson. Może właśnie dlatego jej indywidualny styl kształtowany był dzięki wpływom najlepszych: pianistów Oscara Petersona i Billa Evansa, wokalistki Sarah Vaughan, brazylijskich innowatorów: Antonia Carlosa Jobima czy Miltona N ascimento. Poza wirtuozerską pianistyką Tania Maria coraz częściej sięgała po znane standardy jazzu i odpowiednio je aranżując łączyła rytmy brazylijskie z karaibską salsą i ekspresyjnymi aranżacjami właściwymi muzyce jazzowej?.
Jej debiutancki album Apresentamos Tania Maria ukazał się w Brazylii w 1969 roku, ale dopiero Olha Quem Chenga (z 1971 roku) wypromował nową, lokalną gwiazdę. Międzynarodowy rozgłos zdobyła Tania Maria po przeniesieniu się do Francji. W 1974 roku zamieszkała w Paryżu, a zapał i energia szybko zapewniły jej trzymiesięczny kontrakt w jednym z prestiżowych klubów. W Paryżu została przez następne siedem lat, a albumy, jakie nagrała, niezmiennie podkreślały jej brazylijskie korzenie. Lansowały w Europie brazylijskie rytmy i modę na latynoski jazz.
W 1975 roku wystąpiła na Newport Jazz Festival wraz z Sarą Vaughan. Zachęcona przez gitarzystę Charlie'ego Byrda nagrała w 1981 roku płytę Piquant dla amerykańskiej wytwórni Concord, która poszukiwała artystki dla swego latynoskiego projektu Concord Piccante. Na zaproszenie wytwórni przeniosła się do USA. Tam zrealizowała swe najlepsze (najczęściej koncertowe) albumy. W 1983 roku nagrała bestsellerowy album Come With Me, z t tytułowym utworem, które stał się międzynarodowym przebojem i przyniósł pianistce i wokalistce światową karierę. W latach 90. wkroczyła w wyjątkowo aktywny okres swego życia. Nagrywa z zespołami w różnych składach, najczęściej wraz ze swoim trio. Koncertowała na najważniejszych festiwalach na całym świecie, stała się ambasadorem oraz ikoną jazzowej samby.
Wieczór w warszawskiej Filharmonii Narodowej jest polską premierą albumu Intimidate oraz jedynym koncertem egzotycznej, brazylijskiej pianistki i wokalistki w Polsce.
ERA JAZZU: TANIA MARIA - Brazilian Touch of Jazz
28 września 2009 - Warszawa - Filharmonia Narodowa
Bilety 160/120/80
ostatnia zmiana: 2009-09-04