02 kwietnia 2008 (środa)
GORAN BREGOVIĆ z Chórem i Orkiestrą Weselno – Pogrzebową
Dla tych, którzy stęsknili się już za żywiołową muzyką Gorana Bregovića, mamy świetną wiadomość!Ambasador muzyki bałkańskiej w towarzystwie słynnej już Orkiestry Weselno – Pogrzebowej i chóru (Bułgaria, Bośnia, Macedonia, Serbia, Hercegowina) – łącznie blisko 40 artystów - przedstawią polskiej publiczności zarówno nowy repertuar, jak i najsłynniejsze, uwielbiane w naszym kraju przeboje, a wśród nich Kalasnijkov, Ederlezi i Mesecina.
GORAN BREGOVIĆ z Chórem i Orkiestrą Weselno – Pogrzebową
Sala kongresowa 02.04.2008
Warszawa
Będzie to pierwszy występ kompozytora w Warszawie po dość długiej przerwie. Dziś muzyka filmowa tego serbsko-chorwackiego kompozytora uznawana jest za klasykę. Wielkim sukcesem okazała się współpraca z naszymi, rodzimymi artystami. Jej owocem są takie przeboje, jak Prawy do lewego, czy Płatna Miłość, które na trwałe zapisały się w historii polskiej muzyki i bezustannie cieszą się ogromną popularnością.
Muzyka Bregovića to synteza cygańskich rytmów i europejskich akordów. Bardzo charakterystycznym rysem jego utworów jest zapadające w pamięci ciepłe brzmienie orkiestry dętej i tradycyjna wielogłosowość. Kompozytor i gitarzysta otwarcie przyznaje się do tego, że kocha rock’n’rolla i dlatego właśnie w jego utworach słychać gitarę elektryczną. Gdy słyszymy jego muzykę, nie możemy oprzeć się jej hipnotycznej sile i nasze ciało instynktownie zaczyna się poruszać. Zawsze, gdy słyszysz te dźwięki, masz ochotę rzucić się w wir tańca.
Twórczość Bregovića jest jedyna w swoim rodzaju. W jawny sposób odwołuje się do słowiańskiej tradycji. Żaden inny kompozytor nie odważyłby się połączyć bułgarskiej polifonii dętej i piosenek popowych. W efekcie jego kompozycje są symfonicznie liryczne i wyjątkowe. Tym, co wyróżnia kompozycje Bregovića jest rys etniczny, obecny w całej jego twórczości. Artystę charakteryzuje kosmopolityzm i umiejętność łączenia wielu gatunków.
Udało mu się znaleźć wspólny język z towarzyszem niedoli, innym mieszkańcem Sarajewa, wybitnym reżyserem, Emirem Kusturicą. Owocem ich współpracy były wybitne i niepokojące filmy: „Czas Cyganów”, „Arizona Dream” i „Underground”. Za muzykę do tego ostatniego filmu, Bregović otrzymał Złotą Palmę na Festiwalu w Cannes w 1995 roku. Był to już drugi raz, jak przyznano Bregovićowi to wyróżnienie, bo rok wcześniej odebrał nagrodę za mistrzowskie arcydzieło, jakim była muzyka do „Królowej Margot”.
Ceny biletów: 60,00 PLN - 250,00 PLN
ostatnia zmiana: 2008-02-15