„Bardzo silna osobowość tego pianisty, jego idealne wyczucie muzycznych fraz, jego teatralne występy czynią go jednym z najwybitniejszych solistów, na których Jazz może polegać“.
Yaron Herman urodził się w 12 lipca 1981 roku w Tel Avivie. Naukę gry na fortepianie zaczął stosunkowo późno, bo dopiero w wieku lat szesnastu, a jego nauczycielem był Pher Brayer, znany z tego iż uczył metodologii w oparciu o filozofie, matematykę, psychologię. Już dwa lata później Yaron dostał prestiżową nagrodę Rimon w kategorii „Młody talent“.
To był niepowtarzalny przypadek w historii muzyki i gry na fortepianie, było to wydarzeniem niesamowitym i olśniewającym, z całą pewnością sukces Yarona można przypisać jemu samemu, jego wcześnie rozwiniętej wysokiej inteligencji. Po otrzymaniu nagrody Yaron zaczął występować w najlepszych izraelskich salach koncertowych (The Tel-Aviv Museum , The Tel-Aviv Cinematek, The Camelot, Givataim Theatre, Beit Lesin Theatre, Einav Center).
W wieku 19 lat Yaron Herman przeprowadził się do Boston, gdzie miał uczęszczać do Berklee Collage School of Music, ale ten młody człowiek, chciwy wiedzy i odkryć, nie znalazł w systemie opartym na współzawodnictwie kosztem samorealizacji, ani sensu, ani inspiracji, której szukał. Dlatego też po dwóch miesiącach zdecydował się na powrót do Tel Avivu. W drodze powrotnej zaplanował jednak przystanek w Paryżu. Już pierwszej nocy w stolicy Francji spotkał kilku muzyków podczas jam session i, a następnego dnia podpisał kontrakt. Od tamtego czasu nigdy na dłużej nie opuścił Paryża.
Jego debiut to czas potyczek, zmian muzycznych, które umożliwiły mu wyrobienie sobie dobrej marki i zdobycie uznania na paryskiej scenie muzycznej. Zadziwiał swoim młodym wiekiem, talentem, pasją. Szybko wprawił wszystkich w podziw i zdziwienie. Trofeum „New Talents“ jazzowego klubu Sunside zostało przyznane mu jednogłośnie.
W wieku 21 lat wydal swój pierwszy album dla prestiżowej wytworni Sketch (album został wyprodukowany przez równie utalentowanego Philippe Ghielmetti). Album TAKES 2 TO KNOW 1, na którym razem z Hermanem występuje jego akompaniator i przyjaciel z dzieciństwa, perkusista Sylvian Ghio. Jeszcze raz układ „fortepian plus perkusja“ zadziwiły, zaskoczyły i zdobyły jednogłośne uznanie mediów. Album znalazł się na playliście TSF i zdobył wyróżnienie „Coup de Cour“ na France Info, koncert prezentujący płytę został nadany przez France Musiques. Zaraz potem zwróciły się do Yarona wielkie wytwornie, a on przeciwstawił się ich kampaniom reklamowym, marketingowym i promocyjnym, stawiając tylko na swoja muzykę. I tym uwiódł wymagająca paryską prasę.
Georges Avakian, producent mitycznych już nagrań Milesa Davisa „King of Blue“, czy wczesnych nagrań Keitha Jaretta, pytany o muzykę tego młodego geniusza odpowiedział takim zdaniem: „Yaron jest czymś prawdziwym!“
Jeszcze bardziej zaskakująca jest głębia z jaką Herman podchodzi do muzyki . Wynalazł teorie muzyki i improwizacji zwaną REAL TIME COMPOSITION. Fakt ten wzbudził zainteresowanie Laurenta Cugny, który zaprosił młodego muzyka do wygłoszenia kilku odczytów na Sorbonie.
Tam gdzie muzyka, filozofia i matematyka spotykają się, ten młody muzyk staje się ekspertem i bardzo wpływowym nauczycielem. Yaron dokładnie analizuje muzykę swoich mentorów, przede wszystkim Keitha Jaretta, Paula Bleya, Johna Coltrane’a, Lenniego Tristano, ale do muzyków, którzy mają na niego wpływ zalicza również Bacha, na równi z tradycyjnym folklorem jego rodzimego kraju i współczesnych jego pokoleniu pop grup jak na przykład Beasy Boys, czy Björk.
Teraz, w wieku 23 lat, młody pianistyczny geniusz, zaczyna trasę koncertową po Europie, gdzie wystąpi zarówno solo, jak i w duecie. Yaron Herman w harmoniczny sposób przedstawia zafascynowanej i pełnej podziwu dla tego niezwykle utalentowanego muzyka, publiczności, swoje koncerty i wykłady.
W ciągu zaledwie kilku lat Yaron studiował grę na fortepianie, został jednym z najbardziej uznanych muzyków i wykładowców, nagrał niesamowity album, otrzymał wiele nagród, zyskał uznanie swoich współczesnych i mediów.
A na koniec dodajmy jeszcze: jego regularne trasy koncertowe po Europie pozwoliły umocnić mu jego styl i muzykę, a efekt jest doskonały.
8 października, godz. 20:00
bilety w cenie 75 zł
Fabryka Trzciny