MOVE IT/Laboratorium to projekt mający na celu przybliżyć wszystkim zainteresowanym współczesny sztukę tańca, dźwięku i obrazu. Dziedziny, którym środki masowego przekazu niesłusznie przypisały miano Asztuki rozrywkowej, a które mają wszelkie predyspozycje do tego by wciąż odkrywać je na nowo, zgłębiać ich naturę, obcować z nimi.
MOVE IT/Laboratorium to jedyna okazja by spotkać ludzi, którzy mają niebanalne zainteresowania, którzy mają ochotę przeżyć przygodę, współtworzyć ruch, dźwięk i obraz.
MOVE IT/Laboratorium to trwające przez cały styczeń weekendowe warsztaty, prowadzone przez profesjonalistów: wykłady, projekcje filmów fabularnych i animowanych, nagrania, ćwiczenia wokalne i ruchowe.
Opłata akredytacyjna za udział w wybranym warsztacie wynosi 100 zł.
W ramach MOVE IT/Laboratorium odbędą się następujące warsztaty:
LABORATORIUM DŹWIĘKU
W trakcie trzech weekendowych warsztatów uczestnicy będą badać naturę dźwięku, poruszać temat dźwięku jako zjawiska, pracować w przestrzeni dźwiękowej.
Zagadnienia merytoryczne podejmowane na warsztatach to: podstawy akustyki, najnowsze technologie dźwiękowe, dźwięk jako informacja, komunikacja dźwiękowa na dalekie odległości.
LABORATORIUM OBRAZU
Retrospektywy programów festiwalu Astigmatickino: "Nowe Technologie", "Polska Sztuka Video", filmy fabularne Guya Maddina i Pata O'Neilla, teledyski angielskiej wytwórni WARP, a także nagrodzone filmy z festiwalu Ars Electronica z ostatnich lat. Astigmatickino prezentuje projekty audiowizualne, oparte na eksperymencie, w których muzyka i obraz współgrają na tej samej płaszczyźnie i wyróżniają się zaawansowaną technologią. W programie min. spotkania i wykłady z twórcami video (min. Vj Cókierek), prezentacje programów SForma dotyczących video art i sztuki vj. oraz wykład i projekcje filmów Józefa Robakowskiego.
LABORATORIUM RUCHU
Laboratorium contact improvisation Ruslana Baranowa, reprezentującego technikę Stive Pekstona i warsztat Tancerz/Twórca, którego założeniem jest percepcja źródeł inspiracji, które kreują nasz ruch oraz możliwość zmiany tej percepcji pod wpływem różnych czynników. Struktura warsztatów zakłada indywidualną pracę uczestników, dyskusje i konfrontacje, kładąc nacisk na świadomość procesu.
Szczegółowy program MOVE IT/Laboratorium załączony poniżej.
Formularz zgłoszeniowy na stronie www.teatrwytwórnia.pl
Szczegóły: www.tearwytwornia.pl ( Studio Denaturat)
Kontakt: Teatr Wytwórnia, 0 22 741 23 05
Daria Jędra, STUDIO DENATURAT, tel. 0 507 40 52 56, studiodenaturat@wp.pl;
Kinga Sochacka, TEATR WYTWÓRNIA, tel. 0 693 58 40 70, teatrwywtornia_info@o2.pl;
MOVE IT/Laboratorium/PROGRAM WARSZTATÓW
W trakcie trzech weekendowych warsztatów uczestnicy będą badać naturę dźwięku, poruszać temat dźwięku jako zjawiska, pracować w przestrzeni dźwiękowej. Zagadnienia merytoryczne podejmowane na warsztatach to: podstawy akustyki, najnowsze technologie dźwiękowe, dźwięk jako informacja, komunikacja dźwiękowa na dalekie odległości.
13-14.01.07
WPROWADZENIE W PRZESTRZEŃ DŹWIĘKOWĄ
- wprowadzenie do kursu, wykład wstępny,
- nauka słuchania i koncentracji. Dźwięk i cisza
- nagrywanie - ćwiczenia warsztatowe,
- nagrywanie dźwięków w terenie.
20-21.01.07
PODSTAWY WOKALISTYKI
- poszukiwanie dźwięku we własnym ciele celem treningu jest „pobudzenie” aparatu głosowego poprzez solowe i wspólne testy wokalne oraz ukazanie natury dźwięku,
- ćwiczenia wokalne połączone ze słuchaniem muzyki,
- wykład: dźwięk w sensie fizycznym.
27-28.01..07
PRACA NAD UTWOREM MUZYCZNYM
- wykład o współczesnym software; programy sekwencerowe, programy do edycji sampli; głównie na przykładzie Logic Pro i Peak oraz platformy Macintosh,
- pluginy – synteza dźwięku. Syntazator programowy Reaktor,
- pluginy – mastering,
- testowanie różnych podstawowych efektów - reverb, delay, chorus, flanger etc.,
- dyskusja o aranżacji.
Prowadzący:
Bartosz Tomaszewski
Olga Chojak - część wokalna
Olga Chojak: od 10 lat pracuje nad muzyką tradycyjną, głównie słowiańskich obszarów kulturowych, ucząc się jej zarówno u źródła, czyli od twórców ludowych, jak i od specjalistów – znanych etnomuzykologów. Współpracuje stale z Fundacją „Muzyka Kresów” z Lublina i ze Stowarzyszeniem „Tratwa” z Olsztyna. Współzałożycielka „Centrali Muzyki Tradycyjnej”, prowadzi we Wrocławiu Pracownię Tradycji Muzycznej „Niskie Łąki”.
Ucząc „śpiewu naturalnego”, opartego na technikach wokalnych wywodzących się z tradycji, traktuje go jako narzędzie rozwoju osobistego, przydatne współczesnemu człowiekowi. Świadome czerpanie z tradycji jest tu holistyczną metodą pracy, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym.
Bartosz Tomaszewski: Gdańszczanin z silnymi konotacjami wrocławskimi, od 2004 mieszka w Londynie. Dźwiękowiec- DJ, reżyser dźwięku, kompozytor i realizator.
Zainteresowania: muzyka i jej źródła, dźwięk, multimedia. Jako DJ gra od 1992 roku. Zaczynał w klubach Trójmiasta, znany również w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i wielu innych miastach Polski, orgenizator i uczestnik wielu imprez za granicą w tym w Anglii, Niemczech, na Słowacji, Ukrainie i w Rosji. Uczestnik wielu projektów kulturalnych i grup artystycznych, w tym dawniej gdański “C.U.K.T.“, trójmiejskie “Biotekkton“, “Stropharia Cubensis Community“ i “In Moyra Belivers“, londyńskie “Mindtech“, “SkyHigh“ i “In Joy“, z którym to latem 2006 wstąpił na festiwalu kultury transowej “Moondalla“ pod Gdańskiem.
Jest współzałożycielem wrocławskiego stowarzyszenia “Centrala Muzyki Tradycyjnej“, którego działalność opiera się na eksploracjach w obszarze tradycji muzycznych głównie słowiańskich obszarów kulturowych, określaniu kontekstu i roli muzyki tradycyjnej w tzw. współczesnym świecie, odnajdywaniu zastosowań tradycyjnych form artystycznych, głównie muzcznych “dzisiaj“.
W swoich osobistych muzycznych badaniach zajmuje się poszukiwaniami najlepszych zastosowań metod komputerowych w procesie edycji dźwięku. Na pełen profil takiego laboratorium składa się teoria i praktyka “pozyskiwania“ dźwięku czyli jego zapis, zaawansowana obróbka i przygotowanie do użycia na drodze tworzenia utworu muzycznego, teoria formy muzycznej, studium aranżacji, wreszcie finalny mastering. W rozszerzonym ujęciu dochodzi do tego pojęcie multimediów czyli komunikacja wydarzeń dźwiękowych z obrazem na polu nowoczesnych form teatralnych, kina, reklamy i rozrywki, w ujęciu współczesnych technik i trendów.
LABORATORIUM OBRAZU
Retrospektywy programów festiwalu Astigmatickino: "Nowe Technologie", "Polska Sztuka Video", filmy fabularne Guya Maddina i Pata O'Neilla, teledyski angielskiej wytwórni WARP, a także nagrodzone filmy z festiwalu Ars Electronica z ostatnich lat. Astigmatickino prezentuje projekty audiowizualne, oparte na eksperymencie, w których muzyka i obraz współgrają na tej samej płaszczyźnie i wyróżniają się zaawansowaną technologią. W programie min. spotkania i wykłady z twórcami video (min. Vj Cókierek), prezentacje programów SForma dotyczących video art i sztuki vj. oraz wykład i projekcje filmów Józefa Robakowskiego.
13-14.01.07
VJ - wykład i prezentacje VJ Cókierek.
Prezentacje programów S FORMA; Addictive TV, Lia and Sebastian, Lunapark;
Prezentacja „WARP”;
Video Art – wykład i prezentacja Kinga Baby. Prezentacja programów S Forma
(Tank TV, Ars Electronica, Kill the DJ i inne)
Prezentacja Ars Electronica
(Ars Electronica - to odbywający się co roku, od 25 lat, w Linz (Austria) festiwal sztuki, technologii i społeczności elektronicznej. Od 1987 na festiwalu przyznawane są nagrody Prix Ars Electronica, w dziedzinie sztuki elektronicznej i interaktywnej, animacji komputerowej, kultury cyfrowej i muzyki elektronicznej. Zestaw PRIX ARS ELECTRONICA to najlepsze animacje cyfrowe nagradzane na Ars Electronic)
Projekcja filmów:
„Hotel”reż. Mike Figgis, 107’ , Wielka Brytania/Włochy
(Hotel jest w pewnej części improwizowanym dramatem, w innej luźną adaptacją „Księżnej Malfi” Johna Webstera, w kolejnej technicznym ćwiczeniem pokazującym wyższe możliwości techniki cyfrowej nad taśmą celuloidową. Jeszcze w innej jest ćwiczeniem dla percepcji, której każe dzielić uwagę oglądając akcję na czterech częściach ekranu. Albo na jednym. Albo trzech)
Dracula - Pages from the Virgin’s Diary,90’ reż., scen Guy Maddin, Kanada
(Film jest stylizowanym na nieme kino ekspresjonistyczne, baletem. Jest to opowieść o próbach zdobycia dwóch kobiet przez wampira. Nastrój grozy podnosi romantyczna muzyka Gustava Mahlera, a wiele sekwencji stanowi hołd dla tradycji kina grozy. Cytaty z "Nosferatu – symfonii grozy" Murnaua, "Draculi" Browninga czy wprowadzających krwawą stylistykę produkcji Hammer Sudios mieszają się z baletowymi sekwencjami, często przepełnionymi treściami erotycznymi)
20-21.01.07
Projekcje polskich eksperymentalnych filmów animowanych,
Amerykańska sztuka video,
Moma Film prezentuje – Polski Video Art.,
Projekcja filmów:
Le conte du monde flottant , scen. anim. reż. Alain Escalle, 24’ , 2001, Francja
(Hiroshima, ranek 6 sierpnia 1945 roku. Jasne światło nagle pojawia się nad ruchomym światem. Wybuch. Ciała wyginają się w bólu. Sny o przeszłości pojawiają się teraz. Wizja przyszłości w przeszłości. Tuż przed uderzeniem światła. Przed tym, jak świat został uszkodzony. Ciekawe połączenie animacji z żywymi kadrami filmu)
Copy Shop scen. reż, anim. Virgil Widrich, 12’, 2001, Austria
(Historia człowieka, który kopiuje siebie aż do momentu kiedy wypełni cały świat. Film faktycznie składa się z prawie 18 000 cyfrowo skopiowanych klatek, które zostały sfilmowane kamerą 35mm)
Fast Film scen. reż, anim. Virgil Widrich, 14’, 2003, Austria/Luxembourg
(Porwanej kobiecie na pomoc spieszy mężczyzna, ale podczas ucieczki dostają się do sekretnego centrum dowodzenia wroga. Klasyczna filmowa historia jest hołdem dla kina akcji. Twórcy filmu wydrukowali około 65 000 pojedynczych zdjęć z filmów, które przerobione na papierowe obiekty zostały zaaranżowane w historie i powołane do życia dzięki kamerze. Cała produkcja trwała dwa lata)
New Town Blocks scen. reż. Anim: Kouhei Yoshino. 7’, 2002, Japonia
(Jeden z ciekawszych młodych twórców japońskich filmów eksperymentalnych przedstawia swoją wizję nowoczesnego miasta)
Dad’ Dead, reż. :Chris Shepherd, 6’, 2003, Wielka Brytania
(Młody człowiek opowiada o fragmentarycznie zapamiętanym dzieciństwie. Kiedy odkrywa sieć zła, którą stworzył jego najlepszy przyjaciel, uwielbienie i podziw dla Johno zamienia się w nienawiść)
Home Road Movies reż: Robert Bradbrook, 12’, 2001, Wielka Brytania
(Wspomnienie o czwórce dzieci i ich ojcu, który zna na pamięć rozkład wszystkich autobusów w Londynie, ale wie też, ze rodzina potrzebuje samochodu. Kupuje combi i co roku ruszają na wakacje, zwiedzając każdy zakątek Europy. Płyną lata, a Tata cały czas szykuje samochód na kolejną wyprawę wakacyjną)
Saddest Music In the Word, reż. Guy Maddin, Kanada, 2004r., 99 min
(Guy Maddin jest kanadyjskim filmowcem, w wielu kręgach w ogóle nieznanym. Jego filmy są czarno białymi komediowymi wycieczkami do niby-światów starych filmów, ale też często wykorzystują powtarzające się obrazy z malarstwa, dźwięki muzyki klasycznej i literatury)
Film Decay of Fiction, reż. Pat O’Neill
(The Decay of Fiction to kolejna, unikalna propozycja zapoznania się z twórczością wybitnego eksperymentatora filmowego Pata O’Neilla(ur. 1939, Los Angeles).
LABORATORIUM RUCHU
20-26.01.07
Laboratorium contact improvisation Ruslana Baranova, reprezentującego technikę Stive Pekstona (twórca CI). Dla Ruslan Baranov CI jest źródłem radości i spontaniczną kreacją przestrzeni. Najważniejsze podczas pracy są: fizyczna gotowość i rozluźniony umysł. Spontaniczne działanie i jednocześnie pełna świadomość.
prowadz. Ruslan Baranov - tancerz, choreograf, pedagog Contact Improvisation.Od 1999 roku zajmuje się techniką Contact Improvisation. W 2000 roku był pierwszym na Ukrainie nauczycielem CI. Pobierał lekcje u takich pedagogów jak Ester Gall (Węgry), Daniel Lepkof (USA), Benno Vooram i Zibrig Dohter (Szwecja), Brenton Chang (USA), Ekhard Muller (Niemcy). Prowadzi seminaria CI w wielu krajach oraz jest wykładowcą CI na Kijowskim University of Arts and Humanities.
27-28.01.07 i 03-04.02.07
Tancerz / twórca – to warsztat, który będzie twórczym, żywym procesem, zarówno dla grupy jak i każdego uczestnika. Założeniem jest percepcja źródeł inspiracji, które kreują nasz ruch oraz możliwość zmiany tej percepcji pod wpływem różnych czynników. Struktura warsztatu zakłada indywidualną pracę uczestników, dyskusje i konfrontacje, kładąc nacisk na świadomość procesu.
prowadz. Daria Jędra - choreograf w Teatrze Wytwórnia. Założycielka Studia Denaturat, autorka warsztatów Move It i Move IT/Laboratorium. Studiowała technikę tańca contemporary u Melissy Monteros- kanadyjskiego pedagoga tańca, improwizację u Maikki Hauru w Finlandii. Wieloletnia tancerka Gdańskiego Teatru Tańca, brała udział w wielu projektach między innymi z Davidą Monk, Paulą Ross, Maikki Hauru. Od 2000 roku realizuje własne produkcje. Na deskach Teatru Wytwórnia można ją oglądać w spektaklu Zum beispiel, którego jest reżyserem i choreografem. W pracy pedagogicznej posługuje się różnymi metodami które prowadzą do odkrycia źródła pochodzenia ruchu oraz pracuje nad świadomym posługiwaniem się nimi w celu odkrycia możliwości ruchowych