Festiwal WUJek - Polska to nowa inicjatywa na muzycznej mapie Warszawy. Ma jednak solidne korzenie w odbywającej się już od sześciu lat imprezie pod tytułem WUJek (Warszawski Underground Jazzowy), która zaskarbiła sobie popularność zarówno wśród krytyki muzycznej jak i wśród fanów improwizowanych dźwięków ze stolicy.
Impreza, zapoczątkowana w 2001 roku w nieistniejącym już, a kultowym w wielu kręgach klubie Jazzgot, po przeniesieniu do nowego, niezwykle energetycznego i twórczego miejsca jakim jest Fabryka Trzciny, nabiera coraz większego impetu.
Z założenia festiwal miał pokazywać nieznane szerszej publiczności, a bardzo interesujące formacje z Warszawy które godziły tradycyjne jazzowe dźwięki z młodzieńczym szaleństwem i nie bały się łączyć różnorodnych stylistyk takich jak jazz, rock, punk, awangarda czy muzyka klubowa. Dodatkowo ukazała się też płyta „WUJek” podsumowująca twórczość stołecznych grup, ciepło przyjęta przez muzycznych recenzentów.
W tym roku postanowiłem rozszerzyć formułę i nie ograniczać się tylko do formacji z Warszawy. Nazwa WUJek - Polska oznacza że przy zachowaniu dotychczasowych ram stylistycznych impreza jest także otwarta na wykonawców spoza stolicy. W Krakowie,
Kto zagra? Usłyszymy formację związaną z kultowym, bydgoskim klubem Mózg, czyli Sing Sing Penelope, nawiązującą zarówno do najlepszych yassowych wzorców jak i do muzyki fusion z lat siedemdziesiątych. Poza tym nowy zespół z
Spotkanie tradycji z nowoczesnością, akustycznych instrumentów ze współczesną elektroniką, dobrego jazzowego grania z nowatorskimi pomysłami młodych improwizatorów - tego wszystkiego będzie można doświadczyć w trakcie Festiwalu WUJek - Polska w Fabryce Trzciny.
Szymon Tarkowski
24 listopada (piątek)
Baaba
Baaba powstała na przełomie wieków w Warszawie, kiedy to Bartosz Weber samotne noce nad komputerem spędzając wymyślał szalone melodie. Wiedząc, iż własna inwencja mu nie wystarcza, zaprosił do udziału w nagraniach pierwszej płyty między innymi Macia Morettiego, który to wszechstronnie uzdolniony mężczyzna wspiera go do dziś swą radą i wiedzą z zakresu najnowszych trendów i mód. Wraz z wydaniem drugiej płyty, w 2002 roku powstaje piękny kwartet w pierwotnym składzie Kuba Kossak (fagot), Bartosz Weber (gitara, sampler), Norbert Kubacz (kontrabas), Macio Moretti (perkusja). Rozpoczyna on nowy żywot Baaby jako regularnie koncertującego zespołu. Obecnie w składzie Baaby oprócz Webera i Morettiego odnaleźć możemy basistę z Gdańska Wojtka Mazolewskiego, osławionego stworzeniem formacji Pink Freud, oraz saksofonistę Tomka Dudę. W 2006 roku ukazała się płyta „Poope Musique”, uznana przez krytyków za wydarzenie na rynku off – jazzowym w Polsce.
Stworywodne
Mówi się, że to post-rock. Może lepiej byłoby powiedzieć, że to tzw. muzyka gitarowa. Niełatwo bowiem zakwalifikować stylistycznie pracę ludzi, dla których Sonic Youth czy Tortoise jest tak samo niewyczerpanym źródłem inspiracji, jak francuski spektralizm, muzyka improwizowana czy hity lat osiemdziesiątych. Być może najłatwiej byłoby powiedzieć, że muzyka zespołu określona jest przez pytanie: jak wiele muzyki można zagrać w gitarowo-perkusyjnym składzie? By łatwiej było odpowiedzieć na to pytanie Stworywodne wciąż podejmują współpracę z muzykami z kraju i zagranicy. Nie chodzi jednak, o to by zagrać lepszy lub gorszy koncert, ale żeby grać muzykę, bo to właśnie muzyka, a nie kategorie dziennikarzy są dla zespołu najważniejsze. W 2006 roku zespół wydał bardzo dobrze przyjętą debiutancką EP-kę „Black Muds, Bad Big Village”.
Emiter.Arszyn
Jest to projekt dwóch poszukujących muzyków z Trójmiasta: Marcina Dymitera (gitara, generator, loops, elektronika), grającego wcześniej w zespołach: Ewa Braun, Mapa, MORDY oraz Krzysztofa Topolskiego (perkusja, elektronika), współpracującego wcześniej z wieloma muzykami, zespołami i projektami muzycznymi m.in.: RogulusXSzwelas Project, Kobiety, Emiter, M.bunio.S., Mikołaj Trzaska.
Projekt jest oparty na elektroakustycznych/elektronicznych improwizacjach oraz interpretacji muzyki współczesnej: od kameralistyki, kreatywnej kultury DJ'skiej, hip-hop, aż po muzykę eksperymentalną, plądrofonię, wolną improwizację. W podsumowaniu 2005 roku portal Serpent.pl uznał ich album „emiter.arszyn.emiszyn” za jedną z 10 najważniejszych płyt.
Duet to według nich wymarzony skład do podejmowania muzycznego dialogu, wyzwolonego z formalnych ram grupy muzycznej.
25 listopada (sobota)
Sing Sing Penelope
Tomasz Glazik - saksofon tenorowy i barytonowy, syntezator
Wojciech Jachna - trabka
Daniel Mackiewicz – Rhodes piano, organy, instr. perkusyjne
Patryk Węcławek - gitara basowa
Rafał Gorzycki - perkusja
Zespół SSP założony w Bydgoszczy w 2000 roku przez muzyków grających na stałe w ważnych polskich formacjach jazzowych, awangardowych i postrockowych.Za swoją drogę obrali połączenie własnych doświadczeń, kreując nową i bardzo ciekawą stylistykę jazzową. Związany z kultowym klubem „MÓZG”.
W ogólnopolskiej Gazecie Wyborczej (30.12.2005) w artykule o "zmianie warty" w polskim jazzie, wśród najważniejszych artystów jazzowych obok Leszka Możdżera i Simple Acoustic Trio (Tomasz Stańko) , czy Braci Oleś , zostali wyróżnieni i uznani za jeden z tych składów, który przyczynił się do zmiany pokoleniowej na polskiej scenie jazzowej.
Angielska rozgłośnia radiowa Last.fm z Londynu wytypowała na swoich łamach 10 najlepszych albumów z awangardową muzyką jazzową za rok 2005. Obok Vandermark 5, czy BarKokhby Johna Zorna na 10 pozycji pojawił się debiutancki album Sing Sing Penelope.
Zespół przygotował premierę drugiej płyty „Music for Umbrellas” na koniec czerwca 2006. Płyta znajduję się w katalogu warszawskiej wytwórni Monotype Records. Zawiera 6 nowych kompozycji i gra na niej gościnnie świetny skrzypek mieszkający w Norwegii – Sebastian Gruchot.
100nka
Powstali z resztek kopalnianych pierwiastków ziemi, mazutu, smogu i ludzkiej nietolerancji. Wbrew regionalnym stereotypom teorii „no future”, nauczyli się grać na instrumentach, nie kończąc edukacji na „House of the rising sun”. Zdobywając akademicką edukację muzyczną musieli walczyć o to co chciano w nich zabić. Wtedy właśnie we trójkę założyli 100-nkę i nagrali „Zimną płytę”. Dźwięki 100-nki powinny wprowadzić w wibracje organizmy nawet najtwardszych konserwatystów jazzu. Bębny Przemka, kontrabas Adama i gitara Tomka działają jakby wspólnie jeszcze w podstawówce grali disco i przez te wszystkie lata nierozłącznie i bez konfliktów damsko-męskich do dziś funkcjonują jak niegdyś legendarny telewizyjny duet programu „Sonda” Kurek-Kamiński. Stara gwardia może spać spokojnie i udać się na zasłużoną emeryturę. Teraz przyszedł czas na kwas.
Matplaneta
Zespół Matplaneta ( Ju-ghan – kontrabas, Instalator Barnaba – perkusja, Marcel Harp – syntezatory ) powstał w listopadzie 2004 roku we