
26 marca 1908 roku o godz. 9.35 na ulice Warszawy wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny linii 3 o numerze bocznym 61. Przejazd na trasie z pl. Krasińskich przez ul. Miodową, Krakowskie Przedmieście, Królewską i Marszałkowską do obecnego pl. Unii Lubelskiej trwał 25 minut.
Kiedy w 1903 roku w Petersburgu uruchomiono wreszcie
tramwaje elektryczne, także Warszawa otrzymała zgodę na ich wprowadzenie. Ogłoszono
przetarg na budowę tramwaju elektrycznego, do którego stanęło dziewięć firm:
spółka panów Kiślańskiego, Natansona, hr. Czackiego, Wrotnowskiego, Wawelberga
oraz firmy Siemens, Union, Helias i Schuckert. Władze wybrały grupę, której
przewodniczył Wrotnowski. Doradcą technicznym tej grupy była firma Siemens.
Projekt układu
torowisk, linii, zasilania oraz wszystkich obiektów opracował Siemens. Kontrakt
został zawarty 16 lutego 1905 roku. Mieszkańcy Warszawy ujrzeli po raz pierwszy
tramwaj elektryczny podczas prób w dniu 7 lutego 1908 roku, kiedy to trzy wozy
kursowały po jednym torze pomiędzy Dworcem Wileńskim a Kaliskim z szybkością 28
km/godz.
W pierwszą
historyczną trasę po Warszawie tramwaj elektryczny wyruszył 26 marca 1908 roku.
O godz. 9.35, po uroczystym przecięciu wstęgi, tramwaj linii 3 o numerze
bocznym 61, poprowadzony przez inż. Boulangera, ruszył na trasę wiodącą z pl. Krasińskich
w kierunku Mokotowa, przez ul. Miodową, Krakowskie Przedmieście, Królewską i
Marszałkowską, do dzisiejszego pl. Unii Lubelskiej. Tramwaj pokonał tę
kilkukilometrową drogę w 25 minut.
Wagon
ówczesnego tramwaju miał 24 miejsca siedzące i 16 stojących znajdujących się na
otwartych pomostach. Produkowała je firma Wagenbauanstalt Falkienried, a w
aparaturę i instalację elektryczną wyposażała je firma Siemens-Schuckert.
Ciekawostkę
stanowi fakt, że rozstaw szyn pierwszych warszawskich tramwajów elektrycznych,
aż do czasu ich odbudowy po II wojnie światowej, był identyczny z rozstawem
szyn kolejowych w Rosji i wynosił 1525 mm. Obecnie tramwaje warszawskie jeżdżą
po szynach o takim samym rozstawie, jak pociągi wynoszącym 1435 mm.
W roku 1908
otwarto łącznie w Warszawie 16 linii tramwajów elektrycznych. Gdyby nie wybuch
I wojny światowej, sieć tramwajowa szybko objęłaby wszystkie dzielnice, bowiem
do 1914 roku kursowały one jedynie po lewej stronie Wisły.
Już w
pierwszym roku eksploatacji dochód ze sprzedaży biletów tramwajowych wyniósł
ponad 2,3 mln rubli, zaś eksploatacja pochłonęła
jedynie nieco ponad 1,1 mln. Tramwaje elektryczne przebyły drogę ponad 5,1 mln
km. W 1909 roku przedsiębiorstwo zatrudniało 1,4 tys. osób, w tym 480
konduktorów, 370 motorniczych, 90 pucerów, 32 woźniców, 8 stajennych, 8
funkcyjnych rezerwowych, 26 kontrolerów ruchu oraz 40 osób dyrekcji. Po mieście
jeździły 182 wozy elektryczne, 35 przyczepnych i 60 konnych.
Do 1944 roku nie używano numeru "13" dla oznaczenia tras i numerów taborowych wagonów, uznając go za przynoszący pecha. (PAP)