Niemożliwe? Studenci z Politechniki Warszawskiej udowadniają, że wystarczy trochę chęci, mały warsztat oraz określony budżet. Jak widać, nie trzeba wiele do zaprojektowania i wykonania pojazdu, który przejedzie ponad 650 km na 1 litrze paliwa ustanawiając tym samym rekord Polski.
Osiem lat temu, na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej studenci – miłośnicy motoryzacji założyli Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów. Do koła należą obecnie studenci nie tylko Wydziału Mechanicznego, ale także Elektrycznego czy Inżynierii Produkcji.
Tomasz Kołudzki tłumaczy, dlaczego działalność w kole naukowym jest cenna dla studentów: „Dzięki działalności w kole nabywamy praktyczne umiejętności związane z pracami projektowymi i wykonawczymi, poszerzamy swoją wiedzę w wielu dziedzinach nauki, uczymy się pracy zespołowej, zarządzania czasem oraz rozwijamy swoją kreatywność. Doświadczenia zdobyte w kole naukowym procentują już podczas studiów, a później – jak widzimy po naszych kolegach-absolwentach – ułatwiają wejście na rynek pracy”.
Głównym celem działalności
koła jest projektowanie pojazdów o jak najmniejszym oporze aerodynamicznym,
który m.in. wpływa na ilość zużywanego paliwa przez pojazd.
Samochody są projektowane także z myślą o udziale w zawodach Shell Eco-Marathon (SEM) – organizowanych od ponad 20 lat przez koncern paliwowy Royal Shell Dutch. W zawodach rywalizują setki drużyn studenckich z całego świata. Celem każdego zespołu jest zaprojektowanie pojazdu o jak najmniejszym zużyciu paliwa, a rywalizacja polega na przejechaniu dystansu 16,3 km przy minimalnej średniej prędkości 25 km/h.
W tej chwili młodzi inżynierowie pracują nad dwoma pojazdami - Kropelką i PAKSem. Pojazd Kropelka został zaprojektowany i skonstruowany w celu sprawdzenia jak daleko można zajechać zużywając jeden litr paliwa. W porównaniu do typowego samochodu osobowego opór aerodynamiczny Kropelki jest około 10-krotnie niższy. Jest to trójkołowy pojazd jednoosobowy. Tylne koło napędzane jest przez silnik oraz kierowane przez drążki sterownicze. 1 litr paliwa pozwala na przejechanie aż 659 km.
W 2012 Kropelka na zawodach zdobyła główną nagrodę w kategorii "Safety Prototype" oraz złoty medal z wyróżnieniem podczas Warszawskiej Międzynarodowej Wystawie Wynalazków IWIS 2012. 5 lutego br. podczas Giełdy Wynalazków w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznało Kropelce dyplom i statuetkę za międzynarodowe osiągnięcia wynalazcze.
Pojazd Paks startuje w zawodach SEM w klasie Urban - swoimi gabarytami oraz funkcjonalnością ma przypominać pojazdy, które poruszają się po miejskich drogach. Zbudowano go również z myślą o minimalizacji zużycia energii. Bolid wykonano z wykorzystaniem nowoczesnych, lekkich materiałów - włókna węglowego oraz stopów aluminium. Pojazd debiutował w zawodach SEM 2011 zdobywając 2 miejsce w kategorii "Safety" oraz 3 miejsce w klasie pojazdów napędzanych benzyną E95 uzyskując wynik 300km/litr.
„Jako studenci mamy ambitne plany - chcemy wygrywać. Niemożliwe jest to bez pomocy Wydziału MEiL i Politechniki Warszawskiej, ale przede wszystkim bez wsparcia ze strony firm zewnętrznych. Obecnie realizujemy równolegle kilka projektów, każdy z nich wymaga dużych nakładów finansowych. W tej chwili chcielibyśmy pozyskać wsparcie w wysokości 60 tysięcy złotych. Umożliwiłoby ono całkowitą realizację projektów i mamy nadzieję - kolejne międzynarodowe sukcesy” – mówi Edyta Rola, Prezes koła.