Studia Podyplomowe w zakresie kształcenia kompetencji naukowo – badawczych w pedagogice mają charakter oryginalnego autorskiego projektu badawczego:
„Diagnoza wybranych problemów polskiej przestrzeni edukacyjno - wychowawczej”, którego
celem jest przygotowanie uczestników do prowadzenia studiów
teoretycznych i badań empirycznych w zakresie wybranej subdyscypliny
pedagogicznej oraz napisania na tej podstawie samodzielnej pracy
naukowej w dyscyplinie pedagogika.
Studia realizowane są
pod patronatem
Zespołu Pedagogiki Społecznej oraz Zespołu Pedagogiki
Resocjalizacyjnej, afiliowanych przy Komitecie Nauk Pedagogicznych
Polskiej Akademii Nauk.
Adresatami studiów są
magistrowie – asystenci i wykładowcy z uczelni prowadzących kierunek
pedagogika lub kierunki pokrewne oraz wychowawcy, nauczyciele i inni
specjaliści - praktycy z obszaru edukacji, wychowania (szkoły i placówki
opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne), sądownictwa (kuratorzy
sądowi, funkcjonariusze penitencjarni) oraz bezpieczeństwa publicznego
(Policja, Wojsko, Straż Miejska) - absolwenci pedagogiki, psychologii,
socjologii, prawa oraz innych nauk społecznych i humanistycznych,
ukierunkowani na rozwój naukowy i zawodowy.
Studia trwają 6 semestrów i realizowane są w układzie 2 – etapowym:
I etap (3 semestry)
: teoretyczno – metodologiczny dostarczający
wiedzy z zakresu współczesnych teorii nauk społecznych i pedagogicznych
oraz strategii i procedur badań pedagogicznych, a także
umiejętności przeprowadzania diagnoz i prognoz pedagogicznych oraz
zajęć dydaktycznych w szkołach wyższych (dla grupy asystentów i
wykładowców), specjalistycznych zajęć wychowawczych w szkołach i
placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. I etap studiów
kończy się uzyskaniem dyplomu ukończenia studiów podyplomowych
doskonalących.
II etap (3 semestry)
: projektowo – badawczy oraz konsultacyjno – seminaryjny rozpoczynający zespołową pracę badawczą, ukierunkowany na realizację wspólnego lub zindywidualizowanego projektu badawczego,
umożliwiający uczestnikom studiów pracę z opiekunami naukowymi w oparciu o indywidualne zainteresowania badawcze.
Drugi etap studiów kończy się uzyskaniem dyplomu ukończenia studiów
podyplomowych kwalifikacyjnych w zakresie kompetencji naukowo-badawczych
i pisania pracy naukowej z pedagogiki. Przede wszystkim przygotowuje do
otwarcia przewodu doktorskiego.
Po zakończeniu I etapu studiów, dla
osób o wysokich kompetencjach merytorycznych w zakresie pracy badawczej,
istnieje możliwość przyznania indywidualnego toku studiów.
Absolwenci studiów
podyplomowych w zakresie kształcenia kompetencji naukowo – badawczych w
pedagogice są przygotowani do samodzielnej pracy w sferze badań
pedagogicznych oraz pracy dydaktycznej w szkołach wyższych i jednostkach
naukowo - badawczych. Absolwenci studiów są przygotowani do
kontynuowania pracy naukowej z możliwością uzyskania stopnia doktora
nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika.
Studia zostają uruchomione w październiku 2012 roku.
Rekrutacja na studia rozpoczyna się od 1 lipca 2012 roku
i trwa do końca września 2012 roku.