
Okres przedświąteczny to czas wzmożonych podróży studentów. Właśnie wtedy należy zwracać większą uwagę na otoczenie, by nie paść ofiarą złodziei kieszonkowych. Od 29 marca w autobusach, tramwajach i metrze pojawią się plakaty z hasłem „Nie daj się zrobić w jajo”, a w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM specjalne ulotki z poradami, jak skutecznie uniknąć kradzieży.
Zbliżające się święta wielkanocne to czas żniw dla kieszonkowców, którzy wykorzystują nieuwagę podróżnych. Korzystają z tłoku na dworcach, peronach, przystankach i w sklepach. Okradają z pieniędzy, kart bankowych i dokumentów. Zarząd Transportu Miejskiego wraz z Komendą Stołeczną Policji co roku przypomina warszawiakom o konieczności zachowania wyjątkowej ostrożności podczas przedświątecznych zakupów.
Od 29 marca w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM będzie można otrzymać ulotkę ostrzegającą przed kradzieżami kieszonkowymi, a w stołecznym taborze komunikacyjnym i na przystankach autobusowych pojawi się ponad tysiąc plakatów. Porady, na co należy zwrócić uwagę podczas podróży komunikacją lub pobytu w zatłoczonych miejscach będą wyświetlane również na monitorach w autobusach, tramwajach i metrze. Na antenie telewizji TVP Warszawa będzie można obejrzeć specjalne spoty. Informacje o wielkanocnej odsłonie akcji "Nie daj się złowić" pojawią się na profilu ZTM na portalu Facebook oraz na stronach warszawskich portali internetowych.
W ramach akcji, która potrwa od 29 marca do 7 kwietnia nieumundurowani policjanci z Wydziału Wywiadowczo-Patrolowego KSP będą podróżować w pojazdach komunikacji miejskiej - pojawią się m.in. tam, gdzie złodzieje najczęściej szukają swoich ofiar.
Zachęcamy wszystkich pasażerów do zapoznania się i przestrzegania kilku poniższych zasad bezpieczeństwa, opracowanych przez stołeczną policję, które pozwolą uniknąć ryzyka i ewentualnych strat.
1. Torebkę zawsze trzymaj zamkniętą przed sobą.♦ sztuczny tłok - sprawcy usypiają czujność ofiary, popychając ją i aranżując ścisk wokół niej;
♦ "na kosę" - kradną przecinając kieszeń, torebkę, siatkę;
♦ "zza parawanu" - sprawca dla niepoznaki ma płaszcz przewieszony przez rękę;
♦ "uwaga, złodziej" - taki okrzyk sprawia, że każdy odruchowo sięga po portfel, wskazując obserwującym go sprawcom miejsce, gdzie go trzyma.
Członkowie grup złodziejskich, według operacyjnego rozpoznania policji, działają zgodnie z poniższym podziałem ról:
robotnik - dokonuje kradzieży (zazwyczaj ma najwyższe kwalifikacje z grupy);
tycer - obserwując typuje przyszłą ofiarę, powoduje sztuczny tłok, zasłania robotnika i jego rękę;
świeca - prowadzi obserwację, rozpoznaje przebywających w rejonie kradzieży policjantów;
konik - przyjmuje od robotnika skradzione przedmioty i odchodzi w bezpieczne miejsce.
Organizatorami kampanii "Nie daj się zrobić w jajo" są: Zarząd Transportu Miejskiego, Komenda Stołeczna Policji (Wydział Wywiadowczo-Patrolowy), City Channel i AMS a partnerami medialnymi TVP Warszawa i VOX FM.