Samochód elektryczny zatankujesz szybko i za darmo
W Warszawie jest już 10 dwugniazdkowych punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, w których pojazdy można ładować sześć razy szybciej niż dotychczas. Mobilność elektryczna to jazda w ciszy, brak emisji CO2 z pojazdu i niższe koszty.
W Warszawie stanęło 10 punktów szybkiego ładowania samochodów
elektrycznych. Słupki, przypominające małe parkomaty, to punkty
szybkiego ładowania o mocy do 22 kW. Punkty są bezpłatne i
ogólnodostępne: obecnie ich finansowanie oraz pokrycie kosztów energii
zapewnia RWE. Dziewięć z dziesięciu nowych stacji zapewnia szybkie
ładowanie.
W każdym takim punkcie w ciągu niespełna godziny (przy
baterii 15 kWh ładowanie od 0-100% zajmuje 40 min.) można do pełna
naładować akumulatory samochodu elektrycznego. W standardowym gniazdku
ładowanie baterii do pełna trwa około sześciu godzin. Ładowanie do
pełna samochodu z baterią 15kWh wyczerpaną do połowy, trwa około 20
minut.
Gdzie można ładować?
Punkty ładowania zostały rozplanowane w taki sposób, aby ułatwić
komunikację użytkownikom niskoemisyjnych samochodów. Elektryczny
samochód można bezpłatnie naładować obecnie między innymi w okolicach
Pałacu Kultury i Nauki (obok Kinoteki i Sali Kongresowej), przy ul.
Pięknej, Rychlińskiego, Nieświeskiej.
Projekt RWE i Warszawy to kolejny element budowy w stolicy warunków
dla funkcjonowania ekologicznego transportu prywatnego i publicznego.
Projekt ma charakter pilotażowy. Dopiero informacja o faktycznym
zapotrzebowaniu pozwoli nam realnie planować dalsze działania,
umacniające pozycję Warszawy jako lidera polskich miast w działaniach na
rzecz efektywności energetycznej i ochrony klimatu.
Stolica - angażując
się w działania na rzecz elektrycznego transportu – wypełnia też
postanowienia wynikające z uchwalonych dokumentów odnośnie efektywności
energetycznej i ochrony klimatu, m.in. Porozumienia Burmistrzów o
redukcji emisji CO2 czy Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu
Transportowego Warszawy do 2015 r.
Ciche i czyste miasto
Proces ładowania samochodu elektrycznego jest bardzo prosty i
sprowadza się do podłączenia odpowiednio dostosowanego samochodu
elektrycznego do punktu ładowania. W każdym ze słupków są dostępne dwa
gniazda ładowania. Ładowanie można przerwać w każdej chwili i rozpocząć
je na nowo w innej lokalizacji.
Mobilność elektryczna przyczyni się do podniesienia komfortu życia w
mieście. Transport samochodami elektrycznymi jest tańszy niż
samochodami konwencjonalnymi, cichszy i przyczynia się w mniejszym
stopniu do emisji CO2 do atmosfery. Koszt energii potrzebnej do
przejechania 100 km samochodem elektrycznym to około 7 złotych. W
przypadku takiego samego pojazdu, ale wyposażonego w napęd spalinowy,
cena ta rośnie pięciokrotnie.
Samochody elektryczne są również bardziej
ekonomiczne; w przeciwieństwie do swoich spalinowych odpowiedników, w
mieście zużywają mniej energii niż na trasie! Silnik nie pracuje podczas
postoju w korku, poza tym podczas hamowania (np. przed światłami)
energia nie jest tracona, tylko odzyskana trafia z powrotem do
akumulatora.
Bezpieczeństwo
Inteligentny system rozpoznawania samochodu zapewnia bezpieczeństwo,
szczególnie istotne przy wyższym niż standardowo napięciu; prąd zaczyna
płynąć dopiero po rozpoznaniu czy na końcu kabla podłączony jest
samochód.
Nieuchronna przyszłość
Samochody elektryczne są bardziej ekonomiczne w eksploatacji od
spalinowych (większa sprawność napędu/znacznie niższy koszt przejechania
1 kilometra), a jednocześnie mniej obciążają środowisko.
Nawet biorąc
pod uwagę, że elektrownie w Polsce wciąż zasilane są głównie węglem,
zastępowanie aut spalinowych elektrycznymi prowadzi do zmniejszenia
łącznej emisji gazów cieplarnianych, a także innych szkodliwych
substancji, oraz do obniżenia poziomu hałasu na ulicach.
Przewaga
ekologiczna prądu nad ropą czy benzyną będzie się jeszcze zwiększać w
miarę jak coraz więcej energii elektrycznej w Polsce będzie pochodzić ze
źródeł odnawialnych.
Źródło: um.warszawa.pl
ostatnia aktualizacja: 2011-01-24