Szczęśliwa „trzynastka” dla pasażerów SKM
Zakup 13 nowoczesnych pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej zostanie dofinansowany z Unii Europejskiej. Zawarta umowa na unijne wsparcie kolejnego projektu transportowego w Warszawie opiewa na 150 mln zł.
- Podpisana umowa zapewni dodatkowe wsparcie z Unii w
wysokości około 150 mln zł. Będą to nowoczesne, komfortowe i spełniające
wszystkie wymagania pasażerów elektryczne zespoły trakcyjne, które
znacznie poprawią komunikację do i z lotniska Chopina, a także w
aglomeracji warszawskiej. Jest to więc ważne wydarzenie nie tylko dla
gości stolicy, ale przede wszystkim dla warszawiaków. - powiedział
Leszek Walczak, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej. Całkowity koszt
realizacji projektu wynosi 369,5 mln zł, a wartość zakupionych pociągów
to 299 mln zł.
Przyjazne dla pasażerów, nowe elektryczne zespoły trakcyjne zostaną
wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej oraz
monitoring zapewniający bezpieczeństwo podróży. Będą to najdłuższe
elektryczne zespoły trakcyjne eksploatowane w Polsce, składające się z 6
członów, o długości przedziału pasażerskiego ok. 95 m, a całego pojazdu
ok. 107 m. Zostaną również wyposażone w 12 par szerokich drzwi (1,4 m
szerokości), obniżoną podłogę dostosowaną do wysokości peronów oraz
mieszany układ siedzeń: w końcowej części członów w sposób typowy dla
pojazdów regionalnych, w układzie poprzecznym, a w środkowej części
członów, w przestrzeni pomiędzy drzwiami - podobny do tego, jaki
pasażerowie znają z metra (wzdłuż ścian, frontem do środka wagonu).
Jednoprzestrzenne składy PESY (bez przegród pomiędzy członami) przewiozą
nawet 900 pasażerów, a bagaże nie będą blokowały przejść. Pojazdy będą
także dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania
się.
Nowe pociągi będą przewozić pasażerów z lotniska w kierunku centrum
Warszawy i Stadionu Narodowego. Na stacji Warszawa Wschodnia linia
rozdziela się i co drugi pociąg będzie jeździł trasą do stacji
Sulejówek-Miłosna, a co drugi w kierunku Legionowa.
Pierwsze dwa nowoczesne składy pojawią się w Warszawie w maju 2011
r. Kolejne będą trafiały do stolicy sukcesywnie, co miesiąc po trzy, a
ostatnie dwa zostaną przekazane we wrześniu 2011 r. Wszystkie nowe
pojazdy zostaną objęte trzyletnią gwarancją i przez ten okres producent
zapewni również obsługę techniczną. W ramach kontraktu PESA przeszkoli
także maszynistów SKM, którzy będą obsługiwać nowe składy.
Źródło: www.um.warszawa.pl
ostatnia aktualizacja: 2010-07-23