
Dziedziniec Politechniki Warszawskiej zamienił się w weekend 14-15 listopada w mini tor wyścigowy. Gromady widzów z uznaniem obserwowało popisy mistrzów kierownicy - studentów zrzeszonych w Kole Naukowym Mechaników Pojazdów, którzy własnoręcznie wykonanym bolidem sprawnie wchodzili w wiraże. Projekt samochodu weźmie udział w przyszłorocznych międzynarodowych zawodach Formuły Student.
Pojazd zbudowali studenci Wydziału Samochodów i
Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Pomysłodawcą był dr inż.
Jarosław Senko, naukowy opiekun koła. Inżynierowie zaprojektowali
poszczególne układy do tego samochodu - ramę, zawieszenie, układ
napędowy i kierowniczy. Wykonanie samochodu zajęło im 2,5 miesiąca,
pracowali w wakacje - od lipca do połowy września. Część pieniędzy
otrzymali z uczelni - jako grant rektora, część pochodziła ze środków
własnych.
"Ekipa
dobrała się sama, nikt z nas nie miał gwarancji, że dobrze zaprojektuje
swoją część. Każdy wybrał to, czym się najbardziej interesuje" -
wyjaśnił Nowak, który opracował układ zawieszenia. Ramę zaprojektował i
wykonał - Grzegorz Hoffman, układ kierowniczy - Wojciech Fudała, układ
przeniesienia napędu - Łukasz Mroczek, układ hamulcowy - Marek
Świerżyński, a strefę zderzeniową - Paweł Skoniecki.
Auto nie będzie patentowane - praca nad nim ma charakter zabawy edukacyjnej; to wstęp do prawdziwej nauki, próba wykorzystania wiedzy w praktyce.
W
przyszłym roku będzie okazja, by trzymać kciuki za studenckich
rajdowców. Formuła Student to prestiżowa impreza prowadzona przez
Institution of Mechanical Engineers (IMechE), we współpracy z wieloma
znanymi koncernami przemysłowymi. Zawody odbywają się w trzech klasach.
W klasie pierwszej studenci startują ze zbudowanym bolidem, w drugiej -
z wykonanym częściowo, w trzeciej zaś przedstawiają wirtualny projekt.
W ubiegłym roku Zespół 15 studentów Politechniki Wrocławskiej PWR Racing Team z bolidem RT09 zajął siódme miejsce podczas zawodów Formula Student UK na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.
"Politechnika Wrocławska wystartowała z gotowym projektem. My chcemy wziąć udział w pierwszej klasie konkursu" - zapowiedział Nowak.
Poza oryginalnym pojazdem Wystawa Techniki Motoryzacyjnej podczas Dni Politechniki Warszawskiej objęła prezentację Fiata Seicento, który bierze udział w zawodach Rallycross, dar BMW Polska dla Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych - model BMW 135i oraz replikę samochodu Lotus 7 zbudowana przez Koło Naukowe Mechaników Pojazdów. PAP