Kurs "medycyny dowodowej" w Instytucie Aterotrombozy

Właściwego zadawania pytań klinicznych, wyszukiwania i selekcji informacji oraz oceny wiarygodności informacji o metodzie leczniczej nauczą się lekarze podczas internetowego kursu "Wprowadzenie do EBM". Jest on częścią ateroAcademy - nowego projektu Instytutu Aterotrombozy, który wykorzystuje najnowsze technologie komputerowe i wiedzę ekspertów związanych z Instytutem.

Jak informuje rzecznik Instytutu Aterotrombozy, Sławomir Rybka, kurs przygotowała prof. Hanna Szajewska z II Katedry Pediatrii Akademii Medycznej w Warszawie.

EBM (evidence-based medicine) to jeden z systemów praktyki klinicznej. Oznacza medycynę opartą na faktach lub na dowodach. Zdaniem Rybki, nazwą rzadko używaną, a wartą rozpropagowania jest medycyna dowodowa. Istotę zagadnienia dobrze oddaje tłumaczenie zaproponowane przez redakcję Medycyny Praktycznej - praktyka medyczna oparta na wiarygodnych i aktualnych publikacjach.

"Parafrazując słynne powiedzenie Churchilla +Demokracja to najgorszy system, ale nie wymyślono nic lepszego+ możemy powiedzieć, że EBM to najgorszy system praktyki klinicznej, ale nie wymyślono nic lepszego. Alternatywne rozwiązania, np. opieranie się na wcześniejszym doświadczeniu, często prowadzą do wieloletniego powielania takich samych błędów. Niewystarczające jest także poleganie wyłącznie na postępowaniu kolegów, opiniach ekspertów oraz informacjach, które dostarcza przemysł farmaceutyczny. Każda z tak pozyskanych informacji może, lecz nie musi, być wiarygodna" - wyjaśnia autorka kursu prof. Hanna Szajewska.

Jak tłumaczy rzecznik Instytutu, decyzje na każdym szczeblu funkcjonowania służby zdrowia powinny być podejmowane z uwzględnieniem wytycznych, opracowanych zgodnie z obowiązującymi standardami. Wytyczne EBM są stosowane w indywidualnej praktyce lekarskiej, lecz można je również wykorzystać w działalności szpitala lub nawet całego systemu opieki zdrowotnej. Lekarz w oparciu o EBM podejmuje decyzję jaki lek zastosować. Dyrektor szpitala dokonuje wyboru właściwego zakupu do apteki szpitalnej a fundusz zdrowia decyduje o wyborze leków, które uzyskają refundację.

Program kursu składa się z siedmiu części. Pierwsza z nich to wprowadzenie, w którym zamieszczono informacje o tym, co to jest EBM i dlaczego właśnie tę metodę warto stosować. Kolejne części kursu pomogą wyjaśnić użytkownikom: jak właściwie zadać pytanie kliniczne? w jaki sposób wyszukiwać i dokonywać selekcji informacji? jak ocenić wiarygodność informacji o metodzie leczniczej? oraz jak podjąć odpowiednią decyzję kliniczną. Kurs zakończy słownik podstawowych pojęć związanych z problematyką EBM (nomenklatura ta w znacznym stopniu ułatwia korzystanie z piśmiennictwa naukowego).

Po ukończeniu kursu każdy uczestnik dowie się, co dokładnie oznacza skrót EBM, nauczy się odpowiednio formułować pytanie kliniczne, a także zdobędzie umiejętność wyszukiwania oraz dokonywania selekcji wiarygodnej informacji. Wiedza ta z pewnością będzie pomocna w codziennej praktyce lekarskiej. Każdy lekarz, który pozytywnie ukończy cały kurs, może uzyskać pięć punktów edukacyjnych - dodaje Rybka. PAP - Nauka w Polsce


ostatnia aktualizacja: 2009-05-13
Komentarze
Polityka Prywatności