Prof. Magdalena Fikus o 12. Festiwalu Nauki
"Brak inwestycji w naukę to inwestycja w ignorancję" - pod takim hasłem w dniach 19-28 września odbył się 12. Festiwal Nauki w Warszawie. Poniżej prezentujemy podsumowanie tegorocznej edycji.
Wrześniowy XII Festiwal Nauki w Warszawie „na gorąco”
Jak
to się dzieje na naszych festiwalach, także w tym roku prezentowano
imprezy wielu typów i rodzajów, dla publiczności w różnym wieku i o
różnych zainteresowaniach (w sumie ponad 500 rodzajów imprez właściwego
Festiwalu i 200 rodzajów Lekcji). Frekwencja była różna….
Coraz
mniejsze zainteresowanie wykazuje publiczność wykładami w typie
„wszystko o…”, podsumowującymi wiedzę z wybranej dziedziny. Czasem jest
to po prostu wiedza podręcznikowa. Urok Festiwalu polegać powinien na
możliwości dowiedzenia się „u źródła”, czyli kompetentnego badacza, co
NOWEGO stało się w danej nauce, w jakim kierunku zaczęła się
intensywnie rozwijać, jakie są tego perspektywy. Stąd zainteresowanie
inżynierią genetyczną, klimatologią, fizyką wysokich energii,
kosmologią. W tej grupie tematów znajdują się też nauki humanistyczne
(psychologia, socjologia, filozofia).
Festiwalowe imprezy
realizowane są coraz częściej przez naukową młodzież, co niestety wiąże
się również z koniecznością kontroli, przez dojrzałą kadrę naukową,
poziomu kompetencji tych, z radością przez nas witanych, młodych
entuzjastów popularyzacji nauki. Pojawia się też w związku z tym
problemem postulat, aby o najnowszych osiągnięciach mówili naukowcy z
dużym doświadczeniem badawczym i analitycznym, świadomi rangi nowości,
a także ryzykiem z tą nowością często związanym, o których publiczność
chce słuchać.
Zmodyfikowaliśmy w tym roku „Lekcje Festiwalu” dla
liceów: tzn. dla tych słuchaczy zorganizowano popołudniowe spotkania
dla młodzieży w wieku licealnym, zakładając, że przyjdą na takie
wykłady ci, których dana dziedzina interesuje (ze względu na egzaminy
maturalne lub plany dalszego kształcenia), a nie całe klasy,
przyprowadzane przez nauczyciela. Sadząc po frekwencji, była to
rozsądna decyzja.
Generalnie uważam, że należy utrzymać lub
zwiększyć liczbę miejsc dla chętnych do uczestnictwa w warsztatach i
praktycznych zajęciach na wzór codziennej pracy naukowca.
Nieomal
z entuzjazmem przyjęte zostały nieformalne spotkania z badaczami „oko w
oko” (kawiarnie naukowe) oraz z twórcami z pogranicza nauki i sztuki
(sztuki plastyczne, muzyka). Z prawdziwym entuzjazmem przyjęto
wszystkie programy dla dzieci, od wieku przedszkolnego, organizowane
przez naukowców oraz Centrum Nauki Kopernik.
Zapraszamy na strony www.festiwalnauki.edu.pl i www.igf.supermozg.pl
Mam
nadzieję, że na XIII Festiwalu przynajmniej części tegorocznych błędów
nie powtórzymy, a postaramy się z sukcesów wyciągnąć wnioski.
PAP - Nauka w Polsce
ostatnia aktualizacja: 2008-10-07