Prof. Magdalena Fikus o 12. Festiwalu Nauki

"Brak inwestycji w naukę to inwestycja w ignorancję" - pod takim hasłem w dniach 19-28 września odbył się 12. Festiwal Nauki w Warszawie. Poniżej prezentujemy podsumowanie tegorocznej edycji.

Wrześniowy XII Festiwal Nauki w Warszawie „na gorąco”

Jak to się dzieje na naszych festiwalach, także w tym roku prezentowano imprezy wielu typów i rodzajów, dla publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach (w sumie ponad 500 rodzajów imprez właściwego Festiwalu i 200 rodzajów Lekcji). Frekwencja była różna….

Coraz mniejsze zainteresowanie wykazuje publiczność wykładami w typie „wszystko o…”, podsumowującymi wiedzę z wybranej dziedziny. Czasem jest to po prostu wiedza podręcznikowa. Urok Festiwalu polegać powinien na możliwości dowiedzenia się „u źródła”, czyli kompetentnego badacza, co NOWEGO stało się w danej nauce, w jakim kierunku zaczęła się intensywnie rozwijać, jakie są tego perspektywy. Stąd zainteresowanie inżynierią genetyczną, klimatologią, fizyką wysokich energii, kosmologią. W tej grupie tematów znajdują się też nauki humanistyczne (psychologia, socjologia, filozofia).

Festiwalowe imprezy realizowane są coraz częściej przez naukową młodzież, co niestety wiąże się również z koniecznością kontroli, przez dojrzałą kadrę naukową, poziomu kompetencji tych, z radością przez nas witanych, młodych entuzjastów popularyzacji nauki. Pojawia się też w związku z tym problemem postulat, aby o najnowszych osiągnięciach mówili naukowcy z dużym doświadczeniem badawczym i analitycznym, świadomi rangi nowości, a także ryzykiem z tą nowością często związanym, o których publiczność chce słuchać.

Zmodyfikowaliśmy w tym roku „Lekcje Festiwalu” dla liceów: tzn. dla tych słuchaczy zorganizowano popołudniowe spotkania dla młodzieży w wieku licealnym, zakładając, że przyjdą na takie wykłady ci, których dana dziedzina interesuje (ze względu na egzaminy maturalne lub plany dalszego kształcenia), a nie całe klasy, przyprowadzane przez nauczyciela. Sadząc po frekwencji, była to rozsądna decyzja.

Generalnie uważam, że należy utrzymać lub zwiększyć liczbę miejsc dla chętnych do uczestnictwa w warsztatach i praktycznych zajęciach na wzór codziennej pracy naukowca.

Nieomal z entuzjazmem przyjęte zostały nieformalne spotkania z badaczami „oko w oko” (kawiarnie naukowe) oraz z twórcami z pogranicza nauki i sztuki (sztuki plastyczne, muzyka). Z prawdziwym entuzjazmem przyjęto wszystkie programy dla dzieci, od wieku przedszkolnego, organizowane przez naukowców oraz Centrum Nauki Kopernik.

Zapraszamy na strony www.festiwalnauki.edu.pl   i www.igf.supermozg.pl

Mam nadzieję, że na XIII Festiwalu przynajmniej części tegorocznych błędów nie powtórzymy, a postaramy się z sukcesów wyciągnąć wnioski.

PAP - Nauka w Polsce

ostatnia aktualizacja: 2008-10-07
Komentarze
Polityka Prywatności