Debata w Salonie Maturzystów na Politechnice Warszawskiej

Debata o tym, jak uczynić stolicę europejskim miastem edukacji i konferencja "Warszawa wielojęzyczna - uczymy się języków obcych" - odbyły się w ramach Warszawskiego Salonu Maturzystów na Politechnice Warszawskiej.

Debata "Warszawa - europejskim miastem edukacji" dotyczyła współpracy ministerstwa edukacji, urzędu miasta i wyższych uczelni w celu podniesienia jakości stołecznej edukacji. W stolicy Polski obecnie uczy się ok. 500 tys. osób. Jak powiedział wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński, "sytuacja, w której co czwarty mieszkaniec korzysta ze stołecznej oferty edukacyjnej rodzi dla miasta ogromne wyzwania".

W celu podniesienia jakości edukacji - zdaniem wiceprezydenta - urząd miasta realizuje szereg porozumień z warszawskimi uczelniami. "W wyniku współpracy wzrosła m.in. liczba osób studiujących kierunki techniczne, co w europejskiej polityce edukacji jest priorytetem" - powiedział. "Wspieramy także program 'Study in Warsaw', co ma spowodować, że do Warszawy będzie przyjeżdżać więcej studentów z całego świata" - mówił Paszyński.

"W tym roku szkolnym uruchomimy ponadto liczne konkursy dla uczniów szkół średnich, których nagrodami będą indeksy wyższych uczelni" - zapowiedział. Wspieranie inicjatyw edukacyjnych - zdaniem uczestniczącego w konferencji wiceministra edukacji Zbigniewa Marciniaka - jest szczególnie istotne, ponieważ 80 proc. młodzieży po gimnazjum wybiera szkoły, które kończą się maturą. Jak dodał, w ubiegłych latach połowa uczniów po szkole podstawowej wybierała szkołę zawodową. "Ta sytuacja spowodowała, że w rozmowie o edukacji wyższe uczelnie są ogromnie ważnym partnerem dla ministerstwa" - powiedział Marciniak. Jak zaznaczył wiceminister, rola wyższych uczelni wzrosła tym bardziej, że od kilku lat rekrutacja na studia zintegrowała się z wynikami matur. W Polsce jest niedosyt kadr inżynierskich - mówił z kolei prorektor ds. studenckich Politechniki Warszawskiej prof. Władysław Wieczorek.

"Na rynku pracy są ogromne potrzeby, każdego roku np. około 60 absolwentów znajduje zatrudnienie tylko w jednej firmie - PKN Orlen, nie mówiąc o innych" - podkreślił prorektor. Zdaniem Wieczorka, uczelnie wyższe, szczególnie techniczne, powinny promować szczególnie przedmioty ścisłe i to nawet wśród uczniów szkół podstawowych. "W przyszłym roku uruchomimy zajęcia dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum, na których będziemy zachęcać do zajmowania się chemią, fizyką i matematyką, a w konsekwencji do studiowania tych kierunków" - zapowiedział Wieczorek. W ramach Salonu odbyła się także konferencja stołecznego ratusza "Warszawa wielojęzyczna - uczymy się języków obcych", na której zostały przedstawione działania władz miasta dotyczące poszerzenia oferty i unowocześnienia procesu nauczania języków obcych w stołecznych szkołach. "Z badań wynika, że ponad 50 proc. warszawiaków deklaruje, że potrafi swobodnie porozumieć się w języku angielskim - mówiła Joanna Gospodarczyk z Biura Edukacji Urzędu Miasta - tymczasem praktyka dowodzi, że z powodu nieznajomości języka angielskiego warszawiacy nie mogą pomóc obcokrajowcowi np. w zakupie biletu". Jej zdaniem, sytuację może poprawić odpowiednia oferta nauki języka angielskiego skierowana do dorosłych.

W sobotę w ramach Salonu odbędzie się także seminarium Warszawskiego Forum Oświatowego "Perspektywy rozwoju szkolnictwa zawodowego w Warszawie". Seminarium zaplanowano dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, pracowników placówek doskonalenia nauczycieli i uczniów. Salon organizowany jest z inicjatywy Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy" i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej - we współpracy z Konferencją Rektorów Uczelni Warszawskich i Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie.(PAP)

ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Polityka Prywatności