Debata w Salonie Maturzystów na Politechnice Warszawskiej
Debata o tym, jak uczynić stolicę europejskim miastem edukacji i konferencja "Warszawa wielojęzyczna - uczymy się języków obcych" - odbyły się w ramach Warszawskiego Salonu Maturzystów na Politechnice Warszawskiej.
Debata "Warszawa - europejskim miastem edukacji" dotyczyła
współpracy ministerstwa edukacji, urzędu miasta i wyższych uczelni
w celu podniesienia jakości stołecznej edukacji.
W stolicy Polski obecnie uczy się ok. 500 tys. osób. Jak
powiedział wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński,
"sytuacja, w której co czwarty mieszkaniec korzysta ze stołecznej
oferty edukacyjnej rodzi dla miasta ogromne wyzwania".
W celu podniesienia jakości edukacji - zdaniem wiceprezydenta -
urząd miasta realizuje szereg porozumień z warszawskimi
uczelniami. "W wyniku współpracy wzrosła m.in. liczba osób
studiujących kierunki techniczne, co w europejskiej polityce
edukacji jest priorytetem" - powiedział.
"Wspieramy także program 'Study in Warsaw', co ma spowodować, że
do Warszawy będzie przyjeżdżać więcej studentów z całego świata" -
mówił Paszyński.
"W tym roku szkolnym uruchomimy ponadto liczne
konkursy dla uczniów szkół średnich, których nagrodami będą
indeksy wyższych uczelni" - zapowiedział.
Wspieranie inicjatyw edukacyjnych - zdaniem uczestniczącego w
konferencji wiceministra edukacji Zbigniewa Marciniaka - jest
szczególnie istotne, ponieważ 80 proc. młodzieży po gimnazjum
wybiera szkoły, które kończą się maturą. Jak dodał, w ubiegłych
latach połowa uczniów po szkole podstawowej wybierała szkołę
zawodową.
"Ta sytuacja spowodowała, że w rozmowie o edukacji wyższe
uczelnie są ogromnie ważnym partnerem dla ministerstwa" -
powiedział Marciniak. Jak zaznaczył wiceminister, rola wyższych
uczelni wzrosła tym bardziej, że od kilku lat rekrutacja na studia
zintegrowała się z wynikami matur.
W Polsce jest niedosyt kadr inżynierskich - mówił z kolei
prorektor ds. studenckich Politechniki Warszawskiej prof.
Władysław Wieczorek.
"Na rynku pracy są ogromne potrzeby, każdego
roku np. około 60 absolwentów znajduje zatrudnienie tylko w jednej
firmie - PKN Orlen, nie mówiąc o innych" - podkreślił prorektor.
Zdaniem Wieczorka, uczelnie wyższe, szczególnie techniczne,
powinny promować szczególnie przedmioty ścisłe i to nawet wśród
uczniów szkół podstawowych.
"W przyszłym roku uruchomimy zajęcia dla uczniów starszych klas
szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum, na których będziemy
zachęcać do zajmowania się chemią, fizyką i matematyką, a w
konsekwencji do studiowania tych kierunków" - zapowiedział
Wieczorek.
W ramach Salonu odbyła się także konferencja stołecznego ratusza
"Warszawa wielojęzyczna - uczymy się języków obcych", na której
zostały przedstawione działania władz miasta dotyczące poszerzenia
oferty i unowocześnienia procesu nauczania języków obcych w
stołecznych szkołach.
"Z badań wynika, że ponad 50 proc. warszawiaków deklaruje, że
potrafi swobodnie porozumieć się w języku angielskim - mówiła
Joanna Gospodarczyk z Biura Edukacji Urzędu Miasta - tymczasem
praktyka dowodzi, że z powodu nieznajomości języka angielskiego
warszawiacy nie mogą pomóc obcokrajowcowi np. w zakupie biletu".
Jej zdaniem, sytuację może poprawić odpowiednia oferta nauki
języka angielskiego skierowana do dorosłych.
W sobotę w ramach Salonu odbędzie się także seminarium
Warszawskiego Forum Oświatowego "Perspektywy rozwoju szkolnictwa
zawodowego w Warszawie". Seminarium zaplanowano dla dyrektorów
szkół, pedagogów szkolnych, pracowników placówek doskonalenia
nauczycieli i uczniów.
Salon organizowany jest z inicjatywy Fundacji Edukacyjnej
"Perspektywy" i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej - we współpracy
z Konferencją Rektorów Uczelni Warszawskich i Okręgową Komisją
Egzaminacyjną w Warszawie.(PAP)
ostatnia zmiana: 2016-09-02