Miejsce: Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1
Warszawa, ul. Rakowiecka 21

Cena biletu Normalny: 43 PLN
Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199 oraz Ich habe genug BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.
Kantata Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199 przeznaczona jest na sopran, obój, smyczki i continuo. Utwór powstał w 1714 roku, gdy Bach pełnił funkcję nadwornego organisty w Weimerze. Nie ulega wątpliwości, że kompozytor miał tam do dyspozycji profesjonalny zespół muzyków – kantata jest bowiem technicznie bardzo wymagająca. W następujących po sobie recytatywach i ariach ukazany jest cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca pełną wdzięczności afirmację wybaczającego Boga.
Nie mniej przejmująca jest kantata, którą Bach napisał już podczas pobytu w Lipsku – przeznaczona na święto Oczyszczenia Marii Panny, 2 lutego 1727 roku. Pierwotna wersja Ich habe genug BWV 82 napisana została na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Johann Sebastian Bach
Kantata Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199
recytatyw Mein Herze schwimmt im Blut
aria Stumme Seufzer, stille Klagen
recytatyw Doch Gott muß mir genädig sein
aria Tief gebückt und voller Reue
recytatyw Auf diese Schmerzensreu
chorał Ich, dein betrübtes Kind
aria Wie freudig ist mein Herz
Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067
Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement, Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie
Kantata Ich habe genug BWV 82a
aria Ich habe genug
recytatyw Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein
aria Schlummert ein, ihr matten Augen
recytatyw Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!
aria Ich freue mich an meinen Tod
Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.
🔴 Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską [pdf do pobrania]
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Cena biletu Normalny: 43 PLN