14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”
10-12.10.2019
O WYDARZENIU
Tematem 14. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” 2019 jest improwizacja w dynamicznie poszerzającym się świecie mediów elektronicznych, takich jak syntezatory dźwięku, procesory, modulatory, generatory brzmień elektronicznych, oraz ich interakcje z instrumentami akustycznymi. Elektro Ad Libitum gości pionierów – legendarną formację Musica Elettronica Viva oraz słynny Electro-Acoustic Ensemble. Oba składy zagrają w Polsce po raz pierwszy! Wystąpią także twórcy polskiej sceny live electronics – duet Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego, wraz z zaproszoną przez nich do wspólnej improwizacji Joanną Dudą. Jak co roku, utworzyliśmy grupę młodych polskich improwizatorów, którzy wezmą udział w warsztatach pod kierunkiem Tiziany Bertoncini (skrzypce) i rezydenta festiwalu Thomasa Lehna – niemieckiego wirtuoza syntezatora analogowego, aby razem z nim wystąpić na jednym z koncertów. Thomas Lehn powraca na festiwal Ad Libitum. W roku 2007 zagrał tu rewelacyjny koncert wraz z australijskim pianistą Anthonym Paterasem.
Organizator
Fundacja Polskiej Rady Muzycznej
Partnerzy
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Jazzarium.pl, Ruch Muzyczny
Patroni medialni
Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, Glissando
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Stołecznego Warszawy
Czwartek 10.10
19:00 (2 koncerty)
1.
Krzysztof Knittel, live electronics / Marek Chołoniewski, live electronics / Joanna Duda, fortepian /
Thomas Lehn, syntezator analogowy (rezydencja artystyczna) + zespół festiwalowy: Teoniki Rożynek, elektronika, syntezatory / Żaneta Rydzewska, klarnet, elektronika / Aleksandra Kaca, fortepian, elektronika / Wojciech Jachna, trąbka / Tomasz Gadecki, saksofon tenorowy i barytonowy / Marcin Bożek, gitara basowa / Michał Gos, perkusja
Piątek 11.10
19:00 ( 2 koncerty)
1.
Thomas Lehn (rezydencja artystyczna), syntezator analogowy / Tiziana Bertoncini, skrzypce
Musica Elettronica Viva: Frederic Rzewski, fortepian / Alvin Curran, instrumenty elektroniczne / Richard Teitelbaum, moog, syntezatory analogowe
Sobota 12.10
19:00 ( 2 koncerty)
1.
Lucas Niggli, perkusja/ Andreas Schaerer, głos, elektronika
2.
Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble: Evan Parker, saksofon sopranowy / Matt Wright, laptop, turntable / Paul Lytton, perkusja, elektronika analogowa / Richard Barrett, klawiatura samplująca / Paul Obermayer, klawiatura samplująca / Percy Pursglove, trąbka / Peter van Bergen, kontrabas, klarnet / Mark Nauseef, perkusja / Sten Sandell, fortepian, syntezator / Adam Linson, kontrabas, elektronika
BILETY
Bilety na poszczególne koncerty oraz trzydniowe karnety dostępne są w serwisie eBilet.pl oraz w Laboratorium na godzinę przed koncertami.
O FESTIWALU
Festiwal „Ad Libitum” to prezentacje najciekawszych zjawisk światowej i polskiej sceny muzyki improwizowanej; tworzenie platformy współpracy koncertowej i warsztatowej polskich muzyków z najwybitniejszymi osobowościami artystycznymi tej dziedziny prowadzące do kolejnych prawykonań; kreowanie unikatowych zdarzeń artystycznych; realizacja rezydencji artystycznej wybitnych artystów.
Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. w miejsce „gotowych produktów”, prezentowanych już na świecie koncertów, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne, łączy we współpracy artystów ze świata i Polski, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium (stąd też wybór miejsca – Laboratorium CSW). To jedna z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych, twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez artystów polskich młodszych generacji. Wspieranie tego rodzaju współpracy międzynarodowej przynosi wspaniałe efekty artystyczne i promocyjne. Przez 13 lat istnienia festiwal zapraszał wielkie muzyczne gwiazdy – autorytety w dziedzinie improwizacji, a także artystów innych sztuk. W gronie gości dotychczas znaleźli się Lawrence D. „Butch” Morris, Anthony Braxton, Misha Mengelberg, Han Bennik, Barry Guy i Londyn Jazz Composers’ Orchestra, Alexander von Schlippenbach i Glob Unity Orchestra, Peter Brötzmann, Evan Parker, Maja Ratkje, John Tilbury, oraz niemal wszyscy najwybitniejsi polscy improwizatorzy, a nawet – wśród artystów innych dziedzin – Mirosław Bałka. Obecność gwiazd tego formatu sprawiła, że festiwal na trwałe wpisał się w mapę kulturalną Polski, a po sukcesach ostatnich edycji, mocno zaakcentował swoją obecność w festiwalowej przestrzeni Europy.
Nieodłączną częścią Ad Libitum jest rozbudowany program warsztatowy, towarzyszący festiwalowi od początku istnienia. Naszym celem jest rozbudzanie postaw twórczych w najmłodszym pokoleniu artystów. Pośrednim skutkiem takich działań jest wzrost zainteresowania improwizacją jako metodą twórczą, zarówno w kręgach profesjonalistów, jak i w sferze akademickiej, edukacyjnej, a także wśród publiczności.
Ad Libitum, to więcej niż tylko festiwal, to platforma kreacji nowych sytuacji artystycznych i zdarzeń unikatowych. To jedna z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez młodych artystów.