Miejsce: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Warszawa, ul. Jacka Kaczmarskiego 59
Cena biletu Standard: 50 PLN
Kluczem dla tegorocznej 62. edycji festiwalu „Warszawska Jesień” jest „pneuma”. Termin ten ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki sięgamy. Najbliższe muzyce to konotacje z powietrzem i jego poruszeniami, otwierającymi nas na wiele symboli i metafor, jak: tchnienie, ruah, wiatr dziejów i historii. Powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. W czasie festiwalu pojawi się wiele muzyki „z powietrza”. Zarówno z racji na powietrzne źródła dźwięku jak i powietrzne, przestrzenne i naturalistyczne konotacje. Ale powietrze to też „ośrodek ducha”, tej sfery naszego życia, która dąży do uchwycenia świata jako całości spójnej i sensownej.
22 września / niedziela
19:30 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego,
ul. Modzelewskiego 59
OSOBOWOŚCI I OSOBLIWOŚCI
Słynna orkiestra z Bazylei. Trzy premiery światowe i dwie polskie. Pięć odmiennych języków muzycznych i pięć różnych kwestii stanowiących inspirację dla kompozytorek i kompozytorów prezentowanych utworów. Różnorodność sprzyja dyskusji. Oscar Bianchi – kompozytor ostatniego utworu koncertu, postuluje powrót do społecznej rozmowy jako antidotum na populizm i medialne manipulacje. Tak według niego możemy ocalić naszą wrażliwość, tak możemy się usłyszeć. Koncert jest wielkim przedsięwzięciem polsko-szwajcarskim, efektem długich rozmów i skutecznych dyskusji. Wszystko po to właśnie, aby się usłyszeć. Bianchi ma rację.
Program:
Łukasz Długosz flet
Piotr Roemer, Paweł Hendrich elektronika
BASEL SINFONIETTA
Baldur Brönnimann dyrygent
Ewa Guziołek-Tubelewicz reżyseria dźwięku
Piotr Roemer Fantasma ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)
Cécile Marti Seeing Time 1 **
Katharina Rosenberger Rein *
Paweł Hendrich Absusurrus ** (zamówienie Warszawskiej Jesieni, Culturescapes i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)
Oscar Bianchi Exordium *
** prawykonanie
* pierwsze wykonanie w Polsce