ExcelDay™ to idea społeczna, której celem jest transfer wiedzy pomiędzy doświadczonymi praktykami, a osobami rozpoczynającymi karierę zawodową. Wolontariusze prowadzą dla studentów bezpłatne warsztaty z wykorzystania oprogramowania Microsoft Excel w konkretnym zawodzie. Tegoroczna edycja odbędzie się 29 listopada w Warszawie.
– Z naszego badania przeprowadzonego w listopadzie 2017 roku na grupie ponad 1000 studentów wynika, że aż 78% młodych osób potrafi korzystać z arkusza kalkulacyjnego zaledwie w stopniu bardzo niskim, niskim lub średnim. Dodatkowo, grupa wiekowa 15-24 lata ma najwyższy wskaźnik bezrobocia w Europie według Labour Force Statistics 2017 – tłumaczy ideę projektu Anna Korzeniewska, pomysłodawczyni inicjatywy i założycielka Fundacji Rozwoju Talentów.
– Microsoft Excel to podstawowe narzędzie pracy biurowej. Znajomości arkusza kalkulacyjnego jest wymagana przez pracodawców na każdym etapie rozwoju zawodowego. Właśnie z tego względu postanowiliśmy pomóc młodym ludziom w nabyciu tych cennych umiejętności. Projekt wypełnia tym samym lukę kompetencyjną i uzupełnia formalny system edukacji – dodaje.
Nauka przez praktykę
Eksperci-wolontariusze pokazują młodym ludziom jak, za pomocą programu Microsoft Excel, rozwiązywać business casy w konkretnej branży, na konkretnym stanowisku. Nauka odbywa się w małych, komfortowych grupach. Są one kompletowane w oparciu o startowy poziom wiedzy i plany zawodowe uczestników. Dzięki temu możliwa jest interakcja oraz integracja młodego człowieka z potencjalnym pracodawcą.
– Jakość warsztatów jest gwarantowana przez doświadczenie naszych wykładowców, ale także samej Fundacji Rozwoju Talentów jako organizatora. Od ponad 10 lat realizujemy projekty społeczne, wspierające młode osoby w rozpoczęciu kariery zawodowej – podkreśla Korzeniewska.
Na warsztat można zgłosić się na ExcelDay.pl. W poprzedniej edycji, Fundacja przyjęła aplikacje od prawie 1000 studentów. – Im więcej partnerów i wolontariuszy będzie z nami współpracowało, tym więcej młodych osób będziemy w stanie przeszkolić. Liczba zgłoszeń potwierdza, jak potrzebny jest tego typu projekt – wskazuje Korzeniewska.
Wymiar międzynarodowy
ExcelDay™ realizuje trzy z siedemnastu Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (ang. The Sustainable Development Goals) przyjętych przez wszystkie państwa członkowskie ONZ w 2015 roku:
Promować stabilny, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi.
Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie.
Wzmocnić środki wdrażania i ożywić globalne partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju.
– Mamy ambicję, aby ExcelDay™ był ogólnopolską inicjatywą, obecną w wielu polskich miastach, a docelowo chcemy poszerzyć skalę działań również o kraje sąsiadujące z Polską – zapowiada Korzeniewska.
Patronat
nad ExcelDay™ objął polski oddział Microsoft. –
Nowe technologie jak nigdy dotąd przenikają wszystkie sfery życia.
Mają przy tym wyjątkową cechę, a mianowicie pomagają wyrównywać
szanse –
mówi Piotr Marczuk, dyrektor polityki korporacyjnej w Microsoft.
–
ExcelDay™
to doskonały przykład popularyzowania technologii zarówno do
realizacji codziennych zadań, jak i jako narzędzia pomocnego w
przyszłej pracy –
dodaje.
Partnerami tegorocznej edycji są marki o międzynarodowym zasięgu: Atrem, DSM Nutrirional Products, Kompania Piwowarska, Leroy Merlin, Selgros Cash&Carry. – Dziękujemy wszystkim firmom, które zaangażowały się społecznie w działania edukacyjne we współpracy z nami w tym i zeszłym roku. To brandy dojrzałe oraz gotowe, aby prowadzić aktywny dialog z młodym pokoleniem – tłumaczy Korzeniewska. – Jednym z naszych podstawowych celów jest promocja dobrych praktyk w zakresie CSR oraz Employer Brandingu. Chcemy budować w polskich przedsiębiorstwach kulturę międzypokoleniowej współpracy, czego ExcelDay™ jest doskonałym przykładem – dodaje założycielka Fundacji Rozwoju Talentów.
Fundacja Rozwoju Talentów ma ambicje, żeby wiosną 2019 roku przeprowadzić jeszcze więcej warsztatów dla studentów w ramach ExcelDay™. Fundusze na realizację projektu w zwiększonym zakresie zbierane będą od sponsorów, ale również w ramach akcji #GivingTuesday. To międzynarodowy ruch obecny w ponad 150 krajach i gromadzący internautów wokół idei dzielenia się. #GivingTuesday wspierają m.in. takie gwiazdy jak Reese Witherspoon czy Drew Barrymore. Fundacja Rozwoju Talentów jest pierwszą polską organizacją non-profit, na rzecz której prowadzone są zbiórki. Każdy może wesprzeć ExcelDay™ poprzez zostanie wolontariuszem lub wpłacenie dowolnej kwoty w formie darowizny.