Spotkanie z Władimirem Zabrodinem, autorem biobrafii „Eisenstein: kino, władza, kobiety”, odbędzie się 25 listopada o godzinie 18:00 w Kinie Iluzjon.
Siergiej Eisenstein - rosyjski reżyser, scenarzysta, montażysta, operator filmowy, scenograf filmowy i teatralny oraz teoretyk filmu. Czołowy przedstawiciel socrealizmu w filmie. Jego twórczość wywarła wielki wpływ na reżyserów wielu pokoleń - zwłaszcza film Pancernik "Potiomkin" (1925), który został uznany za jedno z arcydzieł kina światowego. Montaż traktował jako najważniejszy środek ekspresji. Pracując w teatrze odkrył podstawowe reguły montażu emocjonalnego, które opierały się na osiągnięciu napięcia i zagęszczenia ekspresji artystycznej w ścisłym związku z reakcjami widowni. Był również uczniem Wsiewołoda Meyerholda.
Władimir Zabrodin - rosyjski filmoznawca, historyk kina, absolwent WGIK (Wszechrosyjski Państwowy Instytut Kinematografii). Autor i redaktor ponad stu artykułów, książek i wyborów dokumentów publikowanych na podstawie kwerend w archiwach państwowych i prywatnych. Redaktor czasopism poświęconych dziejom i teorii filmu, m.in. serii wydawniczych "CINEMA", "Od idei do filmu" "Kinoglobus". Znawca życia i dzieła Siergieja Eisensteina. Autor książki "Eisenstein: kino, władza, kobiety".
"Eisenstein: kino, władza, kobiety"
Biografia Siergieja Eisensteina, reżysera filmowego, jest portretem człowieka i artysty w niełatwym dla artystów czasie i miejscu. Eisenstein - twórca propagandowej, acz niepozbawionej genialności "trylogii rewolucyjnej" (Strajk, Pancernik "Potiomkin", Październik) oraz nakręconych z rozmachem (i równie propagandowych) fresków historycznych (Aleksander Newski, Iwan Groźny) - był teoretykiem kina i znakomitym praktykiem montażu. Zabrodin buduje opowieść biograficzną na podstawie dziesiątków dokumentów - listów, notatek, wspomnień, artykułów. Na chłodno dowodzi, jak trudno było Eisensteinowi sprostać wszystkim ukazanym w książce rolom - syna, męża, przyjaciela, akademickiego wykładowcy, sędziego w sprawach cudzych i oskarżonego we własnych. Większość cytowanych tekstów Eisensteina pojawia się po raz pierwszy (także po rosyjsku), część zaś długo czekała, by zaistnieć w pełnej wersji.
"Łąki Bieżyńskie"
Pierwszy dźwiękowy film zrealizowany przez Siergieja Eisensteina, skazany przez sowieckie władze na nieistnienie. Oryginalne materiały zaginęły. Trzydzieści lat później zrekonstruowano odnalezione fragmenty ze ścinków montażowych znalezionych w domu reżysera. Akcja rozgrywa się w pobliżu Łąk Bieżyńskich, gdzie syn rolnika pracującego w kołchozie zostaje zamordowany przez własnego ojca. W zamierzeniu reżysera obraz miał być uniwersalnym dramatem dotyczącym konfliktów na sowieckiej wsi. Statyczne, niepełne ujęcia zmontowanych taśm pozwalają ocenić siłę, piękno i poezję obrazu.