LAS GŁOSÓW CISZA, KTÓRA WCIĄGA, KRZYK, KTÓRY KOI I SZEPT, KTÓRY UWODZI. Niezwykła instalacja muzyczna towarzysząca 12. edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur od 24.09 do 01.10 przed PKiN.
Podróż w nieznane
Po raz pierwszy w swojej historii Festiwal Skrzyżowanie Kultur realizuje niezależny od nurtu głównego pozamuzyczny projekt artystyczny, który dopełnia tegoroczny program festiwalu. Zdecydowaliśmy się na włączenie do festiwalu instalacji LAS GŁOSÓW, bo dzięki temu projektowi możemy w emocjonalny, prawdziwy i intrygujący sposób podkreślić główne przesłanie tegorocznej edycji - mówi Maria Pomianowska.
LAS GŁOSÓW to muzyczna instalacja-opowieść o ludzkim głosie - jego sile, znaczeniu i oddziaływaniu. Człowiek, dysponujący głosem - niezwykłym, unikalnym instrumentem - zaprezentowany jest jako część natury oraz byt funkcjonujący w sztucznym, wytworzonym przez cywilizację środowisku. Otoczony przez dźwięki miasta, skrzypnięcia ulicy, tarcia i popiskiwania, szelest drzew i odgłos hałasujących ptaków.
Dosłownie LAS GŁOSÓW to zaskakująca, abstrakcyjna przestrzeń wypełniona zielenią i ludzkim głosem. W kilkudziesięciometrowym namiocie ustawionym na placu przed PKiN zostanie zbudowany mikroświat z naturalnychelementów, takich jak drzewa, konary, paprocie, poszycie, mech, kamienie tworząc nastrój tajemniczego, leśnego środowiska, które zostanie ożywione dźwiękiem i głosem.
Las zawsze jest trochę "straszny i tajemniczy". Taki pojawia się w czytanych w dzieciństwie bajkach i oglądanych w dorosłości filmach grozy. Boimy się, bo nie wiemy, co w sobie kryje. Postawiony w środku miasta staje się jeszcze bardziej zaskakujący i intrygujący. Przekraczając próg instalacji LAS GŁOSÓW decydujemy się na wejście w nieznane w głąb siebie, w sieć znaczeń i braku pewności wyjaśnia Anna Król, pomysłodawczyni i kuratorka instalacji. Niezwykle silne wydaje mi się połączenie skojarzeń związanych z lasem; wszystkich tych strachów, które w nas siedzą od małego; ze światem, który powstaje, gdy pojawia się muzyka i głos. Głosem można tworzyć piękno i bezlitośnie krzywdzić, uwodzić, ranić. LAS GŁOSÓW to opowieść bez początku i zakończenia. Wyrosła w środku miasta i ze środka człowieka - dodaje Anna Król.
Muzyczna opowieść o człowieku
Autorem muzyki w LESIE GŁOSÓW jest Leski, polski muzyk, który tworzy charakterystyczne mantrowe melodie i bawi się stylistycznymi kontrastami. Składam słowa. Scalam dźwięki. Śpiewam. Cieszą mnie pogranicza gatunkowe. Mandoliny i syntezatory analogowe, gitary i znaczenia - mówi kompozytor. Muzyczna warstwa instalacji składa się z dźwięków tworzonych przez ludzi oraz ich otoczenie. W LESIE GŁOSÓW usłyszymy człowieka na wiele głosów. Szczęśliwego, smutnego, przerażonego, sfrustrowanego. Głosem można wyrazić wszystko to najdoskonalszy instrument, jaki stworzyła natura. Niesie znaczenia i piękno muzyki. Głos to szept, krzyk, śpiew, modlitwa i kłótnia.
Wszystkie te emocje pojawią się w instalacji. Eksperymentuję skupiając się na emocjach. Na tym, co często zapomniane bądź nieusłyszane. Szukam skrzypów, szeptów, drgań. Pulsującej natury i tajemnicy ludzkich nastrojów - tłumaczy muzyk. Ale instalacja pokazuje również coś więcej. Dźwięki głosu ludzkiego mogą tworzyć harmonię z odgłosami natury i cywilizacji. Przenikać się lub ze sobą konkurować. Ludzki głos zaskakująco zaplata się nie tylko z dźwiękami pierwotnymi ale również z tymi pochodzącymi z miast i fabryk. Niesamowicie inspirujące jest poszukiwanie nut ukrytych w otaczających nas przedmiotach i układanie ich w abstrakcyjne kompozycje. Nagle zaczynasz słyszeć podobieństwa pomiędzy modlitwą a szelestem liści - dodaje Leski.
Tajemniczy świat roślin
Leśna instalacja zostanie zbudowana z kilkudziesięciu drzew i innych żywych roślin. Przestrzenie pomiędzy roślinami wypełnione będą liśćmi, igliwiem, korą i trawą, co stworzy alejki spacerowe. Rośliny zostaną uzupełnione uschniętymi korzeniami, hubami i szyszkami oraz pniakami, na których będzie można przysiąść. Wejście w głąb instalacji to wejście w naturalną przestrzeń - z jej fakturami, materiałami, zapachem, wilgotnością. Las ma być odbierany różnymi zmysłami - jako zaskakujące, tajemnicze miejsce, niespodziewane w tej części miasta, oddzielone od zwykłego, miejskiego ruchu tylko szybą tłumaczy Małgorzata Kuciewicz - współtwórczyni instalacji.
LAS GŁOSÓW można eksplorować od 24.09 do 01.10. Wstęp wystawę jest bezpłatny.
Instalacja mieścić się będzie w namiocie festiwalowym.
Instalacja LAS GŁOSÓW, której otwarcie zaplanowane jest na 24 września, towarzyszy 12. edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, która w tym roku odbywa się pod hasłem GŁOSY. Do realizacji projektu zaprosiłam twórców, którzy od lat kreują własny niepowtarzalny świat sztuki powstający na pograniczu tego, co naturalne, zakorzenione w tradycji, a jednocześnie portretujące świat i człowieka w całej jego współczesności, nowoczesności, a czasem sztuczności - dodaje kuratorka projektu. Obok Anny Król LAS GŁOSÓW tworzą Leski, Simone De Iacobis i Małgorzata Kuciewicz (Grupa CENTRALA) oraz architektka krajobrazu Iga Kołodziej.
Informacje o twórcach instalacji LAS GŁOSÓW
Anna Król - absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej, reżyserka multimedialnych spektakli literackich, wydawca oraz autorka książek i scenariuszy. Pomysłodawczyni i dyrektor Big Book Festival
- międzynarodowego festiwalu literackiego odbywającego się w Warszawie od 2013 roku. Autorka książek "Spotkać Iwaszkiewicza. Nie-biografia"oraz "Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie". Realizuje nowatorskie projekty literackie łączące elementy teatru, koncertu, filmu i performatywnego czytania. Kuratorka wydarzeń teatralnych i literackich, autorka spektakli: "Wieczorem. W poszukiwaniu Jerzego Pilcha", "Hamlet#Casting".
Leski - tworzy muzykę z pogranicza dream popu i indie-folku, wokalista, autor tekstów, kompozytor, gitarzysta. Ma na koncie dwie płyty Zaczyn (2014) i Splot (2015). W 2015 roku został uhonorowany nagrodą Mateusz Trójki w kategorii muzyka rozrywkowa - Debiut roku, a w 2016 otrzymał nominację do Fryderyków również w kategorii Debiut. Leski przygotował muzykę wykorzystując technikę field recording, czyli nagrywanie odgłosów otoczenia, oraz dźwięki ludzkiego głosu. Muzyka tworzona w taki sposób wpisuje się w nurt zwany muzyką konkretną.
Simone De Iacobis oraz Małgorzata Kuciewicz (Grupa CENTRALA) projektują w każdej skali od przedmiotu, poprzez wnętrza i budynki, po skalę urbanistyczną. Ich efemeryczne projekty powstałe na styku architektury i sztuki to impulsy rewidujące rzeczywistość i próba krytycznego kształtowania przyszłości. Projektują dla Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Historii Żydów Polskich i Muzeum Sztuki Nowoczesnej (min. wystawy o Oskarze Hansenie: 2014 MACBA w Barcelonie; 2015 Serralves Museum w Porto, 2016 Uniwersytet Yale w New Haven), zaprojektowali tegoroczną ekspozycję polską na Triennale w Mediolanie.
Iga Kołodziej - architektka krajobrazu, absolwentka SGGW w Warszawie, właścicielka pracowni projektowej Mint&Lavender. Należy do Stowarzyszenia Odblokuj i Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego. Projektuje ogrody i tereny zieleni, buduje roślinne instalacje dla instytucji kultury (m.in. Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego, Nowego Teatru w Warszawie, Muzeum Warszawskiej Pragi), prowadzi warsztaty ogrodnicze i wykłady.