13 czerwca 2016 (poniedziałek), godz. 18:00
13 czerwca 2016 r., godz. 18:00, Sala 316, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 55/56
Coraz częściej słyszymy, że wzrasta popyt na absolwentów studiów
technicznych, jednak równocześnie nie spada zainteresowanie studiami humanistycznymi i społecznymi. Większość zapytanych absolwentów zgodzi się ze stwierdzeniem, że studia nie przygotowują do pracy, a uczą głównie teorii i służą rozwojowi osobistemu. Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich stanowi, że: "Uniwersytet jest powiernikiem europejskiej tradycji humanistycznej, nieustannie dąży do osiągnięcia wiedzy uniwersalnej, wypełniając swe powołanie przekracza on granice geograficzne i polityczne oraz zaspokaja istotną potrzebę wzajemnego poznania i oddziaływania różnych kultur",
natomiast rynek pracy wymaga od absolwentów wiedzy praktycznej. Jak więc zachować równowagę między rynkiem pracy a ideami Uniwersytetu?
Ponownie powołując się na Wielką Kartę Uniwersytetów Europejskich: "Działalność naukowa i dydaktyczna w uniwersytetach musi być ze sobą nierozerwalnie związana, jeśli nauczanie ma sprostać zmieniającym się warunkom, potrzebom społeczeństwa oraz postępowi wiedzy". Co się wydarzy, jeśli nie sprosta? Już Max Weber wskazał, że największe problemy uczelni wyższych to: niepewność drogi zawodowej, nadmiar biurokracji, przeciętność kadry naukowej. Dodatkowo co kilka lat powracają dyskusje na temat niedofinansowania szkolnictwa wyższego oraz zarzuty niskiej jakości kształcenia i badań na większości polskich uczelni. Coraz więcej wykładowców akademickich, studentów oraz absolwentów zauważa, że szkolnictwo wyższe wymaga zmian na wielu płaszczyznach, aby mogło sprostać wyzwaniom XXI wieku oraz spełniać swoją rolę. Jakie zmiany należałoby wprowadzić, aby rozwiązać te problemy? Czy polskie uczelnie humanistyczne mają szansę stać się tak konkurencyjne jak uczelnie techniczne? Jakie są słabe i mocne strony polskiego szkolnictwa wyższego?
"Po co nam studia? Potrzeby rynku pracy a misja Uniwersytetu" w uniwersyteckiej atmosferze chcielibyśmy razem z Państwem znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania.
Formuła dyskusji
Aby zapewnić swobodę dyskusji i atmosferę dialogu organizatorzy zdecydowali przyjąć następującą formułę dyskusji
- Wypowiedź wprowadzająca do debaty. Prelegenci wygłaszają przygotowane wcześniej wypowiedzi na zadane przez
organizatorów zagadnienie, 30 min
- Dyskusja i komentarze do wypowiedzi. Odnosząc się do początkowych wypowiedzi,
prelegenci dyskutują na
wskazane przez moderatora
obszary, 30 min
- Włączenie publiczności do debaty. Publiczność otrzymuje możliwość skomentowania
wcześniejszej dyskusji oraz
zadania prelegentom dodatkowych pytań, 30 min
Do pierwszej części debaty pt. "Po co nam studia? Potrzeby rynku pracy a misja
Uniwersytetu" organizatorzy proszą o przygotowanie krótkiej wypowiedzi prezentującej dwie słabe oraz dwie mocne strony polskiego szkolnictwa wyższego (około 5 minut).
Organizatorzy zachęcają do aktywnego uczestnictwa w debacie, konfrontacji
poglądów, wymiany argumentów i zadawania pytań!