Emilia, dotychczasowa przestrzeń wystawiennicza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ul. Emilii Plater 51, 00-125 Warszawa, środa 11 maja 2016, godz. 12:00–20:00, czwartek 12 maja/ piątek 13 maja 2016, godz. 20:00–12:00
Zapach i dźwięk to zmysły najmniej wykorzystywane w muzeum. Ari Benjamin Meyers, kompozytor i dyrygent, i Sissel Tolaas, chemiczka i badaczka zapachu, spotkają się na jeden dzień i na jedną noc w pustym pawilonie Emilia, aby zaangażować publiczność w grę opartą wyłącznie na tych zmysłach.
Po uprzednim zapoznaniu się z przeszłością pawilonu z pomocą medium, Meyers i Tolaas przekażą węchowe i słuchowe wspomnienia pustego budynku z powrotem publiczności, po czym w dialogu z nią reaktywują jej własne zapachy i wspomnienia. Efemeryczne i ulotne wrażenia staną się punktem wyjścia do stworzenia gry opartej na zasadach popularnej gry pamięciowej - "memo", w którą artyści będą grali z publicznością w ciągu dnia pracy Muzeum i wtedy, kiedy instytucja "zasypia", a budynek "czuwa". Wspomnienia widzów w połączeniu ze wspomnieniami budynku staną się "Wspomnieniami przyszłości".
O artystach
Sissel Tolaas - urodzona w 1963 roku w Stavanger w Norwegii, mieszka w Berlinie. Światowej sławy specjalistka w dziedzinie zapachów, chemiczka i badaczka zapachu, skupia się w swojej pracy na zmyśle, który silnie angażuje emocje i wspomnienia, a pozostaje niedoceniony przez różne dziedziny sztuki. W przeciwieństwie do języka i muzyki, zapach wciąż pozbawiony jest systemu notacji, co czyni go niewidocznym i ulotnym. Tolaas stara się uchwycić zapach zarówno sytuacji - czasu, jak i danej przestrzeni - miejsca i poszerzać nasze wyobrażenia na temat zmysłu powonienia.
Sissel Tolaas odebrała wykształcenie w dziedzinie chemii, matematyki, lingwistyki i sztuki na uniwersytetach w Oslo, Warszawie, Moskwie, Sankt Petersburgu i Oxfordzie. Zajmuje się tematem zapachu od 1990 roku, w ramach różnych dziedzin nauki, sztuki, projektowania. W 2004 roku założyła w Berlinie studio SMELL RE_searchLab Berlin, które zajmuje się komunikacją zapachową. Jej projekty prezentowane były na World Science Festival w Nowym Jorku; World Congress of Synthetic Biology, Stanford University; Documenta13, Kassel w Niemczech; w MOMA w Nowym Jorku; MOMA w San Francisco; Fondation Cartier w Paryżu; Serpentine Gallery w Londynie; Hamburger Bahnhof w Berlinie; Tate Gallery w Liverpoolu; na Biennale w Wenecji; Biennale w Kochi; Sao Paulo Biennale; Art Institute Chicago; Architecture Biennale 2015, Shanghai; Time Museum Guangzhou. Ostatnio Tolaas zajmuje się badaniem zapachów oceanów. Dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, z Ari Benjaminem Meyersem, przygotowuje projekt o wspomnieniach miejsca, ewokowanych przez zapach i dźwięk.
Ari Benjamin Meyers - urodzony w 1972 roku w Nowym Jorku, kompozytor i dyrygent, wykształcony w Juilliard School, Yale University i konserwatorium Peabody, mieszka w Berlinie. Interesuje go performatywna, społeczna oraz efemeryczna natura muzyki.
Wybrane wystawy indywidualne: "Symphony X (installation version)" w KW Berlin i K21 Dusseldorf (2014); "Just in Time. Just in Sequence", Schauspielhaus Bochum, "This is Not Detroit", Festival Bochum (2014); "The Lightning and Its Flash (Solo for Conductor)", New Initiative for Europe, Akademie der Künste, Berlin (2014); "Beating Time", Martin-Gropius-Bau Berlin (2015); "The Name of This Band is The Art", RaebrvonStengin Zurich (2016).
Meyers współpracował z The Residents, Einstürzende Neubauten, Chicks on Speed. Na 55. Biennale w Wenecji prezentował wspólny projekt z Anri Sala (2013); na dOCUMENTA 13 z Tino Seghalem "This Variation" (2012).