21 maja 2015 (czwartek), godz. 19:00

Spektakl Usłyszeć Taniec oraz wykład Aldony Nawrockiej

21 MAJA 19.00 SCENA ELEKTORALNA Warszawska Platforma Tańca, Usłyszeć Taniec – spektakl w choreografii Mateusza Wójcika oraz wykład Aldony Nawrockiej "W poszukiwaniu związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem".

Spektakl Usłyszeć Taniec, godz. 19.00
USŁYSZEĆ TANIEC to pierwszy w Polsce i jeden z kilku na świecie, projekt taneczny oparty na różnych formach stepowania: flamenco, stepie irlandzkim, amerykańskim, tańcu współczesnym oraz muzyce ethnojazzowej granej na żywo. Barwny spektakl, w którym taniec stanowi integralną część muzyki, a muzyka - tańca. Różne kultury muzyczne spotykają się w jednym miejscu, a tradycja i nowoczesność to synonimy. Projekt tworzą wybitni tancerze i muzycy, soliści widowisk, mistrzowie tradycji/współcześni performerzy. Celem projektu Usłyszeć Taniec jest pokazanie współczesnego oblicza najbardziej rozwiniętych form tańca etnicznego jakimi są: flamenco, taniec irlandzki i step amerykański. W spektaklu dużą rolę odgrywa też taniec współczesny, który pełni rolę narratora. Stanowi naturalną kontynuacje trendów, zachodzących w świecie pozostałych form tańca, wykorzystywanych w projekcie. Przeważnie taniec ludowy prezentowany jest w kontekście prezentacji tematycznych, przeglądów folkloru, czy innych tego typu imprez, gdzie tradycja jest przedstawiana jednoznacznie, jako miniona kultura poprzednich pokoleń. Według nas jest to obraz zniekształcony i niepełny. W takich kulturach jak flamenco, ewolucja tradycji jest procesem ciągłym. Obok siebie funkcjonuje muzyka i taniec dziadków, rodziców i młodych, przez co tradycja i współczesność to synonimy . W Usłyszeć Taniec staramy się pokazywać obok siebie, z jednej strony formy wręcz archaiczne, jak i najnowsze trendy. Poszukujemy wspólnego mianownika pokazując co je łączy, spotykając się na płaszczyźnie rytmu i wspólnej estetyki która sprawia że całość jest spójna. Muzyka grana na żywo stanowi nieodłączny element projektu Usłyszeć Taniec. Jej obecność podkreśla rolę tancerza perkusyjnego jako jednocześnie tancerza i muzyka. Pokazuje że taniec może być jednocześnie muzyką, co jest tak bardzo naturalne, między innymi dla niektórych plemion afrykańskich, w których kulturach, nie funkcjonują osobne słowa na muzykę i taniec. Bardzo ważna jest też relacja tancerza z muzykiem, którą staramy się pokazać.

Kolejnym istotnym priorytetem projektu Usłyszeć Taniec jest przystępność dla widza. W sferze choreografii, czerpiemy zarówno z estetyki wielkich widowisk, takich jak Riverdance, które wyniosły taniec ludowy na największe sceny całego świata, jak i z narzędzi tańca współczesnego, które pozwalają nam uzyskać nową jakość oraz lepiej pokazać rdzeń każdej wykorzystywanej przez nas formy tańca. Dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiej publiczności, o czym świadczy ilość zrealizowanych przez nas spektakli i koncertów od zeszłorocznej premiery.
Oprócz spektaklu, projekt Usłyszeć Taniec to również program warsztatów. Osoby, które wezmą udział w zajęciach Mateusza Wójcika ze starego stylu tańca irlandzkiego Sean Nós, będącego najprostszą, najbardziej przystępną formą tańca perkusyjnego, mogą następnie wystąpić z pozostałymi artystami w otwierającej choreografii spektaklu.

Wykład "W poszukiwaniu związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem", godz. 20.15

Maurice Béjart jest z pewnością jednym z choreografów najbardziej inspirowanych muzyką dwudziestego wieku...
Zafascynowany dziełem Pierre'a Bouleza pt. Marteau sans maître, do którego stworzył choreografię w 1973r., a później Dialogue de l'ombre double - w wersji choreograficznej z 1998, z solistą Alainem Damiens - sięgał ponadto do takich wybitnych kompozycji ubiegłego wieku jak m.in.: Sonate à trois, Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, Pięć utworów op.5 Antona Weberna. Co jednakże najistotniejsze, to jego podejście do muzyki - o czym wypowiadał się niejednokrotnie (m.in. Maurice Béjart extrait de Pierre Boulez. Eclats 2002, par Claude Samuel) - a same dzieła choreograficzne ukazują ich twórcę jako niezłomnego poszukiwacza związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem.

Wstęp wolny, konieczność wcześniejszej rezerwacji miejsc przez formularz rejestracyjny na stronie: http://warszawskaplatformatanca.pl/rezerwacje,show.html


opublikowano: 2015-04-17
Komentarze
Wybrane imprezy i wydarzenia w Warszawie i okolicy
29 września 2024 (niedziela), godz. 19:00
AZYL: Wocial & Katarzyna Walczak | Warszawa
30 września 2024 (poniedziałek), godz. 19:00
AZYL: Wocial & Maciej Nerkowski | Warszawa
02 października 2024 (środa), godz. 20:00
GHØSTKID | WARSZAWA
04 października 2024 (piątek), godz. 20:00
Dead By April | Warszawa
04 października 2024 (piątek), godz. 22:00
Röyksopp (DJ Set) | Warszawa
05 października 2024 (sobota), godz. 19:00
FROSTI I SPÓŁKA ZOO W WARSZAWIE + SPECIAL GUEST [EU]
05 października 2024 (sobota), godz. 19:00
NATURALNA GENERACJA TOUR 2024: Gooral x Paprodziad | Warszawa
05 października 2024 (sobota), godz. 19:00
SCHIZMA • THE DOG • HEATSEEKER • SEROTONIN ZERO | Warszawa
05 października 2024 (sobota), godz. 21:00
KALIBER 44 XXX-LECIE TOUR | WARSZAWA
05 października 2024 (sobota), godz. 23:00
INNERGATED X SCHISSMA | Warszawa
11 października 2024 (piątek), godz. 20:00
Fink | Warszawa
11 października 2024 (piątek), godz. 20:00
SONATA ARCTICA & FIREWIND & SERIOUS BLACK | WARSZAWA
12 października 2024 (sobota), godz. 20:00
Bracia Figo Fagot
12 października 2024 (sobota), godz. 20:00
Nürnberg | Warszawa
12 października 2024 (sobota), godz. 22:00
Kream | Warszawa
 
Polityka Prywatności