9 KWIETNIA 19.00 Scena Elektoralna Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, Sala Widowiskowa DZIESIĘĆ SPOJRZEŃ NA CHOPINA "Chopin i jego Warszawa"
Koncert: Katarzyna Drogosz- fortepian historyczny
Program:
Tomasz Grem
Andante z wariacjami G-dur
Józef Elsner
Rondo a la Mazurek C-dur
Michał Kleofas Ogiński
Polonez F-dur
Maria Szymanowska
Preludium d-moll
Walc A-dur
Etiuda E-dur
Fryderyk Chopin
Polonez cis-moll op. 26 nr 1
Warszawa była bliska sercu Chopina. Tak bliska, że ostatnią wolą kompozytora było, by jego serce spoczęło w Warszawie. Jak wyglądało wówczas miasto, które ukształtowało największego polskiego kompozytora? Warszawa czasów Chopina, to temat kolejnego spotkania z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina w Mazowieckim Instytucie Kultury.
2 listopada 1830 roku Fryderyk Chopin żegnany przez rodzinę i przyjaciół na rogatkach miasta wyruszył w podróż do Paryża, opuszczając Warszawę i Polskę na zawsze. Opuszczał miasto, w którym się ukształtował, zdobył wykształcenie, poznał swoją pierwszą wielką miłość; miasto w którym osiągał pierwsze błyskotliwe sukcesy jako pianista i kompozytor; miasto w którym zostawił wszystko, co miał.
Chopin spędził w Warszawie 20 pierwszych lat życia. Charakter miasta, jego mieszkańcy, obyczaje, obecna tu elita intelektualna tak ukształtowały kompozytora, że swobodnie mógł poruszać się potem na salonach Paryża, gdzie był lubiany, ceniony i rozchwytywany.
Na kolejnym koncercie z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina 9 kwietnia 2015 w Mazowieckim Instytucie Kultury przeniesiemy się do Warszawy czasów Chopina. Do miejsc w Warszawie, gdzie nadal można znaleźć ślady Chopina zabierze nas Jerzy Stanisław Majewski - wytrawny varsavianista, historyk sztuki, dziennikarz, autor wielu publikacji i spacerowników o Warszawie, m.in. Warszawa nieodbudowana. Królestwo Polskie 1815-1830 czy Warszawa śladami Chopina.
Elementem, który w niemal dosłownym sensie przeniesie nas do czasów Chopina będzie historyczny fortepian - rekonstrukcja instrumentu Johanna Andreasa Steina z około 1780 roku. Recital wykona Katarzyna Drogosz - doskonała pianistka, znawczyni dawnych instrumentów klawiszowych specjalizująca się w grze na instrumentach z minionych epok. Tym razem na koncercie zabrzmi nie tylko muzyka samego Chopina, ale także utwory, których w młodości Chopin słuchał i które ukształtowały jego muzyczny smak: Marii Szymanowskiej, Tomasza Grema, Michała Kleofasa Ogińskiego.
Po recitalu artystka bliżej zaprezentuje publiczności historyczny instrument, opowiadając o jego specyfice, mechanice, estetyce gry.
Jerzy Stanisław MAJEWSKI - historyk sztuki, varsavianista, dziennikarz. Autor wielu publikacji o Warszawie, m.in. Warszawa nieodbudowana (1998), Warszawa nieodbudowana. Metropolia belle epoque (Agencja Wydawnicza VEDA, 2003), Warszawa nieodbudowana. Lata dwudzieste (Agencja Wydawnicza VEDA, 2004), Warszawa nieodbudowana. Lata trzydzieste (Agencja Wydawnicza VEDA, 2005), Warszawa nieodbudowana. Królestwo Polskie 1815-1830 (Agencja Wydawnicza VEDA, 2009), Warszawa nieodbudowana. Żydowski Muranów i okolice (Agora, 2012), Przewodnik po powstańczej Warszawie (z Tomaszem Urzykowskim, Świat Książki, 2012), a także licznych spacerowników w "Gazecie Wyborczej" (m.in. Warszawa śladami Chopina).
Katarzyna DROGOSZ, pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu, Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz Musikhochschule we Fryburgu w klasie klawesynu. Studiowała także Dyplomację Kulturalną w Collegium Civitas w Warszawie. Laureatka prestiżowego, międzynarodowego konkursu Musica Antiqua w Brugii w kategorii Pianoforte solo.
W pracy artystycznej koncentruje się przede wszystkim na repertuarze epoki klasycyzmu i romantyzmu. Pasjonuje się historią fortepianu. Koncertuje w Polsce i za granicą, jako kameralistka współpracuje z wieloma uznanymi muzykami. Zapraszana przez znaczące instytucje - między innymi Filharmonię Narodową w Warszawie, Filharmonię Łódzką im. A. Rubinsteina, Wrocławską Orkiestrę Barokową.
Występowała także na festiwalu Kręgi Sztuki w Cieszynie, na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy oraz na festiwalu Anima Musica w Gdyni. Brała udział w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie oraz Festiwalu Haendlowskim w Poznaniu.
Wraz z flecistką Annie Laflamme i wiolonczelistką Dorotheą Schönwiese tworzy trio, z którym koncertowała m.in. na Mozartfest w Würzburgu, w ramach cyklu Forum Alte Musik w Kolonii oraz na festiwalu Tage Alter Musik w Herne. W duecie z puzonistą Ercole Nisinim nagrała płytę dla drezdeńskiej wytwórni Querstand.
W ramach Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim i Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie prowadzi klasę fortepianu historycznego, a od 2010 roku pracuje jako asystent w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2013 roku prowadzi wykłady także w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Współzałożycielka Fortepianarium - Śląskiego Centrum Ochrony Dziedzictwa Instrumentów Klawiszowych w Zabrzu.
Chopin ciągle nas może zaskoczyć, choć wydaje się, że tak dużo o nim wiemy. Takiemu nowemu spojrzeniu na Chopina z innej strony (czy raczej z innych stron) poświęcony jest nowy cykl comiesięcznych spotkań w Mazowieckim Instytucie Kultury- Dziesięć spojrzeń na Chopina
Dziesięć spojrzeń na Chopina- cykl wykładów przeprowadzonych przez znawców tematu, egzemplifikowanych i wzbogaconych muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytora w wykonaniu naszych wybitnych pianistów. To spotkania tematyczne, podczas których będzie można poznać między innymi literackie i malarskie pasje Chopina, wybrać się na imaginacyjny spacer po Warszawie Chopina, odkryć Chopina jako improwizatora, edytora, pedagoga, a także autora świetnych listów.
A wszystko zacznie się od podróży w kosmos z Chopinem!
Podczas pozostałych wieczorów zajmiemy się malarskimi i literackimi kontaktami Chopina, jego praktyką pedagogiczną, pianistyką unikalnym darem improwizacji, wreszcie postaramy się choć w niewielkim stopniu zgłębić tajemnice edytorstwa dzieł Chopina, tej niezwykle ezoterycznej wiedzy, która ma jednak swój praktyczny wymiar - wszak na Konkursach Chopinowskich od jakiegoś czasu zalecane jest jedno z źródłowych wydań (dlaczego to takie ważne - o tym będzie mowa na tym spotkaniu).
Wreszcie na jednym z wieczorów będziemy się chcieli przenieść do Warszawy czasów Chopina, czasów Królestwa Kongresowego, kiedy to kształtowała się osobowość naszego twórcy. Na tym spotkaniu nie zabraknie też instrumentu z epoki - takiego na jakim mógł grać młody Chopin. Wykonawcami recitali będą w większości młodzi pianiści, przygotowujący się do Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2015 roku. Obok nich artyści uznani.
Spotkanie kończące ten cykl ukaże natomiast najbardziej intymny obraz Chopina utrwalony w jego listach. Obok rozważań na tematy literackich wartości epistolografii wielkiego kompozytora usłyszymy te kompozycje, o których wzmiankował Chopin w swoich listach.
Bilety: 12 zł, dostępne w siedzibie MIK (pn.- pt. w godz. 11.00-19.00) oraz poprzez aplikację mobilną GOING.
Informacje: 22 586 42 59, 783 708 380