PRAWO KONSUMENCKIE – PRAKTYCZNE KONSEKWENCJE NAJNOWSZYCH ZMIAN PRZEPISÓW, Warszawa, 11 marca 2015 r.
Celem szkolenia jest praktyczne omówienie zmian prawa konsumenckiego wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz planowanych zmian dotyczących tzw. klauzul niedozwolonych.
W trakcie szkolenia dowiedzą się Państwo między innymi:
- Jakie są najważniejsze zmiany wynikające z ustawy o prawach konsumenta.
- Jakie informacje powinieneś udostępnić konsumentowi w ramach procesu zawierania umowy.
- Jakie obowiązki związane są z zawieraniem z konsumentem umów poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość.
- Jak dostosować regulamin swojego sklepu lub serwisu internetowego do wymagań wynikających z nowych przepisów.
- Jak zgodnie z nowymi przepisami prowadzić telemarketing.
- Jaki są nowe zasady dystrybucji "treści cyfrowych".
- Jakie uprawnienia przysługują konsumentowi w przypadku wad sprzedanego towaru oraz jak zorganizować proces obsługi reklamacji w sposób zgodny z nowymi przepisami.
- Jakie będą praktyczne konsekwencje zmian przepisów dotyczących tzw. klauzul niedozwolonych.
Szkolenie szczególnie polecamy:
- dyrektorom, managerom i pracownikom sklepów oraz firm prowadzącym sprzedaż wysyłkową lub telemarketing,
- pracownikom i managerom działów sprzedaży, obsługi klienta, obsługi reklamacji,
- właścicielom i managerom sklepów internetowych oraz firm świadczących e-usługi,
- dyrektorom, managerom i pracownikom firm świadczącym usługi finansowe dla konsumentów,
- agencjom reklamowym, świadczącym usługi marketingu bezpośredniego i telemarketingu,
- prawnikom wewnętrznym firm.
Prowadzący:
- prof. dr hab. Dariusz Szostek, Wydział Prawa i Administracji, UO (redaktor pierwszego komentarza do ustawy o prawach konsumenta)
- dr Zbigniew Okoń, radca prawny
Zajęcia będą się odbywały w grupach nieprzekraczających 20 osób.
Program:
1. Podstawowe zasady nowej ustawy o prawach konsumenta.
a. Zakres zastosowania nowej ustawy.
b. Nowa definicja konsumenta - praktyczne konsekwencje zmian.
c. Ogólne obowiązki przedsiębiorcy związane z zawieraniem umów z konsumentem.
2. Nowe regulacje prawne dotyczące obowiązków przedsiębiorcy w umowach zawieranych na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.
a. Nowe definicje umowy zawieranej na odległość oraz umowy zawieranej .
b. Obowiązki informacyjne (treść, chwila udzielenia informacji, sposób wykonania obowiązków informacyjnych, obowiązki informacyjne w telemarketingu).
c. Obowiązki związane z "dokumentacją" zawarcia umowy.
d. Prawo odstąpienia konsumenta od umowy (obowiązek poinformowania o prawie odstąpienia, wyłączenie prawa odstąpienia, terminy, sposób złożenia oświadczenia, zasady "rozliczenia" stron).
3. Nowe obowiązki przedsiębiorcy związane z procesem sprzedaży rzeczy.
a. Nowe wymagania i obowiązki dotyczące zawierania i realizacji umów sprzedaży
b. Obowiązki informacyjne dotyczące umów sprzedaży zawieranych z konsumentem
c. Obowiązki sprzedawcy dotyczące zapewnienia odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych w miejscu sprzedaży.
d. Regulacje w zakresie wydania rzeczy i odstąpienia od umowy przez konsumenta.
4. Nowe regulacje prawne dotyczące rękojmi i gwarancji.
a. Uchylenie dotychczasowych przepisów dotyczących odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.
b. Wady fizyczne i wady prawne rzeczy sprzedanej.
c. Uprawnienia konsumenta w przypadku wystąpienia wad rzeczy - roszczenia, procedura reklamacji, terminy itp.
d. Nowe regulacje prawne dotyczące udzielania gwarancji (treść, forma oświadczenia gwarancyjnego, obowiązki gwaranta, realizacja uprawnień z tytułu gwarancji).
5. Zastosowanie nowych przepisów do umów zawieranych on-line.
a. Ustawa o prawach konsumenta a ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
b. Wymogi odnoszące się do treści regulaminu.
c. Tryb zawierania umowy on-line w świetle nowych przepisów.
d. "Trwały nośnik" jako sposób wykonania obowiązków informacyjnych, potwierdzenia zawarcia umowy i odstąpienia od umowy - praktyczne sposoby wykonania obowiązków ustawowych.
6. Zastosowanie nowych przepisów do telemarketingu i umów zawieranych przez telefon.
a. Nowe wymogi odnoszące się do umów zawieranych przez telefon - potwierdzenie treści umowy i wykonanie obowiązków informacyjnych na trwałym nośniku
b. Wymóg złożenia przez konsumenta oświadczenia o zawarciu umowy na papierze lub innym trwałym nośniku.
c. Wpływ zmiany art. 172 prawa telekomunikacyjnego na dopuszczalność prowadzenia telemarketingu - czy w świetle nowych przepisów telemarketing zawsze wymaga zgody użytkownika lub abonenta?
7. Dystrybucja "treści cyfrowych" w świetle ustawy o prawach konsumenta i prawa autorskiego.
a. Czym są "treści cyfrowe" i jaki jest zakres zastosowania nowych przepisów (ebooki, muzyka on-line, streaming, VOD, inne).
b. Prawo odstąpienia od umowy dotyczącej treści cyfrowych dostarczanych bez trwałego nośnika.
c. Nowe wymogi informacyjne przy dystrybucji treści cyfrowych - interoperacyjność, stosowane zabezpieczenia techniczne i minimalne wymagania sprzętowe.
d. Kwalifikacja umów odnoszących się do treści cyfrowych.
e. Obrót treściami cyfrowymi na rynku wtórnym - dopuszczalny czy zakazany?
8. Zasady i tryb zawierania z konsumentem umów na odległość dotyczących usług finansowych.
a. Obowiązki informacyjne - zmiany wprowadzane przez nowe przepisy
b. Tryb zawarcia umowy o usługi finansowe przez telefon - potwierdzenie treści umowy i oświadczeń stron.
c. Odstąpienie od umowy o usługi finansowe, zawartej na odległość.
9. Ochrona konsumentów przed niedozwolonymi postanowieniami umownymi - aktualny stan prawny i perspektywy zmian.
a. Kiedy postanowienia umowy zawieranej z konsumentem mogą być uznane za niedozwolone postanowienie umowne.
b. Skutki wpisu postanowienia umownego do rejestru klauzul niedozwolonych - problem rozszerzonej prawomocności orzeczeń w sprawach klauzulowych w orzecznictwie Sądu Najwyższego i praktyce UOKiK.
c. Projektowane zmiany w zakresie legitymacji czynnej w sprawach klauzulowych i skutków wpisu klauzuli do rejestru.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Termin: 11 marca 2015 r.
Miejsce: Warszawa
Koszt udziału 1 osoby wynosi:
890 zł + 23% VAT
Powyższy koszt obejmuje: udział w obradach, materiały zawierające omówienie wszystkich wykładów, konsultacje pozaprogramowe, certyfikat udziału, bufet kawowy i lunch w przerwach.
Warsztaty trwają od godziny 10.00 do 16.30.
Zgłoszenia:
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego:
faksem - formularz w załączeniu
bądź elektronicznie: http://www.cpi.com.pl/imprezy/Organizator zastrzega możliwość odmowy przyjęcia zgłoszenia w wybranym terminie ze względu na brak wolnych miejsc. O przyjęciu decyduje kolejność przesyłania zgłoszeń.