Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, 17 grudnia (Śr), godz. 19.00. Wstęp wolny
ze specjalnym udziałem:
Anny Radziejewskiej (mezzosopran) Artura Stefanowicza (kontratenor), Krzysztofa Garstki (klawesyn), Pawła Zalewskiego (viola da gamba)
oraz
studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Wydziału Fortepianu, Wydziału Instrumentalnego Anna Koźlakiewicz (sopran), Alicja Krasińska (sopran), Margarita Slepakova (sopran), Paulina Szafaryn (sopran), Aleksandra Świderek (sopran), Agnieszka Grochala (mezzosopran), Marta Mika (mezzosopran), Michał Przygoński (baryton), Łukasz Skrobek (baryton), Ksawery Jastrzębski (lutnia), Natalia Reichert (altówka), Violeta Casero Costa (fortepian), Joanna Kasperek (fortepian), Piotr Kozłowski (fortepian), Aleksandra Seredyńska (fortepian), Misato Tokuda (fortepian), Barbara Trzonkowska (fortepian)
Opieka nad pianistami - prof. Maja Nosowska, prof. Krystyna Borucińska, ad. dr Robert Morawski
Przygotowanie lutnisty - prof. Marcin Zalewski
Scenariusz, opieka wokalna - prof. Jadwiga Rappe
wstęp wolny
Opis programu
Bezpośrednią inspiracją do stworzenia tego niecodziennego programu Koncertu Adwentowego była moja absolutna fascynacja pieśnią Tarquinio Meruli Canzonetta spirituale sopra all nanna, którą usłyszałam podczas II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej w Poznaniu w roku 2013. Nie będąc bezpośrednio zaangażowana na co dzień w wyspecjalizowane wykonawstwo muzyki dawnej, przeżyłam prawdziwy szok, kiedy usłyszałam ascetyczny, szorstki akompaniament violi da gamba i na tym tle wstrząsającą kołysankę, jaką Maryja śpiewa Dzieciątku. Kołysankę, nie mającą nic wspólnego z naiwnymi pieśniami, jakie zwykle przypisujemy czasowi Bożego Narodzenia.
Istnieje wprawdzie wiele kolęd różnych narodów, które "projektują" w radosnych tekstach bożonarodzeniowych przyszłą Mękę, ale po długich poszukiwaniach znalazłam bardzo niewiele utworów, w których właśnie ustami Maryi przepowiadana jest przyszłość Jej Syna, i to, dzięki poetom i kompozytorom, w tak genialny sposób.
Oczywiście w programie dzisiejszego koncertu znalazły się także "słodkie" kołysanki. Chcąc jednak uniknąć banału, naszą polską najsłynniejszą Lulajże Jezuniu powierzyłam fortepianowi - jest ona wpleciona w chopinowskie Scherzo.
Dodać pragnę, że wertując całą masę kancjonałów polskich, także starożytnych, nie znalazłam żadnej polskiej kolędy, która, oprócz Lulajże Jezuniu byłaby bezpośrednio śpiewaną przez Maryję kołysanką!!
Poszukiwanie odpowiednich utworów trwało długo i w pewnym momencie stało się dla mnie prawdziwą obsesją. Pragnę wyrazić swą wdzięczność za pomoc Dyrekcji i Pracownikom biblioteki Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
PROGRAM
ALFONS X MĄDRY (1221-1284)
De grad' á Santa María
Rósa das Rósas
nr 253 i 10 ze średniowiecznej kolekcji pieśni maryjnych - Cantigas de Santa Maria*
ARTUR STEFANOWICZ kontratenor
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Quia respexit humilitatem
z Magnificatu D-dur BWV 243 (1733), sł. biblijne (Łk, 1:48)
ANNA KOŹLAKIEWICZ sopran
Basso continuo:
PAWEŁ ZALEWSKI viola da gamba
KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn
HUGO WOLF (1860-1903)
Nun wand're Maria
nr 3 z I części cyklu Spanisches Liederbuch (1889-1890)
sł. Paul Heyse na podstawie wiersza Camino a Belén Francisco de Ocañii
ŁUKASZ SKROBEK baryton
JOANNA KACPEREK fortepian
JOHANN SEBASTIAN BACH
Schlafe, mein Liebster
aria z II kantaty Weihnachtsoratorium BWV 248 (1734-1735)
sł. Picander (= Christian Heinrich Henrici)
MARTA MIKA mezzosopran
Basso continuo:
PAWEŁ ZALEWSKI viola da gamba
KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn
FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
Wiegenlied (Schlafe, schlafe, holder süßer Knabe) op. 98 nr 2 D. 498 (1816)
sł. przypisywane Matthiasowi Claudiusowi
ALICJA KRASIŃSKA sopran
VIOLETA CASERO COSTA fortepian
JOHN ATTEY (?-ok. 1640)
Sweet was the song
z The First Book of Ayres (1622), sł. anonimowe
MARGARITA SLEPAKOVA sopran
KSAWERY JASTRZĘBSKI lutnia
FRYDERYK CHOPIN (1810-1849)
Scherzo h-moll op. 20
na fortepian (1831-1834)
PIOTR KOZŁOWSKI fortepian
Przerwa
TARQUINIO MERULA (1595-1665)
Canzonetta spirituale sopra alla nanna (Hor ch'è tempo di dormire)
sł. anonimowe
ANNA RADZIEJEWSKA mezzosopran
Basso continuo:
PAWEŁ ZALEWSKI viola da gamba
KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn
HUGO WOLF
Die ihr schwebet
nr 4 z I części cyklu Spanisches Liederbuch
sł. Emanuel Geibel na podstawie wiersza Cantarcillo de la Virgen Lope de Vegi
PAULINA SZAFARYN sopran
BARBARA TRZONKOWSKA fortepian
JOHANNES BRAHMS (1833-1897)
Geistliches Wiegenlied (Die ihr schwebet)
nr 2 ze zbioru Zwei Gesänge op. 91 (1863-1864)
sł. Emanuel Geibel na podstawie wiersza Cantarcillo de la Virgen Lope de Vegi
AGNIESZKA GROCHALA mezzosopran
NATALIA REICHERT altówka
MISATO TOKUDA fortepian
HUGO WOLF
Schlafendes Jesuskind
nr 25 z III zeszytu cyklu Gedichte von Eduard Möricke (1888), sł. Eduard Möricke
MICHAŁ PRZYGOŃSKI baryton
JOANNA KACPEREK fortepian
HENRY PURCELL (1659-1695)
The blessed Virgin's expostulation when our Saviour, at twelve years
of age, had withdrawn himself (Tell me, some pitying angel) Z. 196
scena z II tomu zbioru Harmonia Sacra (publ. 1693), sł. Nahum Tate
ANNA RADZIEJEWSKA mezzosopran
Basso continuo:
PAWEŁ ZALEWSKI viola da gamba
KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn
EDWARD PAŁŁASZ (ur. 1936)
Matki człowieczej lament
nr 6 ze zbioru Homo viator i inne piosenki sakralne (1970-1981), sł. Joanna Kulmowa
MARTA MIKA mezzosopran
ALEKSANDRA SEREDYŃSKA fortepian
PAUL HINDEMITH (1895-1963)
Pietà
nr 11 z cyklu Marienleben op. 27 (1922-1923, 1935-1948), sł. Rainer Maria Rilke
ALEKSANDRA ŚWIDEREK sopran
ALEKSANDRA SEREDYŃSKA fortepian