Na problemy antropologii kultury patrzę w dwojaki, teoretyczny i praktyczny sposób. Oba te spojrzenia często znajdują połączenie w mojej pracy artystycznej.
Pierwszy sposób obserwacji zjawiska to czysto teoretyczno-poznawczy wątek teorii i historii, odczytywany przez pryzmat powstających i zamierających form wizualnych, analizowanych na własny użytek w sposób określany jako "dizajnerski". To spojrzenie osoby działającej zawodowo w środowisku sztuk wizualnych.
Drugi sposób poznawania jest bardzo praktyczny - to ciągłe poszukiwanie różnych przedmiotów, zabawek, rzeczy codziennego użytku, które odchodzą i znikają. Kolekcjonuję je i wykorzystuję w konstruowaniu moich obiektów. W tym świecie rzeczy niepotrzebnych i już nieużywanych najczęściej napotykam właśnie książki, bibeloty i zabawki. Te przedmioty, służące życiu codziennemu, przyswajaniu wiedzy i zabawie, są jednocześnie odbiciem realnego etapu kultury materialnej społeczeństwa.
Zabawka jako przedmiot przeważnie służący zabawie, jest jednocześnie odbiciem świata realnego, w tym również świata kultury materialnej. Zabawki dziecięce to rzeczy, które znikają szybciej niż przedmioty ludzi dorosłych - pokoleniowo, w skali dziesięcioleci, przeważnie jednak wraz ze zmianą zainteresowań i dziecięcych pasji.
Prezentowane na wystawie obiekty powstałe w latach 1990-2014 tworzą cykle ZABAWKI i ZABAWECZKI. Są ironicznym komentarzem na temat zabawki - jednego z najważniejszych przedmiotów dzieciństwa, uważanego powszechnie za bezpieczny i beztroski okres w życiu człowieka.
Fragmenty tekstu z 2010 roku
Marek Wagner
Marek Wagner. Urodzony w 1949 r. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 1967-1974. Dyplom na Wydziale Tkaniny w 1973 r. i na Wydziale Grafiki w 1974 r. Obecnie profesor w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Sztuk Wizualnych, tworząc program, w którym oprócz tradycyjnych realizacji rzeźbiarskich powstają nietypowe i eksperymentalne prace studenckie. W latach 70. i 80. uprawiał rysunek i malarstwo, które w latach 90. zastąpił tworzeniem prac trójwymiarowych.
Znalezione stare przedmioty łączy z nowymi tworzywami i przy zastosowaniu współczesnych technologii buduje symboliczne obiekty oraz konstruuje wieloelementowe instalacje.
W swoich działaniach podejmuje temat wpływu zmieniających się norm cywilizacyjnych XX w. na formy kultury materialnej. Prace stanowią komentarz do historycznie i współcześnie analizowanego procesu umasowienia uczestnictwa w kulturze, prowadzącego do jej generalnego regresu.
Uczestnik ponad 100 wystaw zbiorowych, autor 40 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, m.in. w Demedhuis Gallerie St. Bafs-Vivje (Belgia), Galerii BWA Łódź, Galeria Ars Polona Düsseldorf, Galeria Ars Decor Hanower, Galeria Wittgen Berlin, Galerii BWA Legnica, Galeria MB Sztokholm, Galeria Victoria Berlin, Galerii 86 Łódź, Galerii Art Warszawa, Zamku Książąt Pomorskich Szczecin, Galeria Espace Degree Luksemburg, Galerii 261 ASP Łódź, Galeria Himmelreich Magdeburg, Galeria Insel Berlin, BWA Bielsko-Biała, na Międzynarodowym Triennale Rysunku Wrocław, w Galeria Espace-Temps Paryż, Art Network - Galeria Schepper Amsterdam, Korespondencje, Sztuka Papieru Centrum Manggha Kraków, na VII Międzynarodowym Triennale Tkaniny - Centralne Muzeum Włókiennictwa Łódź, w Galerii Manhattan Łódź, Centrum Sztuki Galeria EL Elbląg.