04 października 2014 (sobota), godz. 18:30

Amerykański producent Sandy Lieberson - gościem Iluzjonu

Otwarte spotkania Polskiej Akademii Filmowej i Filmoteki Narodowej, Legenda światowego kina, producent arcydzieł, jak „Misja”, „Gwiezdne wojny” czy „Łowcy androidów”, Sanford Lieberson w kinie Iluzjon, 4 października o godz. 18.30.

4 października w kinie Iluzjon pod hasłem - ScripTeast prezentuje: Sanford Lieberson - "Różnorodność filmów i tematów magią kina" odbędzie się pierwsze otwarte spotkanie Polskiej Akademii Filmowej i Filmoteki Narodowej.

Gościem i bohaterem wydarzenia będzie człowiek-legenda, Sanford Lieberson, wieloletni szef 20th Century Fox, jeden z producentów takich arcydzieł światowego kina jak: "ŁOWCA ANDROIDÓW", "NOSFERATU-WAMPIR", czy "GWIEZDNE WOJNY", odznaczony za zasługi dla przemysłu filmowego przez królową Elżbietę tytułem Commander of the Most Excellent Order of the British Empire (CBE), przyznawanego twórcom nie-brytyjskim. Członek Rady Artystycznej ScripTreast, programu scenariuszowego dla doświadczonych scenarzystów z Europy Środkowej i Wschodniej, która co roku na międzynarodowym festiwalu filmowym w Cannes przyznaje Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego dla najlepszego scenariusza z Europy Środkowej i Wschodniej.

Przed rozmową z gościem zapraszamy na polską premierę, otoczonego aurą skandalu, filmu "Swastyka" w reżyserii Philippe'a Mora.

W dniach 4-5 października w Iluzjonie odbędzie się mini-przegląd wybranych przez Liebersona filmów, w których produkcję był zaangażowany na przestrzeni lat.

PLAN PROJEKCJI:

4 X (s); godz. 14:15 Gwiezdne wojny (Star Wars IV: A New Hope) r. George Lucas, USA 1977 121'

4 X (s); godz. 17.00 Swastyka (Swastika) r. Philippe Mora, Wlk. Brytania 1974 95'*

po filmie spotkanie z Sandym Liebersonem

4 X (s); godz. 20.15 Nosferatu - wampir (Nosferatu: Phantom der Nacht) r. Werner Herzog, RFN/Francja 1979 96'

5 X (s); godz. 17.15 Misja (The Mission) r. Roland Joffé, Wielka Brytania 1986 125'

5 X (s); godz. 20.00 Obcy - 8. pasażer Nostromo (Alien) r. Ridley Scott, USA/Wielka Brytania 1979 115'

SANDY LIEBERSON

Sandy Lieberson karierę w przemyśle filmowym rozpoczynał w latach 60. XX wieku. Jako agent reprezentował wówczas Sergio Leone, Petera Sellersa, Lindsaya Andersona czy zespół Rolling Stones. Niedługo po tym wspólnie z Davidem Puttnamem powołał do życia spółkę Goodtimes, pod szyldem której wyprodukował swoje najważniejsze filmy z lat 70., między innymi "Przedstawienie", "Gwiezdny pył" czy "Mahler". Lieberson był także pierwszym wiceprezesem International Pictures, a nieco później - prezesem produkcji w 20th Century Fox. Pod jego pieczą powstały takie produkcje jak "Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje" Georga Lucasa, "1900" Bernardo Bertolucciego, "Obcy" Ridley'a Scotta, "Nosferatu - wampir" Wernera Herzoga, "Zmysłowa obsesja" Nicka Roega czy "Suspiria" oraz "Inferno" Dario Argento. Z kolei jako prezes departamentu produkcji międzynarodowych w 20th Century Fox ma na swoim koncie m.in. "Rydwany ognia", "Od dziewiątej do piątej", "Walkę o ogień", "Sobowtóra". Z kolei jako wiceprezes International Production The Ladd Company w latach 1981/83 odpowiedzialny był za realizację takich tytułów jak "Łowca androidów" Ridley'a Scotta, "Pewnego razu w Ameryce" Sergia Leone, "Odległy ląd" Petera Hyamsa, "Ciało i krew" Paula Verhoevena, "Opera żebracza" Richarda Eyre i wielu innych. W latach 1984/8 jako Dyrektor Produkcji w Goldcrest realizował "Taniec z nieznajomym" Mike'a Nevella, musical "Absolutni debiutanci" Juliena Temple, "Pokój z widokiem" Jamesa Ivory, "Misję" Rolanda Joffé i wiele innych. Sandy Lieberson współtworzył także agencję Film London, w której piastował stanowisko przewodniczącego rady reżyserów w latach 2003-2010. Miał istotny wpływ na finalny kształt takich projektów jak Microwave Film Fund, London's Production Film Market czy Artists Moving Image. Jest jednym z założycieli Berlin Talent Campus i Power To The Pixel. Sandy wciąż doradza i wspiera niezliczone organizacje i projekty dedykowane rozwijaniu talentów i umiejętności w przemyśle filmowym i medialnym. W uznaniu zasług na polu rozwoju przemysłu filmowego, królowa Elżbieta II uhonorowała Sandy'ego Liebersona tytułem Komandora Najwspanialszego Orderu Imperium Brytyjskiego (CBE).

Lieberson zasiada w Radzie Artystycznej ScripTreast, programu scenariuszowego dla doświadczonych scenarzystów z Europy Środkowej i Wschodniej, co roku na międzynarodowym festiwalu filmowym w Cannes przyznając Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego dla najlepszego scenariusza z Europy Środkowej i Wschodniej.

FILMY:

Gwiezdne wojny: część IV - Nowa nadzieja

(Star Wars: Episode IV - A New Hope) 121 min., USA 1977

reż. i scen.: George Lucas; zdj.: Gilbert Taylor; wyk.: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness

Luke Skywalker odnajduje dwa roboty - R2D2 i C3PO, które przekazują mu wezwanie o pomoc od uwięzionej na Gwieździe Śmierci księżniczki Lei. Pierwsza część gwiezdnej sagi George'a Lucasa, wzorowana była na komiksach z lat 30. Fantastyczno-naukowa baśń będąca jednym z największych sukcesów kasowych w historii kina, idealnie trafiła w gusta publiczności końca lat 70. Zrealizowana z warsztatową sprawnością, przy użyciu najnowocześniejszej techniki, ma wszystkie cechy wielkiego widowiska. Film został nagrodzony sześcioma Oscarami za scenografię, kostiumy, montaż, dźwięk, efekty specjalne i muzykę.

Obcy - 8 pasażer Nostromo

(Alien) 115 min., USA/Wielka Brytania 1979

reż.: Ridley Scott; scen.: Dan O'Bannon; zdj.: Derek Vanlint, Denys Ayling; wyk.: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt

Film Scotta to jedno z najlepszych dokonań w swoim gatunku - obraz zrealizowany z prawdziwą maestrią reżyserską i dbałością o każdy szczegół. "Obcy ...", cieszący się ogromną popularnością, jest fascynującym zapisem narastania irracjonalnego zła, nieznanej formy agresji. Łącząc w sobie elementy science fiction i horroru, jest oryginalną próbą przeniesienia wypróbowanych schematów filmów grozy w scenerię przestrzeni kosmicznej. Wersja reżyserka filmu, została uzupełniona o nowe, nigdy dotąd nie pokazywane sceny; cyfrowo odrestaurowano obraz i ścieżkę dźwiękową. Obraz otrzymał Oscara za efekty specjalne oraz nagrodę BAFTA za najlepszą scenografię i dźwięk.

Misja

(The Mission) 125 min., Wielka Brytania 1986

reż.; Roland Joffé; scen.: Robert Bolt; zdj.: Chris Menges; wyk.: Robert de Niro, Jeremy Irons, Ray McAnally, Aidan Quinn, Cherie Lunghi

Mimo bardzo określonego tła historycznego jest to w istocie film o ponadczasowym przesłaniu, odwołujący się do ludzkich postaw kształtowanych w warunkach ekstremalnych. Akcja rozpoczyna się w 1750 r. na pograniczu Argentyny i Paragwaju. Historia powstania i upadku założonej tam misji jezuickiej jest w swej głębszej warstwie opowieścią o dylematach wiary, ciągłej konieczności dokonywania wyborów w imię nakazów ewangelicznych i indywidualnego podejścia do problemów winy, kary i odkupienia. Film jest pięknym wizyjnym widowiskiem, w którym mądrość przesłania dopełniają znakomite kreacje aktorskie, urzekające urodą plastyczną zdjęcia (Oscar '97) i wspaniała, kontrapunktująca dramatyczne wydarzenia muzyka.

Nosferatu - wampir

(Nosferatu: Phantom der Nacht) 96 min., RFN/Francja 1979

reż. i scen.: Werner Herzog; zdj.: Jörg Schmidt-Reitwein; wyk.: Klaus Kinski, Isabelle Adjani, Bruno Ganz, Jacques Dufilho, Roland Topor

"Nosferatu-wampir" to remake niemego filmu Friedricha Wilhelma Murnaua z 1922 r.,

o którym Herzog w jednym z wywiadów powiedział, iż jest to dla niego najważniejszy film w historii niemieckiego kina. W ujęciu Herzoga Dracula jest jednak zupełnie nowym odczytaniem tej postaci. Jest wprawdzie monstrualny, krwiożerczy i nienasycony, jest sprawcą zła rozprzestrzeniającego się z siłą pandemii, ale przy tym wszystkim jest istotą głęboko ludzką, boleśnie odczuwającą swe krwawe napiętnowanie. Zło, które w sobie nosi, zdaje się przeciwne jego naturze, łaknącej miłości i akceptacji. Zabijając i zarażając innych czyni to z tragiczną świadomością dwoistości swego jestestwa, żywiąc głęboką odrazę do własnych, wampirzych poczynań. Herzog, mimo, że obficie czerpał z Murnaua, stworzył jednak film o zupełnie odmiennych znaczeniach. Ze wszystkich jego obrazów ten jest najgłębiej oniryczny. Jest to swego rodzaju wizja podwójna - twórcy i samego bohatera opowiedzianej historii. Stąd film można analizować na kilku piętrach metaforycznych znaczeń.

Swastyka

(Swastika)* 95 min., Wielka Brytania 1974

reż.: Philippe Mora; scen.: Lutz Beker

"Swastyka" to film dokumentalny, w którym reżyser wykorzystał prywatne filmy najważniejszych postaci Trzeciej Rzeszy. Widz ma okazję zobaczyć m.in. Adolfa Hitlera, Ewę Braun i Joachima von Ribbentropa z zupełnej innej perspektywy - w jaki sposób spędzali swój wolny czas, jak odnosili się do siebie etc. Hitler, dyktator, rasista, zbrodniarz wojenny to też wielbiciel zwierząt, wegetarianin i miłośnik sztuki, który bawi się z sierotami i pociesza wdowy wojenne. Mora nie próbuje ingerować w pierwotny materiał, nie chce też wybielać żadnej z przedstawionych postaci. Jest to niezwykły film i rzadka okazja spojrzenia za "kulisy" totalitaryzmu. Nakręcony na samym początku kariery Mory, pozostaje też najbardziej ambitnym filmem w jego dorobku.

W 1973 r. "Swastyka" została pokazana na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. W połowie pokazu projekcję przerwano ze względu na burzliwą reakcję widowni, która odebrała dzieło Mora jako obraz zrealizowany ku chwale nazizmu i Hitlera. W konsekwencji film został wycofany z dystrybucji m.in. w Niemczech, i Izraelu, a.by mógł być wyświetlany w angielskich kinach, twórcy musieli dystrybuować go na własną rękę Zakazana przez ponad trzy dekady, "Swastyka" została pokazana ponownie na jednym z pokazów w Australii, gdzie została przyjęta z wielkim uznaniem. Na ekrany w Niemczech film powrócił dopiero po 37 latach, w 2010 roku, po uznaniu jego wkładu w zrozumienie nazizmu. Jak mówią napisy poczatkowe: "Jeśli będziemy odczłowieczać Hitlera i pokazywać go tylko jako diabła, każdy nowy przyszły Hitler może nie zostać rozpoznany, tylko dlatego, że będzie człowiekiem".

Szczegóły na www.iluzjon.fn.org.pl

Ceny biletów: 12 - 17 zł

Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina - 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl


opublikowano: 2014-09-25
Komentarze
Wybrane imprezy i wydarzenia w Warszawie i okolicy
31 października 2024 (czwartek), godz. 18:30
Aria Martelle – Trasa koncertowa i meet&greet.
31 października 2024 (czwartek), godz. 18:30
Malowanie przy winie w Warszawie!
31 października 2024 (czwartek), godz. 18:30
Malowanie przy winie w Warszawie!
31 października 2024 (czwartek), godz. 18:30
Maria Skurjat-Silva - Koncert chopinowski / Chopin concert
31 października 2024 (czwartek), godz. 19:00
Chopin Salon - Koncert chopinowski
31 października 2024 (czwartek), godz. 19:00
Chopin Salon - Koncert chopinowski
31 października 2024 (czwartek), godz. 19:00
KONCERTY PRZY ŚWIECACH w Sali Koncertowej Fryderyk
31 października 2024 (czwartek), godz. 21:00
HardX-Horror Rave by Techxponential
31 października 2024 (czwartek), godz. 23:00
CRISTOPH | Collision by GIGI & WEIKUM
01 listopada 2024 (piątek), godz. 19:00
KONCERTY PRZY ŚWIECACH w Sali Koncertowej Fryderyk
01 listopada 2024 (piątek), godz. 20:00
LINEA ASPERA | WARSZAWA
 
Polityka Prywatności