Po okresie nieobecności w Galerii Foksal Mirosław Bałka powraca z wystawą pt. LUFTZUG (z niem. przeciąg, przewiew). Jego pojawienie się na Foksal w 1990 roku miało dla galerii wielkie znaczenie. Po śmierci dwóch filarów galerii i wybitnych artystów, Henryka Stażewskiego (1894-1988) i Tadeusza Kantora (1915-1990), to właśnie Bałka uznany został za jedną z najbardziej wyrazistych osobowości z grona artystów Foksalu.
LUFTZUG w Galerii Foksal to instalacja in situ ingerująca w przestrzeń galerii. Między oknami znajdującymi się w przeciwległych ścianach sali wystawowej artysta zbudował tunel, który przebija jej przestrzeń na wylot. Instalacja Bałki określa jego osobistą relację z tym miejscem i jego historią. Inspiracją dla pracy LUFTZUG było zdjęcie "My Was Widzimy", przedstawiające portrety założycieli Foksalu umieszczone w jednym z okien galerii wychodzących na dziedziniec, wykonane przez Tadeusza Rolkego w 1969 roku.
Forma korytarza, tunelu pojawiała się wielokrotnie w twórczości artysty, np.: Korytarz mydlany na 45. Biennale w Wenecji w 1993 roku czy betonowy tunel Auschwitzwieliczka ustawiony w Krakowie w 2009 roku. Ingerencja Mirosława Bałki w przestrzeń Foksalu przywołuje również szereg realizacji innych artystów, prezentowanych w galerii na przestrzeni lat (np. Koji Kamoj, Przeciąg, 1975; Krzysztof Wodiczko Projekcja - pokój z widokiem, 1995; Paweł Althamer, Bez tytułu /air-conditioning/, 1998).
Mirosław Bałka urodził się w 1958 w Warszawie. Jest jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy współczesnych. Zajmuje się również rysunkiem i filmem eksperymentalnym. W 1985 ukończył Akademię Sztuk Pięknych, gdzie od roku 2011 prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych na Wydziale Sztuki Mediów. Otrzymał Stypendium Miesa van der Rohe w Krefeld. Członek Akademie Der Kunste w Berlinie. Brał udział w ważnych wystawach międzynarodowych m.in.: Documenta w Kassel (1992), Biennale w Wenecji (1990, 1993, 2003, 2005, 2013),The Carnegie International w Pittsburgh (1995), Biennale w Sao Paulo (1998), Biennale w Sydney (1992, 2006), Biennale w Santa Fe (2006). W 2009 zrealizował projekt "How It Is" w Turbine Hall, Tate Modern w Londynie. Jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu "Estonia" w Sztockholmie (1998). Jego prace znajdują się w ważniejszych kolekcjach muzealnych na świecie m.in. : Tate Modern / Londyn, Van Abbemuseum / Eindhoven, MOCA / Los Angeles, SFOMA / San Francisco, MOMA / Nowy Jork, Hirshhhorn Museum / Waszyngton DC, Art Institute / Chicago, The Carnegie Museum of Art / Pittsburgh, Museu Serralves / Porto, Moderna Museet / Sztockholm, Kiasma / Helsinki, Kroller Muller / Otterlo, The National Museum of Art / Ateny, The National Museum of Art / Osaka, The Israel Museum / Jeruzalem. W Polsce m.in.: Muzeum Sztuki / Łódź, CSW / Warszawa, Zachęta / Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej / Warszawa, Muzeum Narodowe / Wrocław, MOCAK / Kraków.