R.U.T.A Projekt powstał z inicjatywy Maćka Szajkowskiego - założyciela i muzyka Kapeli ze Wsi Warszawa. Opiera się na archaicznych tekstach piosenek buntu chłopów przeciw feudalnemu systemowi wyzysku. Do ich wykonania zaproszona została czołówka wokalistów polskiego zaangażowanego rocka: Paweł "Guma" Gumola (Moskwa), Robert "Robal" Matera (Dezerter), Nika (Post Regiment) oraz Hubert "Spięty" Dobaczewski (Lao Che). Muzyka wykonywana jest na instrumentach akustycznych: lirze korbowej, fidelach płockich, suce biłgorajskiej, sazach, tradycyjnych barabanach, bębnach obręczowych, kontrabasie i pile przez plejadę osobistości muzyki folk.
R.U.T.A. - Ruch Utopii, Transcendencji, Anarchii / Reakcyjna Unia Terrorystyczno Artystowska. Radykalny klan muzyczny. Heretycka koalicja banitów, renegatów, kulturowych infamisów. Krzyk buntu z czeluści świata feudalnego, który przeminął, zmienił oblicze, ale się nie skończył. Sprzeciw wobec kasty panów i społeczeństwa niewolników.
PAPRIKA KORPS Formacja z Opola swoją muzykę określająca mianem heavy-reggae. Pierwszy tak często koncertujący zagranicą polski zespół z kręgu muzyki reggae. Wystąpili już w ponad 25'ciu europejskich krajach i w większości z nich zapraszani są regularnie na trasy koncertowe.
Skład zespołu:
• Piotr Maślanka - instrumenty klawiszowe, wokal
• Marcin Matlak - gitara, wokal
• Łukasz Rusinek - gitara
• Aleksander Żeliźniak - perkusja
• Tomasz Krawczyk - bas
• Jakub Łukaszewski - konsoleta, efekty, (wcześniej instrumenty perkusyjne)
19 października ukaże się wspólna płyta grup R.U.T.A i PAPRIKA KORPS, "400 lat". Redakcją literacką wydawnictwa zajął się Jacek Podsiadło - poeta, dziennikarz, wieloletni felietonista Tygodnika Powszechnego. Poproszony o kilka słów na temat projektu, Jacek Podsiadło opisuje go w następujących słowach:
"400 lat" to muzyczne spotkanie przyjaciół z grup Paprika Korps i R.U.T.A., punky reggae party w czystej postaci, ale wybiegające też poza te dwa style. Oś tematyczna, wokół której obracają się teksty kolejnych utworów, to nic nowego na tej scenie: dyskryminacja kobiet, okrucieństwa wobec zwierząt, nadużycia władzy, przemoc policji, penalizacja marihuany, zagrożenia związane z nacjonalizmem itp. Nietypowe jest to, gdzie muzycy znajdują sojuszników dla swojej rebelii. W poszukiwaniu własnych "korzeni" idą nie tylko tropami pozostawionymi przez wielkich poprzedników ze sceny muzycznej, buntowników w rodzaju Boba Marleya czy Victora Jary, ale też powtarzają i przetwarzają słowa filozofów, malarzy, śpiewaków, poetów, etnografów i pionierów ruchu ludowego, począwszy od Seneki, a skończywszy na lubelskiej kapeli Amen.
https://www.facebook.com/events/1386583298283364/