13 czerwca o g. 18.00 w Sali Kolumnowej Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28) odbędzie się spotkanie z cyklu „Loża miłośników opery. Wieczory czwartkowe” pod tytułem „Affectus melodicus. O zapomnianej tradycji jezuickiego dramatu szkolnego”. Spotkanie organizują Warszawska Opera Kameralna oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
O zapomnianej tradycji jezuickiego dramatu szkolnego opowie dr Tomasz Jeż z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, autor monografii Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej,1581-1776 (Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013). Prezentacji najciekawszych zagadnień związanych z tym tematem towarzyszyć będzie koncert utworów muzycznych, które mogły być wykonywane w trakcie jezuickich spektakli teatralnych. Spotkanie odbędzie się w ramach organizowanej przez Warszawską Operę Kameralną serii „Loża Miłośników Opery. Wieczory czwartkowe”. Ponieważ prezentowane utwory przechowywane są w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, spotkanie zwieńczone zostanie prezentacją ich rękopisów.
„Affectus melodicus – takim mianem określano sceny muzyczne towarzyszące przedstawieniom teatralnym, które wystawiały w epoce baroku kolegia jezuickie. Bogate tradycje pielęgnowanej w tym środowisku kultury artystycznej odeszły w niepamięć na fali oświeceniowej krytyki dydaktyki jezuickiej. Domagają się one jednak przypomnienia, nie tylko z uwagi na swe historyczne znaczenie w procesie kształtowania się form teatralnych nowożytnej Europy. Jezuicki dramat szkolny spełniał kluczową rolę we wszechstronnie prowadzonym przez ten zakon programie edukacji, integralnie łączącym elementy dydaktyki szkolnej, kształtowania charakteru, psychologicznej introspekcji, treningu umiejętności interpersonalnych oraz formacji religijnej. Wielości celów i skuteczności sztuki perswazji służyło synestetyczne powiązanie poszczególnych elementów dramatu: gry aktorskiej, deklamacji, emblematyki, pantomimy, śpiewu, tańca oraz scenografii w możliwie spójną retorycznie jedność”. (Tomasz Jeż)
Program
O muzyce dramatu jezuickiego - dr Tomasz Jeż
Utwory muzyczne proweniencji jezuickiej przedstawią:
Julita Mirosławska – sopran
Marcin Liweń – alt
Grzegorz Lalek – skrzypce
Magdalena Kuźmińska-Hartung – skrzypce
Tomasz Frycz – wiolonczela
Anna Birula – lutnia
Viola Łabanow – pozytyw
Podczas spotkania zaprezentowane zostaną muzykalia z Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Zapraszają Warszawska Opera Kameralna
i Instytut Muzykologii UW.
Wstęp wolny.