W najbliższy piątek 24 maja w Muzeum Mazowieckim w Płocku otwarta zostanie wystawa „Na zdrowie. Polskie fabryki wódek i likierów od XIX wieku do PRL-u”. Unikatowe XIX-wieczne etykiety, druki reklamowe, nigdy nieotwarte butelki z nalewkami sprzed niemal stu lat. Fascynująca ekspozycja w płockim Muzeum Mazowieckim uchyla przed zwiedzającymi rąbka tajemnicy o tym jak wyglądał rynek „napojów wyskokowych” w dawnej Polsce.
Wbrew
tytułowi wystawa „Na zdrowie. Polskie fabryki wódek i likierów od XIX
wieku do PRL-u” nie zachęca widzów do bliższych kontaktów z przemysłem
alkoholowym. Ideą organizatorów jest prezentacja dużej części
gromadzonej od dekady kolekcji obiektów związanych z działalnością
dawnych polskich fabryk wódek i likierów. Na zbiory, które od
najbliższego piątku 24 maja oglądać będziemy w Muzeum Mazowieckim w
Płocku składają się etykiety, druki firmowe i reklamowe, historyczne
szyldy i cenniki, butelki oraz pamiątkowe przedmioty związane z reklamą
ponad 170 działających przed laty firm branży alkoholowej.
Najistotniejszą część zbiorów stanowią etykiety – spośród 1500
wchodzących w skład kolekcji na wystawie pokazanych zostanie około 300, w
tym kilka XIX-wiecznych unikatów.
Obiekty wybrane na wystawę są dowodem na bogactwo i specyfikę grafiki,
nazewnictwa i wszelkich form reklamy dotyczących produkcji wódek i
likierów. Przedmioty te w pośredni sposób mówią też o historii zakładów,
ich znamienitych właścicielach i nietuzinkowych wyrobach. Są także
ciekawym dokumentem socjologicznym. Przez pryzmat pamiątek po firmach i
producentach takich, jak Baczewski ze Lwowa, Potocki z Łańcuta,
Tarnowski z Dzikowa czy Kasprowicz z Gniezna i Kantorowicz z Poznania,
poznajemy obyczajowość i kulturę różnych grup, do których producenci
kierowali swoje wyroby. Zwiedzających czeka cała masa niespodzianek –
każdy znajdzie na wystawie coś co zadziwi, zaskoczy, a nawet rozśmieszy,
jak np. etykiety dawnych „napojów wyskokowych” o wdzięcznych nazwach
„Ciągotka”, „Wiercipiętka”, „Samarytan” lub „Powstaniec - wyrób polski”.
Zwiedzający wystawę obejrzą też niemal stuletnie wciąż nieotwarte
butelki z alkoholem i poznają zamknięte w nich tajemnice sprzed dekad.
Jak zaznaczają organizatorzy wystawy prezentacja działalności Polskich
Fabryk Wódek i Likierów na wystawie „Na zdrowie” nie propaguje
spożywania alkoholu, ale ma przypominać piękną i bogatą tradycję
produkcji oraz reklamy – ważnej części naszej kultury materialnej.
Wystawa jest jednym z wydarzeń towarzyszących V Jarmarku Tumskiego w
Płocku (24-26 maja).
Wystawa „Na zdrowie. Polskie fabryki wódek i likierów od XIX wieku do PRL-u”
Muzeum Mazowieckie w Płocku
ul. Tumska 8
otwarcie wystawy: 24 maja, godz. 13:00
wystawa potrwa do 27 czerwca
www.muzeumplock.art.pl