Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Fundacja Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina zapraszają na promocję książki Wstęp do wydania Narodowego. Cz. 2 Zagadnienia Wykonawcze.
Wstęp do Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina
Cz. 2 Zagadnienia wykonawcze
W spotkaniu promocyjnym wezmą udział autorzy książki: Prof. Jan Ekier i Paweł Kamiński oraz Marek Bracha, który wykona krótki recital fortepianowy. Rozmowę z autorami poprowadzi Redaktor Naczelny PWM Daniel Cichy.
Spotkanie odbędzie się 19 marca 2013 r. o godz. 17:00 w Sali Kameralnej PWM w Warszawie, ul. Fredry 8. Wstęp wolny.Książka obejmuje podstawowe zagadnienia wykonawcze:
· problemy przestrzeni dźwiękowej (skala fortepianu Chopina),
· materii dźwiękowej (dynamika, artykulacja, akcentuacja itp.),
· przebiegu czasowego (tempo, metrum, tempo rubato itp.),
· zagadnienia formalne (cykliczność, repetycje),
· zagadnienia czysto-pianistyczne (palcowanie i pedalizacja),
· zagadnienia ekspresji i semantyki.
II część Wstępu – Zagadnienia wykonawcze, stawia sobie za cel wskazanie na te elementy tekstu nutowego, które mogą budzić wątpliwości w kwestii jego właściwego odczytania; inaczej mówiąc – mają odpowiedzieć na pytanie jak swój zapis muzyczny rozumiał sam Chopin i jak go sam realizował; czy wszystkie jego elementy w jednakowy sposób są dla nas obowiązujące, czy też są takie, które wolno nam – i pod jakimi warunkami – zmieniać.
Wydawać by się mogło, że mając przed oczyma autentyczny tekst, wystarczy odtworzyć go pięknym dźwiękiem z uwzględnieniem wskazanych przez twórcę szczegółowych określeń wykonawczych. Byłoby to jednak za mało. Dwie są tego główne przyczyny. Pierwsza – twórczość Chopina przypada na okres przejściowy wykonawstwa muzycznego pomiędzy okresem klasycyzmu i romantyzmu, w którym to okresie następowały zmiany niektórych zasad pisowni muzycznej (np. w dziedzinie ornamentyki i rytmiki); druga – niezwykła oryginalność i subtelność inwencji twórczej Chopina, która skłaniała go niekiedy do stosowania szczególnych, nowatorskich rozwiązań w dziedzinie pisma nutowego (np. w pedalizacji), nie zawsze właściwie interpretowanych, czasem zupełnie nierozumianych przez wydawców, a tym samym nieprzekazywanych wykonawcom.
JAN EKIER
Kompozytor, pianista, pedagog, edytor. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wieloletni kierownik katedry fortepianu, doktor honoris causa tejże uczelni. Laureat III Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1937).
Koncertował w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród nich komplet mazurków Chopina. Wielokrotny juror międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym powojennych Konkursów Chopinowskich (przewodniczący Jury w 1985, 1990, 1995 r.). Redaktor naczelny Wydania Narodowego od 1959 roku. Współpracował z Wiener Urtext Edition. Członek Polskiej Akademii Umiejętności. 21 października 2010 został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Orderem Orła Białego.
„Książka ta na pewno stanie się bestselerem światowym w dziedzinie głębszego poznania stylu chopinowskiego”. [Prof. Bronisława Kawalla Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina].