14.02 (czwartek), 18:00, Dom Spotkań z Historią. Pokaz słynnych filmowych pocałunków i projekcja filmu Ekstaza z 1933. Wśród gości Małgorzata Kalicińska (pisarka, autorka m.in. „Domu nad rozlewiskiem”) oraz Grzegorz Pieńkowski (historyk filmu). Wstęp wolny!
Pierwsze nakręcone pocałunki, skandale i zakazy. Pokażemy sceny, które bulwersowały opinię publiczną i takie, które przeszły do historii kina wbrew panującej cenzurze. Na ekranie zobaczymy nie tylko pierwszy zarejestrowany filmowy pocałunek, ale także wielkie gwiazdy początku kinematografii m.in. Hedy Lamarr, Charlie Chaplina, Gretę Garbo, Rudolfa Valentino, Marlenę Dietrich, Ingrid Bergman, Clarka Gabla, Gregory Pecka oraz Marilyn Monroe.
Pierwsze muśniecie warg na ekranie miało miejsce w 1886 roku. Czterdziesto trzy sekundowy film The Kiss Williama Heisa wywołał skandal. Księża, feministki i krytycy byli oburzeni „praktykami pornograficznymi”. Wytwórnia Edison Company zmuszona była wycofać film z dystrybucji, ale sam pocałunek zagościł w kinie już na dobre. Młodzi twórcy z pocałunku na pocałunek radzili sobie coraz śmielej. W 1916 roku Charlie Chaplin całuje kobietę przebraną za mężczyznę; w 1926 roku Greta Garbo i John Gilbert całują się po francusku; w 1930 roku Marlena Dietrich ubrana w męski frak całuje w usta kobietę, a w 1933 roku Hedy Lamarr w filmie Ekstaza (sic!) wychodzi naga z jeziora, by kilka scen później przeżyć pierwszy bodajże w historii kina orgazm na szerokim ekranie. Rozhulaną „pocałunkami” fabrykę snów przywołał wreszcie do porządku William Harrison Hays, amerykański polityk i dyrektor generalny poczty, który wprowadziła ostrą cenzurę. Miejsce m.in. długich pocałunków zajęło tzw. „zaborcze ramię”…
Jakie pocałunki współczesnego kina przejdą do historii? Z Nieba nad Berlinem? Z Tajemnicy Brokeback Mountain? Czy magia pocałunek bezpowrotnie prysła? Czy elektryzujący widzów w kinie pocałunek to już historia?
19:30–21:00, Ekstaza (1933, 76’), reż. Gustav Machatý
Film wywołał wielki
skandal. Papież Pius XII uznał obraz za „niemoralny i szkodliwy”, rząd
amerykański zabronił wwozu kopii filmu do swojego kraju, a zazdrosny mąż
aktorki próbował wykupić wszystkie kopie
filmu. Do historii kina przeszły sceny nagości oraz ekstazy głównej bohaterki.