Fundacja Shalom, organizator festiwalu, zadbała nie tylko o widzów lubiących plenerowe koncerty i widowiska teatralne. W programie znajdziemy również propozycje dla widzów, ceniących atmosferę bliskości ze sztuką, wydarzenia alternatywne, krótkie formy i kameralne sceny. Obok występów zagranicznych i polskich gwiazd, w Teatrze Żydowskim zaprezentowane zostaną cieszące się co roku dużą popularnością małe formy teatralne. Do współtworzenia oryginalnego repertuaru festiwalu zaproszono: Magdę Gnatowską, Pawła Goźlińskiego, Sławomira Hollanda, Dorotę Ignatjew, Pawła Pasztę, Rafała Sisickiego oraz Teatr NN.
Bilety na wszystkie spektakle można zakupić w kasie Teatru Żydowskiego (tel. 22 8505656) i na stronie eventim.pl. Dokładny program i aktualne informacje dostępne są na stronie: www.festiwalsingera.pl. Fanpage Festiwalu Singera na Facebooku: www.facebook.com/FestiwalSingera.
Opisy małych form:
Teatr NN, będący stałym gościem festiwalu, już pierwszego dnia przedstawi jednoosobowy spektakl „Opowieści z Bramy. Ocalone losy”. Spektakl przygotowany został w oparciu o ofiarowane przez ludzi, znalezione w dokumentach lub przeczytane w książkach historie, przechowywane w Bramie Grodzkiej w Lublinie.
25.08. godz. 17:30, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Adaptacja i reżyseria: Tomasz Pietrasiewicz; występuje: Witold Dąbrowski.
„Mandelsztam” jest propozycją dla osób zainteresowanych kulturą rosyjską oraz sytuacją polityczną artystów w czasach istnienia ZSRR. To spektakl poetycko-muzyczny oparty na życiu i twórczości Osipa Mandelsztama, złożony z wierszy zaadaptowanych na piosenki, fragmentów biografii i prozy Mandelsztama. To próba uchwycenia dramatyzmu ostatniej drogi poety – dysydenta, Rosjanina – Żyda, skazanego na powolną śmierć w łagrze.
26.08. godz. 16.00, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Scenariusz: Piotr M. Cieński, muzyka: Dominika Świątek, kierownictwo muzyczne – Andrzej Perkman, wykonawcy: Ewa Dąbrowska – śpiew, Dominika Świątek – śpiew, muzycy: Anna Bianka Balasiewicz – skrzypce, Marcin Dąbrowski – gitara, Andrzej Perkman – fortepian.
Wśród małych form odbędzie się premiera czytania performatywnego „Judyta” na motywach „Księdza Marka” Juliusza Słowackiego w reżyserii Pawła Goźlińskiego. Reżyser zachęca: „W Księdzu Marku polski kawaler Kosakowski – wbrew mitowi, nawet wbrew literze tekstu Słowackiego, za to zgodnie z treścią erotycznego fantazmatu – gwałci Judytę. Żydowską dziewczynę, ulepioną przez Słowackiego ze starotestamentowego mitu, antyjudaistycznych stereotypów, seksualnych fantazji i własnej ochoty zbawiania wszystkiego i wszystkich. To był punkt wyjścia mojej przygody z Księdzem Markiem. A jej cel? Chciałbym tej dziewczynie pozwolić przemówić własnym głosem. Odnaleźć dla niej ten głos. By przestała być bezbronną, biedną, gwałconą Żydówką, a stała się divą. By jej śpiew pomieścił w sobie i nieujawnione pragnienia, i odgrywaną traumę. Będzie również o księdzu Marku, który z dziką, sadomasochistyczną frajdą odgrywa rolę Chystusa. I o „protokmicicu” Kosakowskim. O mesjanistycznych trickach i ostatnim Barze.”
27.08. godz. 17.30, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Występują: Judyta: Joanna Rzączyńska, Justyna Jary; Kosakowski: Kuba Snochowski (wideo), Ksiądz Marek: Adam Woronowicz (wideo), Komentator: Mariusz Szczygieł (wideo), Muzyka: Dobromiła Jaskot, Scenariusz i reżyseria: Paweł Goźliński.
Na uwagę zasługuje prapremiera „Pożegnania ’68” w reżyserii Rafała Sisickiego. „Pożegnania' 68" to najnowsza sztuka Jerzego Andrzeja Masłowskiego Ta, z jednej strony poetycka, z drugiej – pełna dramatycznych zwrotów akcji opowieść, rozgrywa się w czasie wydarzeń marcowych 1968 roku, kiedy to, w wyniku nagonki antysemickiej wyemigrowało z Polski ponad 20 tysięcy osób pochodzenia żydowskiego. W wyniku sytuacji, jaka zapanowała w kraju, bohaterowie – polscy Żydzi, którzy dotąd żyli z dala od wielkiej polityki - stają się mimowolnymi uczestnikami politycznej awantury. W jednej chwili rozpada się ich spokojny i bezpieczny świat: na światło dzienne wychodzą skrzętnie skrywane rodzinne sekrety, obozowe traumy, lęki. „Pożegnania' 68" to sztuka nie tylko o wykluczeniu, co o szukaniu własnej tożsamości.
28.08 godz. 18.00, cena: 20 zł, Klub Mamele w Teatrze Żydowskim
Autor sztuki: Jerzy Masłowski, reżyseria: Rafał Sisicki, występują: Monika Chrząstowska, Izabella Rzeszowska, Henryk Rajfer, Marek Węglarski.
Wśród małych form zaprezentowana zostanie premiera "Polacas Work in Progress" w reżyserii Doroty Ignatjew. Spektakl powiada o przełomie XIX/XX wieku, gdy z biednego polskiego sztetla ludzie wyjeżdżali do Ameryki po lepszą przyszłość. Tomasz Śpiewak i Dorota Ignatjew próbują tu zmierzyć się z tematyką handlu żywym towarem – hańbą XX w.
28.08. godz. 19.30, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Tekst: Tomasz Śpiewak, reżyseria: Dorota Ignatjew, obsada: Ewa Dąbrowska, Joanna Przybyłowska, Ernestyna Winnicka.
Sławomir Holland zaprezentuje „Nic nowego pod słońcem” - „hity literackie” dwudziestolecia międzywojennego.
Jacek Bursztynowicz, scenarzysta spektaklu i jego, jak sam siebie nazywa, „życzliwe oko” mówi: „To co Sławek prezentuje, a do czego ja w pewnym stopniu przykładam rękę, to prawie zapomniany element aktorskiego rzemiosła. To znakomite utwory literatury dwudziestolecia międzywojennego, dziś powiedzielibyśmy hity literackie (liryka i satyra wybitnych autorów). Całość spięta jest komentarzem, konferanjerską refleksją. Tak więc to, co Sławek ma do powiedzenia, na pewno stanowi o atrakcyjności programu, ale to byłoby za mało, gdyby nie… no właśnie, gdyby nie to, jak mówi. Nie przemawia do nas, nie recytuje, nie występuje ale rozmawia, przedstawia swój punkt widzenia i co nie jest najmniej ważne, czaruje nas swoim wdziękiem nieco zawstydzonego, kulturalnego i eleganckiego inteligenta. Spontanicznie i brawurowo, lirycznie i refleksyjnie dzieli się z nami przemyśleniami na temat motywu przewodniego spektaklu, który brzmi – NIC NOWEGO POD SŁOŃCEM. Widzowie zaś mówią, że Sławek Holland wzrusza i rozbawia do łez.”
29.08. godz. 19.00, Klub Mamele w Teatrze Żydowskim
Magda Gnatowska przygotowała niebanalny monodram „Konstrukcje Debory Vogel. Traktat we wnętrzu i na peryferiach” w 70-tą rocznicę śmierci Debory Vogel – pisarki, doktor filozofii, krytyka sztuki, poetki i muzy Brunona Schultza. Spektakl jest próbą przełożenia na scenę oryginalnych tekstów pisarki, wprowadza widza w świat jej literatury.
„W
zgiełku metalicznym nurzają się kobiety. Tak wgrzebywała się Leda w
pieszczotliwy puch łabędzi, tak wplątują się kobiety Maxa Ernsta – ślepe,
mięsiste i brutalne – w blaszane pióra ptaków, ślepych i monumentalnych, jak
idee. Teraz dawały się pieścić przez chłodne metale i twarde ciche szkło
kobiety o chłodnej duszy porcelany.”
Figury: kula, prostokąt, i porcelanowa głowa kobiety – dusza świata…
31.08. godz. 17.30, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Scenariusz i reżyseria: Magda Gnatowska, aktorka: Sylwia Najah, mężczyzna: Piotr Wiszniowski, współpraca literacka: Wojciech Stamm, Paweł Brylski, obraz: Ewa Łuczak, współpraca: Rafał Leszczyński, scenografia: Maja Skrzypek, muzyka: Marcin Adamczyk.
Niezwykłym wydarzeniem artystycznym będzie sztuka „Koszałki Opałki” w reżyserii Pawła Paszty, powstała na podstawie piosenek warszawskich i mało znanych felietonów młodego Janusza Korczaka, pisanych pod pseudonimem Hen do satyrycznego magazynu „Kolce" na przełomie XIX i XX wieku. Spektakl przenosi widzów do starej Warszawy, a dowcipne sceny z ulic stolicy bywają bardzo różne, a jednak podobne do dzisiejszych, oddając prawdziwą warszawską atmosferę, specyficzny żart i duszę tego miasta.
01.09. godz. 14.00, cena: 20 zł, Mała scena Teatru Żydowskiego, I piętro
Reżyseria: Paweł Paszta, muzyka: Teresa Wrońska, obsada: Ewa Greś, Ernestyna Winnicka, Konrad Darocha, Michał Żerucha, Teresa Wrońska – fortepian, Honorata Dziadosz (ASP) – konsultacja scenograficzna.