03 października 2011 (poniedziałek), godz. 19:00
"Psychologia numinosum" wykład dr Zenona Waldemara Dudka
Scena Przodownik rozpoczyna w październiku nowy cykl wykładów pt. „Numinosum”. Wykłady są kontynuacją poprzedniego cyklu „Psychologia fatum”, w ramach którego pokazywano związki między psychiką a kulturą.
W nowym cyklu przedstawiciele różnych dziedzin współczesnej wiedzy będą pytać, dlaczego człowiek myśli i postępuje irracjonalnie oraz dlaczego jest skazany na doświadczenie religijne.
Nie tylko dla zrozumienia kultury, ale także w celu poznania współczesnego człowieka niezbędne wydaje się pójście drogą historyków i fenomenologów religii oraz psychologów głębi /zwłaszcza perspektywy Carla Gustava Junga/, którzy odkryli sens ludzkiego pragnienia doświadczenia numinosum, czyli religijnej, szamańskiej, magicznej mocy. Po każdym wykładzie odbędzie się dyskusja.
Cykl otwiera wykład „Psychologia numinosum”, który poprowadzi dr Zenon Waldemar Dudek, kolejne wykłady poprowadzą: dr Tomasz Olchanowski, dr Jerzy Bąbel, dr Mirosław Piróg, prof. dr Wojciech Burszta, dr Ireneusz Kaczmarczyk, Tomasz Stawiszyński i in. Wśród planowanych tematów: "Cywilizacja bez inicjacji", "Synobójstwo i kanibalizm", "Synchroniczność", "Magia współczesnych igrzysk", "Politeistyczna dusza", "Psychologia Cienia". Program cyklu wykładów nt. „Numinosum” opracował dr Zenon Waldemar Dudek, redaktor naczelny pisma ALBO albo poświęconego psychologii głębi i psychologii kultury.
Ludzi różnych tradycji i epok łączy pragnienie doświadczenia numinosum, czyli przeżycia realności boskiej (religijnej, szamańskiej, magicznej) mocy. W tradycjach pierwotnych mówi się o energii mana, magii, dobrych i złych duchach, czarach i przekleństwach; tradycja chrześcijańska opowiada o aniołach i demonach, obecności szatana i cudownych mocach świętych za ich życia i po śmierci, uprawia kult relikwii. Na drodze do doświadczenia numinosum człowiek zdaje się na skrajny lęk (tremendum) i doznaje fascynacji (fascinans). Owa moc jest obecna lub przywoływana przy każdym granicznym doświadczeniu człowieka, które nabiera religijnej mocy nawet wtedy, gdy rozgrywa się w sferze mitu i w wyobraźni, w dziecięcej zabawie, sztuce czy świecie psychotycznej kreacji. W aurze numinosum sami zostajemy na chwilę bogami i świętymi, ulegamy demonicznym i szatańskim pokusom. Na samą myśl, że stać nas na to, o czym nie śnią nawet filozofowie, przechodzą nam po plecach ciarki a włosy stają do góry.
Ślady ludzkiego lęku, ocierające się o okrucieństwa obrazy piekła i wojny znajdziemy na kartach świętych ksiąg, są w nich także obrazy fascynującego dobra, piękna i raju. Te dramatyczne historie ujmują paradoksalnie dwuznaczne, ambiwalentne aspekty numinosum. Numinosum dotyka głębi człowieka religijnego i świeckiego, zdaniem Junga psyche pełni funkcję religijną a według Rudolfa Otto przeżycie numinosum nie jest wyrazem ludzkiej racjonalności, lecz irracjonalności. /dr Z. W. Dudek/.
ostatnia zmiana: 2011-09-28