Sztuka komunikowania się jest jedną z najważniejszych umiejętności życiowych każdego człowieka. Nasze relacje z innymi ludźmi w dużym stopniu zależą od tego, w jaki sposób kontaktujemy się z nimi.
Umiejętność aktywnego słuchania, otwartego i czytelnego zadawania pytań, potwierdzania, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej oraz konstruktywnej krytyki jest podstawą dobrego porozumiewania się.
Szkolenie skierowane jest do studentów Politechniki Warszawskiej, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie dobrego komunikowania się z innymi ludźmi.
Cele:
Poszerzenie wiedzy dotyczącej mechanizmów porozumiewania się między ludźmi
Udoskonalenie umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań, parafrazowania
i klasyfikowania, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej oraz wyrażania konstruktywnej krytyki
Po zakończeniu szkolenia uczestnik będzie się lepiej komunikował z innymi ludźmi dzięki stosowaniu narzędzi dobrej komunikacji oraz będzie bardziej świadomy czynników ułatwiających i zakłócających porozumiewanie się.
Program:
1. Czym jest efektywna komunikacja?
Model komunikacji
Komunikacja werbalna
Komunikacja niewerbalna
2. Komunikacja jednostronna i dwustronna
3. Bariery komunikacyjne:
Zewnętrzne
Wewnętrzne
4. Jak aktywnie słuchać?
5. Sztuka zadawania pytań:
Pytania otwarte
Pytania zamknięte
Pytania sugerujące
6. Potwierdzenia - parafraza i klaryfikacja
7. Moc konstruktywnej, motywującej informacji zwrotnej
8. Jak wyrażać konstruktywną krytykę?