5. edycja Festiwalu Warszawskiego Skrzyżowanie Kultur to nie tylko koncerty gwiazd, ale także – podobnie jak w latach poprzednich – szansa na muzykowanie dla każdego, w dodatku pod okiem światowej klasy mistrzów. Od 6 lipca trwają zapisy na festiwalowe warsztaty muzyczne. Odbędą się one w dniach 13–18 września br. w salach Collegium Civitas i Akademii Tańca w Pałacu Kultury i Nauki.
Tegoroczne warsztaty są organizowane
pod hasłem „Wielokulturowość a tożsamość”. – Wielokulturowość jest ostatnio bardzo modnym hasłem. Przez ostatnie 20
lat w Polsce przybyło społeczności o odmiennych od naszych tradycjach,
językach, obyczajach czy religiach – mówi Maria Pomianowska, muzyk,
etnomuzykolog, pedagog i główna opiekunka warsztatów. – Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że wielokulturowość
stanowi ogromną wartość, choćby dlatego, że pomaga wzbogacać wzajemnie swoje
sposoby życia.
Pomianowska podkreśla, że z problemu
wielokulturowości wyłania się bezpośrednio problem tożsamości, czyli
samookreślenia w kontekście innych ludzi i kultur, z których się wywodzą. Jej
zdaniem wspólne tańce, komponowanie, improwizowanie i dyskusje to kolejny krok
w otwieraniu się na współczesny świat i jego wyzwania. Poza tym – po prostu
doskonała forma spędzania wolnego czasu.
W tym roku zajęcia warsztatowe odbędą
się w siedmiu klasach. Pierwsza z nich to klasa
rytmu i tańca afrykańskiego, którą poprowadzą muzycy legendarnego zespołu Farafina z Burkiny Faso, który w ciągu
niemal 30 lat swojego istnienia grał z grupami takimi jak The Rolling Stones i
dawał koncerty dla kilkudziesięciu tysięcy widzów (np. na londyńskim Wembley na
urodziny Nelsona Mandeli).
Klasę
improwizacji melodycznej poprowadzi Muthu
Kumar, znakomity indyjski tablista. Tymi, którzy zdecydują się na polskie tańce historyczne, zaopiekuje
się Romana Agnel, polska tancerka,
choreograf, historyk sztuki, założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego
Baletu Dworskiego „Ardente Sole”. Klasa
improwizacji melodycznych będzie miała aż troje mistrzów – Georgija Iordanova Petrova z Bułgarii, Roozbeha Asadiana z Iranu i Macieja Filipczuka z Polski. Śpiewów bułgarskich będzie można się
uczyć pod okiem Eleny Kostadinovej
Kanevskiej-Andreevej, bułgarskiej śpiewaczki ludowej, folklorystki i
pedagoga.
Miro Žiarislav Švický, słowacki multiinstrumentalista i
piosenkarz, wytwórca instrumentów, etnograf i muzykolog, a także żyjący blisko
natury hodowca i wytwórca żywności, wprowadzi chętnych w tajniki końcówki, najprostszej, a jednocześnie
bogato brzmiącej słowackiej piszczałki. Maria
Pomianowska, opiekunka całości warsztatów, poprowadzi ostatnią z klas – klasę Orkiestry Folkowej Skrzyżowania
Kultur.
Warsztaty zakończą się 19 września
wspólnym koncertem ich uczestników i mistrzów, który pokaże efekty prawie
tygodniowej pracy. – Dwa lata temu grupa
afrykańsko-irańsko-polska zagrała mazurka Fryderyka Chopina, do którego
zatańczyli mistrzowie tańca indyjskiego. W zeszłym roku derwisz z Turcji
zawirował do polskiego oberka. W tym roku na naszej finałowej fieście na pewno
pojawi się coś równie ciekawego i zaskakującego. Zapraszamy wszystkich do
udziału! – kończy Pomianowska.