Goethe-Institut w Warszawie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej zapraszają do udziału w projekcie. „Seria Niemcy – Etap Warszawa”. „Hofmann&Lindholm” - para artystów z Kolonii - zamierza odtworzyć przed kamerą historyczne ujęcie z 1970r., przedstawiające byłego kanclerza Niemiec Willy’ego Brandta, klęczącego przed Pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie. Zapraszamy do udziału w tej akcji artystycznej wszystkich chętnych. Nie są wymagane żadne szczególne predyspozycje.
Zdjęcia odbędą się w sobotę 25 lipca 2009r. przed Pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie (ul. Zamenhofa). Wynik wspólnej pracy będzie można zobaczyć w grudniu tego roku na wystawie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (ul. Pańska 3).
Zgłoszenia do 15 lipca 2009 przyjmują
oraz informacji udzielają:
Hofmann & Lindholm
Seria Niemcy Etap Warszawa
„Badamy
fotografie, które wywarły wpływ zarówno na widzenie przez Niemców ich
świata i historii - jak również na widzenie Niemców przez innych.
Odtwarzamy przed uruchomioną kamerą kluczowe historyczne obrazy z
udziałem obywatelek i obywateli – jako serię scen rozgrywanych w
oryginalnych miejscach zdarzeń.
Centralnym zagadnieniem pracy są
zarówno wydarzenia polityczne jak również sytuacje, które mówią o
relacjach w obrębie struktur społecznych. (Hofmann&Lindholm)
Obrazy
Historia jest utrwalana na piśmie – w naszej pamięci
zostają jednak obrazy! To one określają wspólną, społeczną pamięć oraz
formują wizerunek historii. W XX i XXI wieku to głównie zdjęcia
rejestrujące chwile tworzą nasze wspomnienia. W Niemczech pamięta się
na przykład miejsce uprowadzenia Hansa Martina Schleyera, czy też
żołnierza uciekającego z NRD, który podczas budowy muru przeskakuje
przez drut kolczasty a także transparent niesiony przez studentów z
Hamburga: „Unter den Talaren Muff von 1000 Jahren” („Pod togami 1000
lat stęchlizny”). Wszystko to są obrazy, które wryły się w naszą
pamięć.
Seria Niemcy
Seria Niemcy inscenizuje obrazy chwil zapisane w
naszej wspólnej pamięci, przenosząc udramatyzowane wydarzenie z
przeszłości w chwilę teraźniejszą. Hofmann & Lindholm, w swoim
interdyscyplinarnym projekcie, badają związek pomiędzy jednostką a jej
społeczną rolą w kontekstach historycznych.
We współpracy z
lokalnymi mieszkańcami powstaną w oryginalnych miejscach danych
wydarzeń kolejne etapy projektu poruszającego się na granicy dokumentu
i kreacji i który w formie wielkoformatowej instalacji wideo obrazuje
zmagania uczestników w doborze adekwatnych ruchów i pozycji. Poprzez
udział ludności w Serii Niemcy – w Etapie Kolonia/Bonn - powstaje
możliwość bezpośredniej konfrontacji z historią i historiografią, którą
w tym przypadku można by nazwać aktywną formą historiografii.
Etap Warszawa
Jednym z najbardziej znaczących dla Niemców
obrazów/ikon XX wieku jest uklęknięcie ówczesnego kanclerza Willy’ego
Brandta przed pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie w grudniu 1970 r.
Istnieje cały szereg zdjęć ukazujących ten wyjątkowy moment, który z
udziałem mieszkańców Warszawy zostanie zrekonstruowany w miejscu
wydarzenia na podstawie jednej wybranej fotografii. Będą do cztery
grupy osób, które kolejno przed kamerami przybiorą odpowiednią postawę
– pozy i gesty wszystkich fotografowanych w 1970 roku osób (Brandta,
reporterów, żołnierzy, ciekawskich). Proces filmowania „rekonstrukcji”
sceny z fotografii będzie powtarzany ze wszystkimi grupami.
Produkcja: Goethe-Institut w Warszawie, Hebbel Theater am Ufer w Berlinie we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie