06 października 2008 (poniedziałek), godz. 20:00

Omar Sosa

Genialny pianista i kompozytor Omar Sosa jest od wielu sezonów atrakcją najważniej-szych festiwali na niemal całym świecie. Na jedynym koncercie w Polsce zagra w war-szawskiej Filharmonii Narodowej 6 października w ramach jubileuszowej gali Ery Jazzu.

Omar Sosa urodził się (1965) w niewielkim kubańskim Camaguey. Ojciec Sindulfo Sosa był nauczycielem filozofii oraz historii. Matka Maricusa Palacios obsługiwała telex w lokal-nej firmie. Ambicją rodziców oraz szansą na społeczny awans  było kształcenie syna. Omar – jako ośmiolatek - rozpoczął studia w lokalnym konserwatorium zgłębiając przede wszystkim tajniki gry na instrumentach perkusyjnych, zwłaszcza marimbie. Jako kilkuna-stolatek przeniósł się do nobliwej Escuela Nacional De Musica Havana, gdzie podjął naukę w klasie fortepianu. To właśnie jako pianista uzyskał dyplom (1983) w słynnym hawań-skim Institute Superior de Arte. Otoczony zewsząd muzyką oraz zafascynowany nagra-niami i koncertami Nat King Cole’a, Orquesta Aragon, Pacho Alonso i Benny Moore’a co-raz częściej nawiązywał w swojej własnej pianistyce do latynosko-jazzowych skojarzeń. Owe charakterystyczne dźwięki „ buena vista” budowal wraz z modnymi wtedy zespołami i artystami kubańskimi , zwłaszcza legendarnym Los Amigos ( z takimi wirtuozami, jak Frank Emilio Flynn, Tata Guinnes czy Julia Barretto). Z jednej strony młodego pianistę fascynował  -modny i znany także poza Kubą - Chucho Valdes, z drugiej ulegał urokowi ludowych piosenek Conjunto Folklorico National. Coraz częściej wplatał w swoją muzykę improwizacje  - zasłyszane w programach radiowych legendarnego perkusisty Horacio „ El Negro ” Hernandeza - nagrania Oscara Petersona, Herbiego Hancocka, Chicka Corei, Keith Jarretta  oraz saksofonistów Charliego Parkera i Johna Coltrane’a. To był moment zwrotny w karierze oraz postrzeganiu muzyki przez młodego kubańskiego artystę. Coraz rozważniej zbliżał się do jazzu, a studia nad muzyką Theloniousa Monka ugruntowały tyl-ko taką inicjację. W końcu lat osiemdziesiątych Omar Sosa był pochłonięty nie tylko pro-jektami afro - cuban jazzu, ale tym wszystkim co niosło w sobie powiew „ ludowej ” fa-scynacji. Nawiązał współpracę ( sporo nagrywając i koncertując ) z muzykami klasycz-nymi, grupami folklorystycznymi, ale także z popularnymi na Kubie artystami muzyki rozrywkowej.

Na początku lat dziewięćdziesiątych Omar Sosa rozpoczął swą muzyczną i życiową po-dróż, by odtąd stać się artystą - świata. Przez kilka lat zgłębiał tajniki afro-latynoskiej muzyki w egzotycznym Ekwadorze. Jako elokwentny pianista (a także wirtuoz gry na ma-rimbie) zakładał  liczne zespoły , eksperymentując z modnym brzmieniem „fusion” ( np. zespół Entrenoz ) lub etno - jazzową formacją Koral y Esmeralda. Zwrotem w karierze artysty okazała się przeprowadzka do San Francisco, gdzie natychmiast zaistniał na lo-kalnej scenie jazzowej, stając się modnym i poszukiwanym pianistą wielu formacji latin -jazzu. Zrealizowana w Kalifornii autorska, solowa płyta  „Omar Sosa” stała się zaczątkiem wspaniałej kariery oraz licznych propozycji dla utalentowanego artysty. Kolejne płyty ( „Free Roots”, ”Spilit Of the Roots” oraz ”Bembon” ) gruntowały znaczącą pozycję pianisty i kompozytora a jego nagrania coraz częściej docierać poczęły do Europy. Albumy egzo-tycznego pianisty zaczęły pojawiać się na listach bestsellerów i … coraz trudniej było skla-syfikować muzykę Omara Sosy w jakimkolwiek, jednorodnym nurcie. Wprowadzając do swego instrumentarium ludowe instrumenty afrykańskie, arabskie i latynoskie ( np. oud, djembe, balafon) coraz częściej rozbudowywał brzmienie partiami wokalnymi, gdzie au-tentyzm i ludowość były elementami dominującymi. Pojawiały się muzyczne skojarzenia z kulturami afrykańskich Nomadów, elementy muzyki i śpiewu arabskiego, angielskiego, portugalskiego, hiszpańskiego a nawet z egzotycznej Joruby. Wydawało się wtedy, że Omar Sosa pójdzie w kierunku coraz modniejszej etnicznej world - music, ale spekulacje te przerwały dwie nominacje do prestiżowej Grammy Awards. Album ”Sentir” w 2002 i 2003 roku rekomendowano jako najlepszy album latin – jazzu !

Z taką rekomendacją artysta nieoczekiwanie stał się gwiazdą i poszukiwanym artystą wielkich estrad i najważniejszych festiwalu. Kolejny album ” Mulatos” spowodował jeszcze większe zawirowanie: nie dość, że wprowadzał pianistę do grona laureatów nobliwej Life-time Achievement Award słynnego Smithsonian Institute, to płyta honorowana była jesz-cze nagrodą BBC Radio Award 2004 (najlepszy album world - music), nominacją Grammy Award ( najlepszy album latin - jazzu) oraz prestiżowym wyróżnieniem Jazz Journalists Association za najlepszy latin - jazzowy album roku 2005.

Trzeci, solowy album „ A New Life” ukazywał już innego artystę. Tym razem Omar Sosa w kilkunastu zgrabnych kompozycjach stał się wielkim jazzowym innowatorem, gdzie autorskie kreacje oraz improwizacje zbliżyły jego wirtuozerię do gigantów pianistyki Jar-retta, Monka, Tatuma. Nagraniami tym bardzo mocno akcentował, że jego muzyka jest najbliższa jazzowi i, że wszystko co robi jest podporządkowane właśnie tej konwencji. Pojawia się zatem z własną suitą „ From Our Mother”  napisaną dla  orkiestry symfonicz-nej i pianisty -solisty; nagrywa doskonale przyjęty album „Pictures of Soul” z amerykań-skim perkusistą Adamem Rudolphem; z własnym oktetem gra w najważniejszej sali kon-certowej świata , w nowojorskiej Carnegie Hall. Kiedy Sosa realizuje album „Mulatos” i do współpracy zaprasza artystów z wielu krajów ( m.in. wirtuoza oud  Dhafera Youseffa, basistę Dietera Igla, tablistę Philippa Focha, klarnecistę Paquito D’Rivera ), nikt nie ma wątpliwości, że kubański artysta zmierza ku stylistyce jazzowej world - music. Jego afro - cuban brzmienie jest niezwykle precyzyjne i perfekcyjne, a nominacja do Grammy Award  jest oczywistą konsekwencją i nie wzbudza żadnych zastrzeżeń.

Omar Sosa zrealizował 15 nietuzinkowych albumów ,z których znamienita większość stała się ważnymi epizodami w historii muzyki ( nie tylko jazzowej). Rekomendujące recenzje w najważniejszych opiniotwórczych magazynach świata pozwalają mniemać, że artysta jest faworyzowanym idolem dzisiejszego jazzu, world – music, a przede wszystkim men-torem współczesnego afro - cuban jazzu. Dobitnie to prezentuje na swojej najnowszej płycie „ Afreecanos”, bodaj najbardziej dojrzałej i charakterystycznej dla całej twórczości pianisty. Omar Sosa buduje własny afro-cuban świat z karkołomnej relacji między brzmieniem kubańskiej „ buena vista”, afrykańskiej tradycji, jazzowego idiomu i dosko-nałej aranżacji. Do swego projektu zaprosił paletę gwiazd: kubańskiego perkusistę Julio Barretto, basistę z Mozambiku – Childo Tomasa, senegalskiego wokalistę Mola Sylla, ku-bańskich trębaczy Lazaro Galarraga i Leonardo Saint-Hilla, francuskiego multiinstrumen-talistę Christophe’a Disco Mincka, senegalskiego wirtuoza gry na kora – Ali Boulo Santo, malijskich muzyków – Baba Sissoki i Ali Wague. Album zbiera entuzjastyczne recenzje, jest faworyzowany przy nominacjach do kolejnych nagród . Omar Sosa i jego „Afreeca-nos” dociera także do Polski. Na jedynym koncercie w Polsce  zagra w warszawskiej Fil-harmonii Narodowej 6 pażdziernika w ramach jubileuszowej gali Ery Jazzu.

Omar Sosa  połączył w jedną spójną melodykę i brzmienie to wszystko, co jest pulsem dzisiejszego jazzu: afrykańską rytmikę, impulsywność latynoskich nastrojów, synorystykę i nietuzinkowość improwizacji jazzu, melancholię bluesa oraz wrodzoną , kubańską  „bu-ena vista”. Z jednej strony elokwencja na miarę pianistyki Keith Jarretta, przebojowość gry Oscara Petersona , z drugiej - koncepcje muzyczne rodem z afro-skojarzeń Ahmada Jamala i Abullaha Ibrahima okraszone charakterystycznym brzmieniem oraz impulsem legendarnej Buena Vista Social Club. Jeśli do tego dodać jego oryginalną formułę połą-czenia afro – cuban jazzu z ultranowoczesnymi elektronicznymi strukturami – jawi się muzyka na miarę naszego wieku – i być może nurt, którym podążać będzie jazz przez najbliższe dekady.

6.10.2008, godz.20.oo
Warszawa - Filharmonia Narodowa



ostatnia zmiana: 2008-09-08
Komentarze
Wybrane imprezy i wydarzenia w Warszawie i okolicy
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 17:45
Teleturniej na żywo ze znajomymi! Gra dla nawet 12 osób w Quiz Mate
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 17:45
Teleturniej na żywo ze znajomymi! Gra dla nawet 12 osób w Quiz Mate
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 18:30
Mamiko Ueyama - Koncert chopinowski / Chopin concert
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 19:00
Chopin Salon - Koncert chopinowski
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 19:00
Natalia Niemen - piosenki z duszą!
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 19:00
Wirtuoz i Małgorzata - koncert Waldemara Malickiego
25 listopada 2024 (poniedziałek), godz. 20:00
Giolì & Assia: Resurrection World Tour | Warszawa
Polityka Prywatności