11 lutego 2008 (poniedziałek), godz. 19:00
Przy drzwiach zamkniętych
Piekielny trójkąt: mężczyzna i dwie kobiety. Każde z nich ma na sumieniu potworny grzech, który ukrywa. Żadne z nich nie potrafi wyzwolić się z dręczącej przeszłości. Wszyscy zostali zamknięci w jednym pokoju.
W latach czterdziestych XX wieku sensacją intelektualną Europy stało się sformułowanie podstaw filozofii egzystencjalnej, co nie pozostało bez wpływu na ówczesną literaturę, także dramatyczną. Za ojca tego prądu uważa się J. P. Sartre’a. Ten filozof i publicysta był także autorem głośnych utworów scenicznych. Jan Kott, wybitny krytyk teatru naszych czasów, sukcesu upatrywał w dwóch wielkich tematach dramaturgii Sartre’a. O pierwszym z nich pisał, że to temat koniecznego wyboru pod pustym niebem. Nie ma Boga i nie ma Diabła; nie ma żadnych metafizycznych sankcji; każdy jest w ostatecznej instancji sam dla siebie własnym sędzią, każdy swoje życie musi przegrać, bo musi umrzeć. Ale dopóki żyje, może i musi wybierać. Jest przed samym sobą odpowiedzialny za wszelkie wybory, jakich dokonał i jakich nie dokonał. Za to, kim mógł być, kim się stał.
Niebo jest puste, ale nie jest pusta ziemia. Na ziemi są torturujący i torturowani. I oto jest drugi wielki temat Sartre’a: wyboru, jaki dokonuje się pod pustym niebem, ale dla ludzi i wśród ludzi. Ten drugi wybór odbywa się w świcie rzeczywistym, w którym granice wolności są określone przez całokształt warunków społecznych. Jesteśmy jednocześnie wolni i zdeterminowani, jak aktorzy grający w sztuce, której scenariusz sami układali. Ale… możemy zawsze nie przyjąć roli, jaką nam narzucono.
Za przykład tego drugiego tematu można uznać sztukę „Ladacznica z zasadami”, za pierwszego – „Przy drzwiach zamkniętych” właśnie.
(Fragment programu)
TEATR KONTRAPUNKT
Jean Paul Sartre
„Przy drzwiach zamkniętych”
przekład: Jan Kott
reżyseria, opracowanie dramaturgiczne, muzyczne i scenograficzne: Zbigniew Bogdański
scenografia: Paulina Sygnatowicz
opracowanie dźwięku: Jakub Dowgird
opracowanie świateł: Marek Kowalczyk
obsada: Inez – Katarzyna Merska, Stella – Paulina Sygnatowicz, Garces – Jakub Dowgird, Kelner – Krzysztof Chyla
premiera: 21, 22 stycznia 2007
spektakle: 10 i 11 lutego 2008 g. 19:00
Natoliński Ośrodek Kultury, ul. Na Uboczu 3, wstęp wolny
ostatnia zmiana: 2008-02-04